Pražské letiště slaví 85 let uprostřed hluboké krize. Letos by se už mělo částečně vzpamatovat

Letiště v šedesátých letech

Letiště v šedesátých letech Zdroj: Letiště Václava Havla Praha

Douglas DC-2 - první letadlo, které přistálo na Ruzyni, rok 1937
Dokončení výstavby letiště v Ruzyni v roce 1937
Pohled na letištní plochu na konci třicátých let
Pohled na letištní plochu z roku 1957
Letový řád letiště z roku 1937
25
Fotogalerie

Přesně před 85 lety, 5. dubna 1937, přistál v devět hodin ráno na letiště v Praze-Ruzyni letoun Douglas DC-2 Československých státních aerolinií. Oficiálně tak zahájil činnost dnes největšího letiště v Česku. Ve stejný den přistál v Ruzyni také první zahraniční letoun; patřil belgické společnosti Sabena.

Letiště na okraji hlavního města vzniklo jako náhrada kapacitně nevyhovujícího vzdušného přístavu v Kbelích u Prahy. Stavět se začalo v roce 1933. Nové pražské letiště mělo na svou dobu vynikající parametry a patřilo k nejmodernějším v Evropě.

Mohlo nabídnout dvě zpevněné travnaté dráhy se zapuštěnými světelnými návěstidly a na špičkové úrovni bylo také komunikační a další technické vybavení. Tvůrci nezapomínali ani na architekturu, například odbavovací budova z ateliéru architekta Adolfa Benše získala v roce 1937 zlatou medaili na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži.

Přílet Boeingu Dreamliner do Prahy

Už krátce po otevření se ruzyňské letiště dočkalo rozšíření zhruba na trojnásobek původní rozlohy a začaly se budovat betonové přistávací plochy. Rozvoj pak zbrzdila okupace, kdy letištní hangáry využívala především německá armáda pro opravy vojenských letadel. V areálu působila také letecká škola, která cvičila a připravovala k boji piloty bombardovacích letadel. 

Krokem kupředu nebyl pro letiště v Ruzyni ani pozdější příchod komunistů, kteří prosadili částečnou izolaci od okolního světa, což se samozřejmě projevilo i na rozvoji letecké dopravy. Pražský vzdušný přístav se výrazně rozrostl v letech 1960 až 1968, kdy bylo vybudováno nové letiště, zatímco původní začalo sloužit potřebám vládní letky.

V roce 2012 bylo Letiště Praha přejmenováno na Letiště Václava Havla Praha. Stalo se tak 5. října 2012, v den výročí narozenin bývalého prezidenta České republiky Václava Havla.

Pražské letiště letos očekává postupné oživování provozu, a to zejména v létě. Loni odbavilo téměř 4,4 milionu cestujících. Meziročně to sice bylo téměř o pětinu více, stále však hluboko pod úrovní před koronakrizí, kdy v roce 2019 letiště odbavilo přes 17,8 milionu pasažérů.

Letošní odhad počtu cestujících činí 8,6 milionu. Během letošní letní sezony, která potrvá od konce března do konce října, nabídne letiště přímé spoje do 147 destinací. Budou mezi nimi i nová spojení do New Yorku nebo Rijádu, u řady dalších míst se zvýší frekvence letů. Letecké linky bude zajišťovat téměř šedesát dopravců.