Na nákupu ojetých vozů půjde ušetřit, Brusel vyhlásil boj stáčení tachometrů

Ilustrační

Ilustrační Zdroj: Jiří Černohorský

Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL)
AAA Auto
Auto Esa
autobazar
5
Fotogalerie

Nákup ojetého auta by už nemusel být sázkou do loterie. Evropská unie chce totiž výrazně zintenzivnit boj s podvodnými prodeji automobilů. Dosáhnout toho chce pomocí chystaného nadnárodního registru, který by sdružoval technický stav vozidel z celé EU. Zásadní je přitom důraz právě na kontrolu najetých kilometrů.

Falešná výše najetých kilometrů na tachometru zvyšuje prodejní cenu vozidla, a tak poškozuje zákazníka. Přítrž tomu má učinit veřejně přístupná evropská databáze technického stavu automobilů. Příslušný návrh předloží Evropské komisi dopravní výbor Evropského parlamentu. Koncový zákazník by tak mohl v budoucnu ušetřit.

„Nejvíce podvodů je na autech, kde nelze ověřit jejich minulost – většinou jsou dovezená ze zahraničí, typicky z Německa, Francie či Itálie,“ řekl europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), jehož iniciativu dopravní výbor převzal.

Jako inspirace má sloužit belgický systém Car-Pass založený na tom, že kdokoli v autoservisu zasáhne do vozu, musí zaznamenat stav tachometru. U každého vozu tak vznikne souvislá historie změn na tachometru, ze které by bylo jasně patrné neoprávněné stočení počtu najetých kilometrů. Podle Zdechovského se tak podařilo snížit počet podvodů v Belgii pod desetinu procenta.

Při vypracování návrhu spolupracoval také s autobazary AAA Auto či AutoESA nebo se společností Cebia, která prověřuje historii vozidel v Česku. „Navrhujeme vytvořit sdílený systém výměny dat z databází jednotlivých zemí. Každá země by měla vlastní národní systém a přes jednotné rozhraní by měla probíhat mezinárodní výměna dat,“ vysvětlil Jan Dryák ze společnosti Cebia.

Stočení tachometru není v Česku trestným činem – pokud by však bylo provedeno s cílem zvýšit prodejní cenu, mohlo by naplňovat znaky trestného činu podvodu. Stočení je trestné například ve Velké Británii či v Německu.

Pro zavedení trestnosti stáčení se vyslovil Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA. „Již několikrát zákonodárci takový návrh odmítli, mimo jiné i s absurdním zdůvodněním, že tachometr je ve vlastnictví majitele vozidla a není to státem cejchované měřidlo,“ uvedl.

Video: Petr Vaněček z AAA Auto o novele zákona řešícího ojeté automobily platící od 1. června

Podobného názoru je i Petr Vaněček z konkurenčního autobazaru AAA Auto. Upozorňuje však, že pokud by byl systém podobný belgickému Car-Passu v Česku zaveden, neměl by být pro potenciální kupce zpoplatněn, jako tomu je v Belgii - tam se platí za kontrolu každého jednotlivého vozu částka převyšující deset euro.

„Kdokoliv chce nahlédnout do databáze, musí za každé zkontrolované auto zaplatit v přepočtu více jak tři sta korun – a to je dost pro někoho, kdo si vybírá nové auto a chce si zkontrolovat pět šest vozidel,“ podotkl s tím, že AAA Auto preferuje financování některou z vládních institucí.

Podle Vaněčka by takto nastavený systém učinil trh více transparentním, ráda by se prý připojila většina obchodníků.

Zástupci obou autobazarů shodně očekávají náročný a zdlouhavý proces, který však má cenu podstoupit. Podle europoslance Zdechovského připraví Evropská komise legislativu směrnice nařizující státům vést databázi najetých kilometrů nejdéle do dvou let.