Rok 2032: Z Prahy do Brna za hodinu. Rychlovlakům teď stojí v cestě farmáři

Vizualizace vysokorychlostního terminálu Praha-východ

Vizualizace vysokorychlostního terminálu Praha-východ Zdroj: Správa železnic

Vizualizace vysokorychlostního terminálu Praha-východ
Trasa vysokorychlostní železnice směrem na Ústí nad Labem
Trasy budoucí vysokorychlostní železnice
Budoucí trať má vést přes úrodná pole.
Budoucí trať má vést přes úrodná pole.
14
Fotogalerie

Vysokorychlostní vlaková trať mezi českou a moravskou metropolí se má začít stavět v roce 2025 a rychlotrať směrem na Drážďany o dva roky později. Finanční náklady na výstavbu obou tratí pravděpodobně přesáhnou bilion korun, jak uvedl Institut plánování a rozvoje Prahy při představení projektu Terminál Praha-východ. Trať mezi Prahou a Brnem má být hotová v roce 2032.

Síť železnic, která zlepší veřejnou dopravu v Česku a návazně v celé střední Evropě, bude postavena podle francouzských norem pro vysokorychlostní vlaky TGV. „Nová vysokorychlostí trať Českou republiku zařadí mezi významné evropské železnice. Práce na projektu pokračují, protože se jedná o jednu z priorit nejen Prahy, ale celé země,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha při představení projektu Terminál Praha-východ.

Stavbu zahájí pilotní úsek trati, který zamíří z Terminálu Praha-východ do Polabí. To již vyvolalo silný odpor zemědělců, kteří varují před trvalým znehodnocením půdy. Plánovaná trať se má dotknout desítek pěstitelů chmele a zeleniny. Agrární komora, která je zastupuje, proto již o situaci  jedná s ministerstvem dopravy.

„Agrární komora vyzvala ministra dopravy Karla Havlíčka, aby byli zemědělci více zahrnuti do rozhodování o rychlotrati. Chápeme, že kvůli pandemii je komunikace náročnější než dříve, ale vzhledem k míře zásahu do hospodaření a krajiny považujeme zapojení všech aktérů do debaty za nezbytné,“ říká Jan Doležal, prezident Agrární komory ČR.

Jednání mohou být ale komplikovaná, protože strategická fáze projektu je již hotová a nová trať Praha–Brno s nejvyšší rychlostí 320 kilometrů za hodinu má být hotová roku 2032. Dokončení studie vlivu na životní prostředí EIA se plánuje na příší rok a v roce 2023 bude vypsán tendr na projektovou dokumentaci. První úsek v Polabí má být hotov v roce 2028. Všechny páteřní trasy vysokorychlostní železnice plánuje rezort dopravy dokončit do roku 2050.

Po zprovoznění rychlotratí by jízda z Prahy do Brna měla trvat hodinu a z Prahy do Ústí nad Labem jen půl hodiny. Obdobné časy se odhadují i na trasách Praha–Pardubice a Praha – Hradec Králové.