Německé vlaky s vodíkovým pohonem povezou cestující už za rok

Starý a nový. Souprava vlevo ve stanici v jihosaském městě Bremervorde je Coradia iLINT poháněná vodíkovými palivovými články. Na protější koleji stojí motorový vlak s klasickým diselovým pohonem.

Starý a nový. Souprava vlevo ve stanici v jihosaském městě Bremervorde je Coradia iLINT poháněná vodíkovými palivovými články. Na protější koleji stojí motorový vlak s klasickým diselovým pohonem. Zdroj: profimedia.cz

Vlak na vodíkový pohon
Rakouský dopravce ÖBB
Vodík má vlaková souprava uchovaný v nádržích umístěných ve střeše. Prostřednictvím palivových článků se průběžně mění na elektřinu.
4
Fotogalerie

Sen o německé „zelené železnici“ se blíží realitě. Vlaky využívající ke svému pohonu vodík se v pravidelném provozu objeví už v březnu 2022. Čtrnáct souprav společnosti Alstom má pod vlajkou dopravce EVB jezdit na 123kilometrové dolnosaské trati mezi městy Cuxhaven a Bremerhaven.

Hlavní cíl je prostý: náhrada dieselových lokomotiv má ulevit životnímu prostředí. Společnost Alstom přitom odhaduje, že v Evropské unii bude třeba do roku 2030 vyměnit pět tisíc osobních dieselových jednotek.

S testováním vodíkového pohonu na železnici začal už loni na podzim rakouský dopravce ÖBB. S nasazením vlaků poháněných vodíkem počítá „v blízké budoucnosti“. 

Vodík se podle zprávy společnosti Deloitte může stát základem energetické transformace v dopravě, neboť je to čistý a stále levněji získávaný zdroj paliva. Jako zápory zpráva uvádí nedostatečnou infrastrukturu a vysoké náklady na distribuci a skladování paliva.

„Investice a vládní podpora vodíku rostou a rozvíjejí se technologie získávání a skladování tohoto paliva. Může se tedy stát, že se z vodíku stane překvapení tohoto desetiletí, stejně jako jím v uplynulých letech byly sluneční a větrná energie,“ říká Tomasz Gasiński, ředitel týmu udržitelného rozvoje pro střední Evropu v Deloitte.

Ke snížení nákladů při využití vodíkové technologie by podle Deloitte měly přispět celosvětové programy. Zároveň bude třeba podporovat inovace a další výzkumy týkající se tohoto energetického zdroje. Nezbytné bude podle analýzy Deloitte také vyvinout efektivní výrobní postupy a nastavit dodavatelské řetězce tak, aby se snižovaly náklady na konverzi, dopravu a na skladování vodíku.