Duopol Airbusu a Boeingu posílil, může zlikvidovat menší výrobce letadel

Airbus A220

Airbus A220 Zdroj: Profimedia

Airbus A220
Embraer E2
Embraer E2
Bombardier CS
Bombardier CS
10
Fotogalerie

Začátek července byl pro světový letecký průmysl klíčovým obdobím. Světoví lídři ve výrobě letadel, Boeing a Airbus, totiž udělali další krok k tomu, aby upevnili své postavení na trhu. Airbus potvrdil své spojenectví s kanadským Bombardierem zařazením jeho letadel do své flotily, Boeing zase stvrdil spolupráci s brazilským Embraerem. Dle analytiků se tak může jednat o novou éru světového letectví, kterou by z obchodního hlediska vystihovalo jedno slovo - duopol.

Airbus i Boeing již léta platí za letecké hegemony, kteří téměř bez výjimky ovládají prodeje proudových letadel. Tou výjimkou byla donedávna regionální letadla, na která se specializuje kanadský Bombardier, brazilský Embraer a ruský Suchoj. Poslední jmenovaný sice od roku 2011 vyrobil přes 100 letadel svého Superjetu, na západní trhy se mu však prorazit nepodařilo.

Zabránila mu v tom i ambiciózní konkurence. Bombardier totiž v příštích letech plánuje vyrobit přes šest tisíc kusů svého úplně nového letadla označeného jako CSeries. Tato očekávání analytici zpochybňují, naopak se shodují na tom, že nový stroj kanadské firmě málem zlomil vaz.

Hrozící bankrot Bombardieru tak musela odvracet kanadská i britská vláda, což zase dříve napadl Boeing s tím, že se jedná o nekalou konkurenci. Inicioval tak například snahy o zavedení cel na kanadská letadla, pokus však nakonec Boeingu nevyšel.

Projekt Bombardieru tak nakonec, zdá se, zachránil Airbus. Ten získal v CSeries nadpoloviční podíl a letoun v uplynulém týdnu přejmenoval na A220 po vzoru větších Airbusů.

Reakce Boeingu, který oznámil joint-venture spojení s komerční divizí Embraeru v hodnotě 4,75 miliard dolarů, je tak podle analytiků očekávaným krokem. Z pohledu amerického výrobce jde však spíše o obranu než útok, jak uvádí agentura Bloomberg.

To přitom může být důvodem, proč akcie Boeingu nijak po oznámení dohody nevzrostly, ačkoliv společnost přislíbila, že hospodářské výsledky spojení s Embraerem nijak neovlivní.

Hlavní otázkou přitom zůstává, jak se oběma výrobcům podaří nová letadla zasadit do své nabídky. Economist dává výhodu Bombardieru, jehož letouny sdílí některé komponenty s Airbusy série A320, tedy nejprodávanějším letouny evropského výrobce. Využívají například stejné pohonné jednotky Pratt & Whitney.

Boeing s Embraerem budou naopak muset průnik, který jim výrobu usnadní, teprve najít. Využít by ale mohl především výrobních kapacit brazilského podniku, jež jsou díky nižším nákladům výhodnější, stejně tak jako další poprodejní služby jako je výroba dílů a údržba. Ta totiž patří mezi jedny z hlavních příjmů Embraeru.

Analytik Saj Ahmad ze společnosti StrategicAero Research naopak uvádí, že výhodnějšího spojení dosáhl Boeing. Poukazuje především na hodnotnější nabídku letounů Embraeru, který má v této kategorii širší základnu klientů.

Brazilský výrobce by rovněž Boeingu mohl pomoci ve vývoji nové kategorie středních letounů s označením 797, která má částečně nahradit půl století starou konstrukci „sedmtřisedmičky“. Ahmad nevylučuje ani spolupráci na armádních projektech, i přesto, že vojenské divize se čerstvě uzavřené joint-venture netýká. Airbusu i Boeingu ale mohou budoucí podnikání zkomplikovat politicko-obchodní půtky mezi USA a Evropou.

Kdo ale ze spojení profitovat nebude, jsou pravděpodobně externí dodavatelé. Ti byli v minulosti zvyklí na tlak, který dokázal vyvinout duopol Boeing a Airbus, zisky jim naopak zajišťovali menší výrobci.

Vstup Embraeru a Bombardieru přitom může ohrozit rovněž další společnosti, které chtěly své letouny uvést na trh v následujících letech. Ztroskotat tak mohou například projekty čínské firmy Comac, které již nyní trápí zastaralé pohonné jednotky. Silnější konkurence přidělá vrásky rovněž Mitsubishi. Jeho regionální letoun má již nyní šest let zpoždění a do prodeje se zatím nedostal.