Elektromobily ministerstvům nevoní. Přesto do nich musejí investovat

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu Zdroj: Anna Křížková

Dobíjecí stanice pro elektromobily
Nabíjení elektromobilu
3
Fotogalerie

Vozy na čistě elektrický pohon se sice po českých silnicích prohánějí ve stále větším počtu, ve flotilách tuzemských ministerstev jich však parkuje jen pomálu. Čtrnáct ministerstev celkem používá čtrnáct elektromobilů, většina z nich však disponuje jen jedním či žádným takovým vozem. Výjimku představují ministerstva vnitra a průmyslu a obchodu s pěti a čtyřmi elektromobily. Vyplývá to z ankety deníku E15 napříč ministerstvy, které chystají velké nákupy aut na alternativní pohon za desítky milionů.

Pracovníci ministerstev jezdí s řádově stovkami vozidel. Elektromobily jsou mezi nimi zastoupeny v jednotkách procent. To se má v příštích letech změnit. Výrazně vyšší podíl „čistých“ vozidel totiž bude nařizovat evropská, potažmo národní legislativa.

Přestože Sněmovna propásla termín na přijetí transpozice evropské směrnice o podpoře čistých a energeticky účinných vozidel - tedy druhý srpen -, častější používání alternativních vozů ukládá od stejného data vládní usnesení. Do doby, než začne platit k tomu určený zákon. Vozy s alternativním pohonem tak budou muset tvořit přinejmenším 29,7procentní podíl na dané flotile do roku 2025.

Ministerstva i další zadavatelé veřejných zakázek proto budou muset výrazně investovat, což vyplývá i z odpovědí v rámci ankety deníku E15. Ministerstva plánují dosavadní investice v řádu jednotek milionů zvýšit na desítky milionů a v příštích letech pořídit desítky vozů na alternativní pohon. Například ministerstvo vnitra chce jen příští rok investovat pět milionů do pěti elektromobilů.

Provoz e-aut je podle dat některých úřadů výrazně levnější než provoz aut se spalovacími motory. Například (MV) spočítalo, že průměrné roční náklady na provoz jeho „tradičních“ vozů činí asi 27 tisíc při průměrném nájezdu 6200 kilometrů - tedy 4,35 koruny na kilometr.

„Průměrné roční náklady aktuálně provozovaných elektromobilů činí 6200 korun při průměrném nájezdu 10400 kilometrů - tedy 0,6 koruny na kilometr,“ popisuje mluvčí MV Adam Rözler. Dodává, že výpočet nezahrnuje náklady na pořízení vozů nebo vybudování nabíjecích stanic. Dosavadní zkušenost ministerstva spravedlnosti říká, že ho stojí elektromobil 1,71 koruny na kilometr, zatímco vůz s konvenčním pohonem 3,57 koruny.

Zdaleka ne všechna ministerstva budou řešit povinné zvýšení podílu aut s alternativním pohonem nákupem elektromobilů. Řada z nich upřednostní hybridy, například ministerstvo kultury.

„Poroste zejména počet plug-in hybridních vozidel (elektromotor + spalovací motor), která se jeví jako vhodnější. Referenti často jezdí na kontroly a jednání po celé republice na vzdálenosti, které jsou zpravidla delší než čtyři sta kilometrů, což přesahuje možnosti elektromobilů při rozumné dojezdové rezervě,“ uvádí mluvčí MK Petra Hrušová. Šest vozů na stlačený zemní plyn a dva vozy s plug-in hybridním pohonem už například využívá ministerstvo financí.

Část elektromobilů „ve službách“ ministerstev je zapůjčená od společnosti ČEZ. Ta provozuje osmnáct čistých e-aut, jenž jsou dlouhodobě testována orgány státní správy, samosprávy či podřízenými organizacemi - nejčastěji se jedná o model VW e-golf. „Snažíme se tak odbourávat předsudky spojené s jejich provozem a ukázat, že pro řadu pravidelných výkonů již dnes může elektromobil fungovat jako plnohodnotné vozidlo,“ říká mluvčí ČEZ Martin Schreier. Do budoucna podnik ale zápůjčky omezí, jelikož počítá s tím, že se elektromobily stanou běžným standardem.

I kvůli výše zmíněné legislativě počítá ČEZ s nemalými nákupy elektromobilů. „Celkově by v první fází mělo jít o další desítky elektromobilů, do kterých ČEZ investuje částku v řádu nižších desítek milionů korun,“ dodává Schreier. Energetický gigant už dnes zároveň prodává elektromobily komerčním subjektům skrze firmu ČEZ ESCO. Dosud jich takto „udal“ čtyři desítky. Mezi klienty patří významní dopravci nebo dopravní podniky Prahy či Plzně.

Byť elektromobilů ve flotilách přibývá, český trh má větší zájem o hybridy, jejichž prodeje se za sedm měsíců letošního roku více než zdvojnásobily na třináct tisíc vozů. Odbyt elektromobilů naopak stagnoval, meziročně se zvýšil o necelá čtyři procenta na 1426 vozů. Celkem se prodalo přes šestnáct tisíc aut na alternativní pohon, uvedl Svaz dovozců automobilů. Nejprodávanější značkou hybridů byla Toyota následovaná Fordem a Škodou. Napříč elektromobily vedla Škoda následovaná Volkswagenem, Hyundai a Teslou.

„Hybridy rostou aktuálně mnohem výrazněji než elektromobily. Zákazníky u elektromobilů odrazuje vyšší cena, nižší dojezd a dlouhé dobíjení. Naopak cena full hybridů je v podstatě již srovnatelná s diesely s automatickou převodovkou a není potřeba je dobíjet," uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. Toyota na hybridy dlouhodobě sází, tvoří většinu jejího  letošnho prodeje.

V Česku je zatím registrováno kolem deseti tisíc elektromobilů, z toho přes 3300 přibylo loni. Podle Svazu dovozců automobilů je v Česku celkem registrováno zhruba 8,4 milionu vozidel všech kategorií.