Miliardová výměna pražského mobiliáře nabrala skluz

Zelená zastávka JCD v Singapuru

Zelená zastávka JCD v Singapuru Zdroj: JCD

První dva nové přístřešky MHD na zastávce Velká Ohrada v Praze 13
Zelená zastávka JCDecaux v Manchesteru
JCDecaux půjde proti státu. Česku hrozí další miliardová arbitráž.
JCDecaux půjde proti státu. Česku hrozí další miliardová arbitráž
5
Fotogalerie

Nahrazení stovek přístřešků na zastávkách veřejné dopravy v Praze a dalšího městského mobiliáře firmy JCDecaux novým designem s prvky Smart city má půlroční zpoždění. Magistrát měl letos vyměnit přístřešky na více než dvou stech zastávek, avšak na začátku měsíce dokončil teprve první dva.

Navzdory skluzu radnice plánuje, že příští rok budou Pražené využívat už 600 nových čekáren a do přespříštího března cílových 690 s celkem osmi sty přístřešky se zábradlím a s ostatním vybavením. Mají stát přes 830 milionů korun. Cena však kvůli inflaci zřejmě vzroste.    

„Pomalejší začátek dodávek způsobil postupný náběh sériové výroby, vždy je zadána menší dávka o objemu deseti kusů,“ uvedl šéf oddělení marketingu a PR firmy Technologie hlavního města Prahy Martin Drozd. Společnost vlastněná metropolí do konce minulého týdne instalovala osm přístřešků v Praze 13 na zastávkách Velká Ohrada a Píškova.

Smlouva s JCDecaux přitom vypršela v polovině roku. Pokud by se firma s magistrátem nedohodla, všechny původní čekárny, kilometry zábradlí nebo stovky odpadkových košů by už odstranila.

Šéf české pobočky JCD Pavel Slabý očekává, že započatou výměnu protáhne řada stavebních řízení kvůli novým základům pod zastávkami. „Potřebují základy vyměnit, mít stanovisko statika. Není možné jen namontovat nový mobiliář místo starého. A to jsme měli mít do konce června všechno pryč. Jenže v té době město nemělo nic připravené, nic vysoutěžené. Tady vidím jádro všech problémů,“ míní Slabý.    

Následně radnice uzavřela s JCD takzvanou exitovou dohodu na 21 měsíců. Je rozdělena na tři tranše po sedmi měsících, v každé mají být nahrazeny stávající přístřešky a okolní mobiliář na 230 zastávkách.   

Opoziční zastupitelé z ODS a ANO projekt kritizují, město údajně nemá dodavatele skla a stavebních prací. „V lednu naběhne sériová výroba na svou plnou kapacitu, tedy na 15 až 20 přístřešků týdně. Jsme si proto jisti, že počáteční skluz doženeme do léta 2022,“ ubezpečuje Drozd.

Kromě toho, že Praha investuje do nových čekáren, hodlá je i sama provozovat a také více profitovat z reklamních ploch.

Provoz mobiliáře například obnáší pravidelné mytí skel a také jejich výměnu v případě, že je poškodí vandalové. Pouze za zničená skla vynakládá JCD podle Slabého pět až šest milionů korun. Celkově údržba stojí desítky milionů ročně. „Jde o kontinuální služby. Na ty ale město nemá know-how ani kapacity. Provozovatele bude teprve hledat. A v současnosti nemá zajištěný ani příjem z reklamy,“ podotkl.

Primátor ZdeněK Hřib (Piráti) si možné komplikace nepřipouští. „Ukončili jsme problematickou smlouvu s předchozím koncesionářem, která pocházela z divokých devadesátých let. Praha si zaslouží mít vlastní přístřešky na zastávkách a další prvky městského nábytku od laviček až po stojany na kola. Cílem je, aby město nebylo v budoucnu vydíratelné ze strany dodavatelů,“ řekl.

Bývalá primátorka Adrina Krnáčová (ANO) rozhodla, že město vysoutěží nového dodavatele. Současné vedení radnice se však přiklonilo k vlastnímu řešení. Po ukončení smlouvy s JCD se s firmou dohaduje. „Vyzvali jsme pana primátora k jednání. Navrhl nám, že odkoupí naše přístřešky za cenu materiálu. To jsme ale odmítli, protože by to bylo popření našeho podnikání. Nakonec si město vyvzdorovalo dohodu o exitu, která je veřejná,“ popsal peripetie Slabý.

Opozice je přesvědčena, že předpokládaná investice do stovek zastávek může přesáhnout miliardu korun. Důvodem je růst cen kovů či skla a také stavebních prací. Příští rok si magistrát v rozpočtu, který minulý čtvrtek schválilo zastupitelstvo, vyčlenil na projekt přes 520 milionů. „Myslím, že Praha má jiné priority. Je to především bydlení,“ soudí zastupitel za ANO Ivan Pilný. Na zmírnění bytové krize město uvolní necelých 580 milionů.

 

Výměna zastávek v číslech

– Praha obmění 690 zastávek, na nichž budou místy dva přístřešky. Těch má být celkem 800. Podle vedení města se konečné číslo může ještě zvyšovat s výstavbou nových tramvajových tratí a s dalšími požadavky městských částí.

– Výměna by měla letos vyjít na 69,2 milionu korun, příští rok na 517,8 milionu a v roce 2023 na 247,8 milionu.

– Magistrát letos uzavřel s JCD takzvanou dohodu o exitu. Je rozdělena na tři tranše po sedmi měsících. V každé mají být nahrazeny stávající přístřešky a okolní mobiliář na 230 zastávkách.

– První tranše nabrala skluz. V srpnu 2022 by už mělo stát 460 nových zastávek a do konce roku přibližně 600. Konečným termínem je březen 2023.

– Společnost Technologie hlavního města Prahy spolu s přístřeškem dodá ke každé zastávce velkokapacitní odpadkový koš a zábradlí. Na 200 až 300 přístřešcích umístí firma reklamní LCD plochy. Jejich obsah bude možné měnit online a v případě nutnosti reagovat na nepředvídatelné události a informovat občany. Médium umožní i větší podíl informací o kultuře nebo sportu.

– JCD na základě smlouvy s městem z roku 1994 provozovala na 900 přístřešků, platila za to magistrátu nájem a výměnou na nich mohla prodávat reklamu. Minulé vedení města smlouvu označilo za nevýhodnou, což firma odmítla.