Indickou národní aerolinku nikdo nechce | E15.cz

Indickou národní aerolinku nikdo nechce

Michal Tomeš

Prodej indické státní společnosti Air India měl být vrcholem vlny privatizace, ke které přistoupil premiér Naréndra Módí. Nakonec ale o aerolinku neprojevil zájem jediný investor, zemi tak hrozí, že bude muset na ztrátový provoz vyčlenit miliardy dolarů. 

Air India patřila ve 20. století mezi nejvýznamnější asijské letecké dopravce. Po spojení s dopravcem Indian Airlines v roce 2007 se však dostávala do stále hlubší ztráty, kterou měla pomoci vyřešit privatizace Air India. Ta se však před několika týdny setkala s nezájmem investorů.

Letecký přepravce je nyní v dluhu dosahujícím 7,8 miliardy dolarů (175 miliard korun). Ten přitom v posledních letech rostl téměř kontinuálně, do černých čísel se přepravce nedostal ani v posledních letech, kdy díky nízkým cenám ropy vykazovali zisk přepravci téměř po celém světě. V průběhu let také přišel o svou pozici na indickém trhu, kde v současnosti drží třináctiprocentní podíl.

V roce 2012 již přitom indická vláda vydala na záchranu aerolinky čtyři a půl miliardy amerických dolarů. Asociace CAPA soustředící se na leteckou dopravu v asijsko-pacifickém regionu přitom odhaduje, že jen následující další dva roky přijde dopravce o další dvě miliardy dolarů. Právě před tím chtěl indický premiér Módí privatizací státní rozpočet ochránit.

Usilujeme o spojení s Japonskem, říká šéf pražského letiště

„V současném rámci nemůže aerolinka bez státních injekcí přežít,“ vysvětlil pro CNN profesor Vaidyanathan Krishnamurthy z Indian School of Business. Dodává, že aerolinka by měla do svého vedení dosadit zkušené osobnosti z leteckého odvětví. Společnost v současnosti vedou ministerští úředníci.

Jak se zahraniční servery shodují, podmínky privatizace byly pro potenciální investory příliš riskantní. Například proto, že téměř čtvrtina akcií měla zůstat po prodeji majoritního podílu i nadále státu. Problematické byly ale i další části prodejní smlouvy.

Třeba ta, která zavazovala nového majitele aerolinky k tomu, že v prvním roce po převzetí nepropustí žádné zaměstnance. Těch má dopravce přes 27 tisíc, z toho 11 tisíc jsou takzvaní „trvalí pracovníci“. V indickém zákoníku práce mají zvláštní postavení a je prakticky nemožné je propustit. Jedinou možností je získání souhlasu indické vlády.

Zástupci indického ministerstva financí pro Bloomberg proto uvedli, že některé podmínky prodeje mohou být zmírněny. V tu chvíli by mohl nový majitel profitovat například z relativně moderní flotily, kterou dopravce disponuje.

Babiš řeší malajsijský byznys, Evektor roztočil politickou hru

Dopady celé situace přitom mohou mít širší následky. „Silnější a restrukturovaná aerolinka Air India může přinést značné nepřímé benefity indické ekonomice,“ uvádí ve své zprávě analytici z CAPA. Pomoc hospodářství si přitom indická vláda slibovala od celého privatizačního kola, z kterého mělo do indického rozpočtu přitéct až 12 miliard dolarů (267 miliard korun). Po neúspěchu s prodejem Air India však nad celým projektem zůstávají otazníky.

V minulosti se rovněž spekulovalo o privatizaci bankovního sektoru, kterému musel loni indický rozpočet pomoci miliardami dolarů. Vláda však tuto možnost vyloučila.

Indický ekonom Shilan Shah pro CNN uvedl, že vzniklá situace se může odrazit na růstu deficitu celé země. Ministerstvo financí tak pravděpodobně bude čelit vyšším úrokům při získávání půjček.

Šetříme, kde to není vidět, říká ředitel Emirates Airline pro Česko Bořivoj Trejbal

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!