Regulátoři zaklekli na Didi. Akcie čínských technologických firem strmě padají

Čínští regulátoři si došlápli na alternativní taxislužbu Didi. Akcie společnosti na americké burze strmě padají.

Čínští regulátoři si došlápli na alternativní taxislužbu Didi. Akcie společnosti na americké burze strmě padají. Zdroj: Didi

Čínští regulátoři si došlápli na alternativní taxislužbu Didi. Akcie společnosti na americké burze strmě padají.
Čínští regulátoři si došlápli na alternativní taxislužbu Didi. Akcie společnosti na americké burze strmě padají.
Služeb Didi využívá v Číně až dvacet milionů zákazníků denně.
Vstup Didi na americkou burzu minulý týden znamenal největší čínský primární úpis akcií v USA od IPO Alibaby v roce 2014.
5
Fotogalerie

Válka čínských regulátorů s velkými technologickými společnostmi pokračuje. Tentokrát si komunistické úřady došláply na alternativní taxislužbu Didi, mezi jejíž přední akcionáře patří americký Uber či japonská SoftBank. Stalo se tak jen několik dní po úspěšné premiéře Didi na burze ve Spojených státech, která před týdnem vynesla podniku skoro 4,4 miliardy dolarů, asi 95 miliard korun. Podle odborníků tlak Pekingu na čínské nadnárodní korporace jen tak neskončí.

Regulační orgány v neděli prohlásily, že Didi závažně porušila bezpečnostní pravidla ohledně citlivých dat a zároveň nařídily její okamžité odstranění ze všech obchodů s on-line aplikacemi v Číně. Tento krok sice nebude mít dopad na stávající zákazníky Didi, znemožní však registraci novým uživatelům.          

Akcie Didi v úterý reagovaly na zprávu po otevření amerických trhů hlubokým propadem o bezmála dvacet procent (v pondělí se v USA kvůli státnímu svátku neobchodovalo - pozn. red.). A jejich cena strmě klesala i během středy. V době uzávěrky tohoto článku se cenné papíry společnosti prodávaly za dvanáct dolarů. 

Událost také umazala kolem 1,2 miliardy dolarů z hodnoty majetku spoluzakladatele a výkonného ředitele firmy Čcheng Weje. Prezidentka Didi, v západních zemích známá jako Jean Liu, přišla přibližně o 300 milionů dolarů, uvádí index miliardářů agentury Bloomberg.   

„Zdá se, že taktika čínské vlády má dvojí účel: udržet vedení korporátů pod kontrolou a zároveň zajistit, aby dopad na investory nastal hlavně v USA a nikoliv v Číně,“ myslí si Michael O’Rourke, hlavní tržní stratég ve společnosti JonesTrading. 

„Jedná se o systematickou a poměrně institucionalizovanou snahu zvýšit stranickou kontrolu ve firmách. Tyto zásahy jsou tak pouze další ze série, která určitě bude pokračovat,“ řekl nedávno deníku E15 k zaklekávání čínských úřadů na technologické giganty český sinolog a analytik projektu Sinopsis Filip Jirouš.

Vyšetřování ze strany čínských regulátorů nyní hrozí podle japonského magazínu Nikkei Asia také několika dalším čínským firmám, s jejichž akciemi se obchoduje ve Spojených státech. Jedná se především o logistickou skupinu Full Truck Alliance a náborářskou internetovou platformu Kanzhun.

V minulosti Peking ostře zasáhl třeba proti technologickým obrům Alibabě a Tencentu. Fintech společnosti Ant Group miliardáře Jacka Maa dokonce loni na podzim překazil největší primární úpis akcií v historii.   

Didi, založená v roce 2012, nabízí podobně jako Uber nebo Bolt možnost objednání přepravy osobním automobilem přes digitální platformu. Vyvíjí rovněž umělou inteligenci, elektromobily a technologie pro autonomní vozy. V Číně jejích služeb využívá přes dvacet milionů zákazníků denně. Debut Didi na americké burze minulý týden byl označován za nejúspěšnější čínský IPO v zemi za posledních sedm let. 

Společnost vzhledem k povaze svého podnikání shromažďuje ohromné množství dat o svých klientech. Čína proto před třemi měsíci požádala Didi, aby svůj vstup na americký akciový trh odložila, což vysvětlovala obavami o národní bezpečnost.   

Ačkoliv nynější zásah regulátorů uvrhl do nejistoty i ostatní čínské internetové firmy, ve středu například výrazně zlevňovaly akcie Tencentu, Alibaby nebo Baidu, počet společností se sídlem v Číně, které podávají žádosti o IPO v New Yorku, roste již třetí čtvrtletí za sebou.