Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Jihočeský expres v Českých Budějovicích.

Jihočeský expres v Českých Budějovicích. Zdroj: Jan Šindelář

Trasa na jih
Úsek Veselí nad Lužnicí - Bošilec
Jihočeský expres v Českých Budějovicích.
4
Fotogalerie

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí získala kladný posudek o vlivu na životní prostředí EIA. Výrazně se tak přiblížila rozsáhlé rekonstrukci, jejíž začátek předpokládá Správa železniční a dopravní cesty na září příštího roku. Práce mají probíhat tři roky, celkové investiční náklady se pohybují okolo 3,6 miliardy korun. Trasa je důležitou součástí čtvrtého tranzitního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Kromě samotné modernizace železnice v délce necelých devíti kilometrů dojde i k výstavbě šesti železničních a silničních mostů. Vybudován bude také 370 metrů dlouhý železniční tunel. Odstraněny budou naopak tři mosty, přejezdy a další drážní zařízení, která kopírují stávající trať od Soběslavi k Táboru.

„Hlavním aspektem modernizace je zavedení vyšší traťové rychlosti,“ uvedl pro deník E15 mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Nově budou moci vlaky projíždět úsekem až stošedesátikilometrovou rychlostí. Rekonstruovaná část trati patří k těm více frekventovaným, plány výhledově počítají až se 118 projíždějícími vlaky denně.

"Je to velice důležitý úsek, je dobře, že získal posudek EIA, díky tunelu se výrazně zkrátí cestovní doba – až o patnáct minut, což je velmi slušné. Podstatná část tratě z Prahy do Budějovic je dělaná na 160kilometrovou rychlost, celková časová úspora může být až půl hodiny," pochvaluje si Emanuel Šíp, předseda dopravní sekce Hospodářské komory. 

V návrhu je i výstavba protihlukových stěn, té se ovšem obává starosta Veselí nad Lužnicí Ladislav Sýkora. „Je jedině dobře, když SŽDC opravuje tratě. Většině obyvatel se ale nelíbí obrovské betonové protihlukové zdi, na které musí koukat uvnitř čtvrtého železničního koridoru,“ říká starosta. „Špatně je to i z pohledu cestujícího, který vjede do města a ocitne se v betonovém valu a nic nevidí,“ dodává Sýkora.

Součástí modernizace stávající trati bude sanace zemní pláně, budování odvodnění, rekonstrukce mostů či výměna kabelů. V zastávce Doubí u Tábora bude trať navazovat na již dokončený úsek Tábor – Doubí u Tábora.

Obliba vlakové dopravy soustavně roste. Cestujících dlouhodobě přibývá i díky větší konkurenci mezi dopravci. Vzrůstající trend má dál pokračovat.

*Data k roku 2017 se vztahují jen k prvnímu pololetí.