Sen o německé „zelené železnici“ se blíží realitě. Vlaky využívající ke svému pohonu vodík se v pravidelném provozu objeví už v březnu 2022. Čtrnáct souprav společnosti Alstom má pod vlajkou dopravce EVB jezdit na 123kilometrové dolnosaské trati mezi městy Cuxhaven a Bremerhaven.
Hlavní cíl je prostý: náhrada dieselových lokomotiv má ulevit životnímu prostředí. Společnost Alstom přitom odhaduje, že v Evropské unii bude třeba do roku 2030 vyměnit pět tisíc osobních dieselových jednotek.
S testováním vodíkového pohonu na železnici začal už loni na podzim rakouský dopravce ÖBB. S nasazením vlaků poháněných vodíkem počítá „v blízké budoucnosti“.
Vodík se podle zprávy společnosti Deloitte může stát základem energetické transformace v dopravě, neboť je to čistý a stále levněji získávaný zdroj paliva. Jako zápory zpráva uvádí nedostatečnou infrastrukturu a vysoké náklady na distribuci a skladování paliva.
„Investice a vládní podpora vodíku rostou a rozvíjejí se technologie získávání a skladování tohoto paliva. Může se tedy stát, že se z vodíku stane překvapení tohoto desetiletí, stejně jako jím v uplynulých letech byly sluneční a větrná energie,“ říká Tomasz Gasiński, ředitel týmu udržitelného rozvoje pro střední Evropu v Deloitte.
Ke snížení nákladů při využití vodíkové technologie by podle Deloitte měly přispět celosvětové programy. Zároveň bude třeba podporovat inovace a další výzkumy týkající se tohoto energetického zdroje. Nezbytné bude podle analýzy Deloitte také vyvinout efektivní výrobní postupy a nastavit dodavatelské řetězce tak, aby se snižovaly náklady na konverzi, dopravu a na skladování vodíku.