Číňané posilují vliv v Hongkongu skrze novou železnici, varují kritici obřího projektu

Vysokorychlostní elektrický vlak CRH380A, který jezdí na trase z Pekingu do Šanghaje, bude využit i na nově zbudované železnici z Hongkongu do Kuang-čou.

Vysokorychlostní elektrický vlak CRH380A, který jezdí na trase z Pekingu do Šanghaje, bude využit i na nově zbudované železnici z Hongkongu do Kuang-čou. Zdroj: WikimediaCommons/The United States Army Band

Stanice West Kowloon v Hongkongu
Stanice West Kowloon v Hongkongu
Stanice West Kowloon v Hongkongu
Stanice West Kowloon v Hongkongu
Stanice West Kowloon v Hongkongu
24
Fotogalerie

V přepočtu téměř 238 miliard korun stála čínskou státní pokladnu výstavba jedné z klíčových vysokorychlostních železničních tratí. Ta od neděle propojuje finanční centrum Hongkong s nejvýznamnějšími městy na jihu Číny, tedy s Kuang-čou a Šen-čenem. I přes zřejmý ekonomický přínos nového vlakového spojení však sílí kritické hlasy, podle nichž má ústřední čínská komunistická vláda skrze železnici posílit svůj vliv na autonomní Hongkong.

Mezi ním a Kuang-čou mají supermoderní vlaky denně převézt zhruba osmdesát tisíc cestujících, předpovídá čínská vláda, a to rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Celkem se na trase nachází sedm stanic, jako poslední zbývalo Číňanům zprovoznit tu v Hongkongu – a právě kvůli chystanému úřednímu režimu v ní se část zdejší veřejnosti bouří.

Kritizuje totiž fakt, že hongkongská stanice West Kowloon stojí na pevninské přístavní oblasti, kterou si ale pod svou správu pronajímá Čína. Cestující procházející stanicí tak budou podléhat čínskému právu. Uplatňovat ho navíc bude zhruba osm set čínských imigračních a celních úředníků.

Kritici to považují za porušení základního zákona o Hongkongu, který oblasti deklaruje relativně vysokou míru autonomie – centrální vláda v Pekingu zodpovídá „pouze“ za mezinárodní politiku a ozbrojené síly. Naopak nastavení právního systému spadá pod pravomoci „zvláštní administrativní oblasti“ Hongkongu.

„Občané Hongkongu zaplatili za železniční spojení skutečně mnoho,“ prohlásila Tchan-ja Čchanová, hongkongská zákonodárkyně a zakladatelka Občanské strany. Železniční projekt nazývá útokem na jurisdikci Hongkongu, upozornila stanice CNBC a připomněla kritiku komentátora místního listu Apple Daily z 13. září. „Umístění stovky hlav čítajícího čínského personálu na vymáhání práva je znepokojující,“ napsal Poon Siu-to.

Čínská vláda obhajuje režim na stanici snahou o zajištění pohodlí pro pasažéry, kteří tak projdou nutnými bezpečnostními kontrolami Číny i Hongkongu v jednom místě.