Poláci pouští prvního zahraničního dopravce na domácí trh. Český Leo Express vyjede v červenci

Leo Express

Leo Express Zdroj: e15 - Anna Vackova

Vlak Leo Express
Peter Köhler, ředitel Leo Express
Leoš Novotný, majitel Leo Express
5
Fotogalerie

Je rozhodnuto. Český soukromý železniční dopravce Leo Express může jezdit do Polska. Zdejší Úřad pro železniční dopravu totiž schválil vozidla, která chce společnost na trase z Prahy do Krakova použít. Polský správce kolejí PKP PLK navíc firmě přidělil jízdní řád – znamená to, že první vlak vyjede z hlavního nádraží české metropole v pátek dvacátého července. Exkluzivní informaci o dokončení posledního kroku expanze zjistil deník E15 od dopravce. Ten se tak stane první zahraniční soukromou železniční společností, která prolomí monopol polských přepravců.

Leo Express podnikatele Leoše Novotného mladšího zaplatil za vstup na polský železniční trh přibližně patnáct milionů korun, řekl E15 Emil Sedlařík, mluvčí společnosti. Ta bude zpočátku vozit cestující ve směru z české metropole v pátek a v neděli, opačným směrem pak v sobotu a v pondělí. Do budoucna se má provoz rozšířit.

„Chceme se stát významným hráčem, sledujeme politické signály. Podobně jako v Česku je osobní doprava v Polsku velmi politizovaná,“ uvedl generální ředitel společnosti Peter Köhler.

„Polsko má jedno z nejnižších využití železnice na obyvatele v Evropě, vidíme zde velký potenciál. V průběhu času pochopili, že je konkurence velkou šancí, jak se dostat z posledních míst v Evropě ve využití této dopravy,“ dodal Köhler s tím, že získání povolení pro vlaky zabralo dva roky práce. Zatímco polský občan ujede vlakem méně než pět set kilometrů za rok, v Česku to je 900 a v Německu 1200 kilometrů.

Černo-zlaté vlaky budou zastavovat na obvyklé trase do Bohumína, například tedy v Kolíně, Pardubicích či v Ostravě. Po přejetí hranic pak mimo jiné v Osvětimi nebo Katovicích. Stejně jako konkurenční RegioJet Radima Jančury zajíždí vlaky Leo Express také na Slovensko.

“Je mrzuté, že příchod nových dopravců na síť probíhá takzvanou divokou formou, nedochází k žádné koordinaci například ohledně přípojů nebo uznávání jízdenek,” uvedl Tomáš Záruba, ředitel Centra pro efektivní dopravu.

Na trati Praha - Ostrava se vlaky různě navzájem předjíždění a regionální či nákladní doprava začíná velice trpět nedostatkem kapacity i prodlužováním cestovních dob. Chápeme ale, že pro Leo Express je nyní podstatné vůbec do Polska začít jezdit. Doufáme však, že bude následovat expanze i na jiné trasy, kde dálkové vlaky v současnosti vůbec nejezdí,” zakončil.