Soudní spory Metrostavu začínají brzdit výstavbu dálnic v Česku. V ohrožení jsou i železnice

Metrostav

Metrostav Zdroj: Profimedia.cz

Rekonstrukce Staroměstského jezu
Rekonstrukce Staroměstského jezu
Rekonstrukce Staroměstského jezu
Daniel Boďa, metrostav
Daniel Boďa, metrostav
7
Fotogalerie

Metrostav Infrastructure komplikuje stavbu úseku dálnice D3 u Kaplice a další desítky staveb spadajících pod Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle mluvčího Jana Rýdla ŘSD vyřadilo firmu Metrostav Infrastructure z jednoho tendru. Následně se společnost odvolala a v současné chvíli se věcí zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Kvůli soudním sporům Metrostavu se stavby zdržují. Podle Rýdla už se mohlo několik týdnů stavět.

Kvůli situaci se zřejmě o rok zpozdí i stavba části D3 Třebonín - Kaplice nádraží, řekl ve středu výkonný ředitel firmy Kámen a písek Pavel Fučík. U úseku Třebonín - Kaplice podala nejvýhodnější nabídku právě Metrostav Infrastructure, nabídla cenu 1,87 miliardy korun. ŘSD s ní ale dosud nepodepsalo smlouvu, přičemž stát chtěl začít stavět ve druhém letošním pololetí.

Akcionářem společnosti Metrostav Infrastructure je firma Metrostav, které soud loni nepravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Důvodem byl podíl v korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Metrostav pak převedl silniční projekty na dceřinou firmu.

"Situace spojená s účastí společnosti Metrostav Infrastructure je problematizující pro více staveb. Předpokládám, že se týká i některých železničních staveb nebo některých dopravních staveb na úrovni krajů. Je nejistota na trhu, zda kvalifikační předpoklady, kterými se prezentuje nedávno zřízená Metrostav Infrastructure, jsou skutečně pravé," řekl Rýdl. Není podle něj jasné, zda se referencemi může firma prokazovat, protože pocházejí ze staveb, které dodával Metrostav.

Nejistotu na trhu vnímají podle Rýdla investoři i konkurenční stavební firmy. "Vznikl stav, kdy Metrostav jde ve výběrových řízeních velmi výrazně do atraktivních cen, aby vítězil. Konkurence má zároveň námitky vůči kvalifikacím. V případě jednoho výběrového řízení jsme podali návrh na vyřazení Metrostavu, ten se odvolal, a je to na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže," řekl Rýdl.

Metrostav Infrastructure však podle zástupce firmy Jana Kuhna nesouhlasí s vyjádřením ŘSD o problémech společnosti a jejich sporných referencích. Současně je připravena se bránit proti nařčením, která společnost poškozují. 

„Všechny námi realizované stavby byly vždy dokončeny řádně a včas! ŘSD má s naší prací mnohaleté zkušenosti a naše reference jsou průkazné. Osobně jsem se na mnoha projektech pro ŘSD v minulosti podílel a jsem přesvědčen, že v ŘSD jsou s prací našeho týmu dlouhodobě spokojeni.“, vyjádřil se ředitel Metrostav Infrastructure Zdeněk Ludvík,. „Věřím, že ÚOHS na zakázce D1 rozšíření odpočívky Střechov km 52,0 – levá strana a následně i ŘSD tyto skutečnosti potvrdí, reference společnosti nebudou do budoucna zpochybňovány a motoristé se budou moci těšit na kvalitní, rychlou a cenově výhodnou výstavbu komunikací.“ dodává Ludvík.

Případ se týká stavby odpočívadla na D1 u středočeské obce Psáře. ŘSD čeká, že do měsíce by mohl ÚOHS rozhodnout. "My si slibujeme stejně tak jako celý trh, že rozhodnutím vznikne platný judikát, ze kterého se budou odvozovat postupy v těch mnoha dalších výběrových řízeních, a to nejenom u ŘSD. Situace nás velmi mrzí, protože máme stavby, které jsou připravené, na které máme projekty, všechna vyjádření, peníze a už jsme u některých mohli několik týdnů stavět, a bohužel ty stavby stojí," řekl Rýdl. Ředitel Metrostav Infrastructure Ludvík však sám tvrdí, že je z pozastavení stavby sám znepokojen a firma je připravena okamžitě začít stavět. 

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že návrh z tendru vyloučené společnosti Metrostav Infrastructure obdrželi. "Na základě tohoto návrhu bylo zahájeno správní řízení, které v současné době probíhá. Prvostupňové rozhodnutí zatím vydáno nebylo," uvedl Švanda. Doplnil, že ÚOHS v současné době řeší problematiku prokazování kvalifikace společností Metrostav Infrastructure ve dvou správních řízeních, kromě zmíněného případu jde o zakázku na obchvat Čebína na brněnském venkově.

Na stavbu části D3 Třebonín - Kaplice nádraží dostalo ŘSD pět nabídek. Úsek dlouhý 8,5 kilometru by se měl stavět tři roky, zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.

Problémy kolem referencí firmy Metrostav Infrastructure brzdí i opravu silnice I/53 ze Znojma do Lechovic odhadem za více než 400 milionů korun.

Video placeholde
Nedostatek výrobků a surovin • Videohub