Norsko má velké plány s letadly na elektrický pohon, vize ale narážejí na realitu

Alpha Electro G2

Alpha Electro G2 Zdroj: profimedia.cz

Alpha Electro G2
Alpha Electro G2
Prototyp elektrického letadla společnosti Zunum Aero
Pipistrel Taurus G4
Pipistrel Taurus G4
8
Fotogalerie

Skandinávská země chce zefektivnit boj se skleníkovými plyny i fungování letecké dopravy, tamní vláda si proto nachystala ambiciózní plán. Do roku 2040 by měly na norských vnistrostátních trasách létat stroje výhradně s elektrickým pohonem. Naplnění této vize ovšem může zkomplikovat skutečnost, že celé odvětví je teprve na začátku vývoje. 

Nový směr norské letecké dopravy chtěli nedávno jasně ilustrovat ministr dopravy Ketil Solvik-Olsen a Dag Falk-Petersen, ředitel státní společnosti Avinor spravující většinu letišť v zemi. Společně usedli do malého letounu Alpha Electro G2 od slovinské společnosti Pipistrel a zkusili si několikaminutový let.

„Celý nápad vzešel z našich rozprav se společností Airbus,“ řekl Falk-Petersen. „Dozvěděli jsme se, že v oblasti letadel s elektrickým pohonem začínají dělat velké pokroky. Stejné informace jsme pak obdrželi i od společnosti Zunum Aero a Pipistrel. I proto jsme se rozhodli, že těmto typům letadel dáme šanci,“ doplnil manažer.

Kromě boje se znečišťováním ovzduší a emisemi chce Norsko také zefektivnit dopravu na vnitrostátních linkách a umožnit výrobcům letadel v praxi otestovat jejich nové výtvory. Proto severský stát začíná apelovat na letecké společnosti, aby se zaměřily na vývoj vícekapacitních elektrických letadel.

„Naši zem vnímáme jako ideální pro otestování těchto typů letadel. Mnoho letů zde kvůli malým vzdálenostem trvá mnohdy pouze 10 nebo 15 minut. Věříme, že využití elektrických letadel by proto bylo velmi efektivní. Potřebujeme však, aby společnosti přišly s letadly o velikosti zhruba 25 až 30 míst,“ řekl Falk-Peterson. 

Právě počet míst pro cestující je jedním z limitujících faktorů. Slovinský výrobce letadel Pipistrel se zatím zaměřuje pouze na čtyřsedadlové stroje, z nichž nejznámějším je model Taurus G4. Podle informací mluvčí společnosti Tajy Boscarolové ale firma chystá elektrický letoun o kapacitě 19 míst. Ten by měl být v provozu v roce 2025.

Dalším výrobcem, který Nory zaujal, je americká společnost Zunum Aero. Ta byla založena v roce 2013 a její výzkum elektrických motorů finančně podpořil letecký gigant Boeing. Generální ředitel společnosti Zunum Aero Ashish Kumar plány skandinávské země podporuje.

Podívejte se, jak probíhal let aeroplánu na elektrický pohon:

„Norskému plánu můžeme dostát,“ uvedl pro BBC Kumar. Společnost má nyní v úmyslu sestrojit dvanáctimístné dopravní letadlo. Do roku 2027 pak chce na trh uvést dokonce padesátimístný stroj s doletem až tisíc mil.

Jenže počtem míst pro cestující problémy nekončí. Před konstruktéry stojí nelehký úkol - dostat elektrické letadlo s větším počtem cestujících do vzduchu. Panují například nejasností ohledně dostatečného výkonu elektromotorů a kapacity příslušných akumulátorů, připomíná BBC. Důležitou výzvou je také zajistit spolehlivost napájení všech letových systémů po dobu letu

Norsko nicméně ambicemi zařadit elektrická letadla do vnitrostátních linek dál zkouší naplňovat své vize o ochraně životního prostředí a omezování skleníkových plynů. Díky řadě dotací a výhod se v zemi neobyčejně daří elektromobilům.

Například americká Tesla zde měla po dlouhá léta svůj třetí největší trh hned po Spojených státech a Číně. Idylický obrázek však začala mírnit samotná tamní vláda, která začala finanční dotace na vozy s alternativními pohony postupně omezovat. Dalším problém pro potenciální zájemce o elektromobily představuje i nedostatek nabíjecích stanic.