Účtujete drahé poplatky a nemáte plán, pálí Ryanair do Letiště Praha. Přitom zde expanduje
Ryanair v Praze rozšiřuje svou nabídku. Ke třem stávajícím bázovaným letadlům přidá čtvrté. Tvrdí, že takto investuje sto milionů dolarů, 2,3 miliardy korun, a vytvoří tři desítky nových pracovních míst. V zimě zavede šest nových linek, celkem jich nabídne 27, a hodlá přepravit celkem 2,4 milionu cestujících. Během tiskové konference přitom zástupci Ryanairu kromě představení novinek ostře kritizovali Letiště Praha.
„Praha na rozdíl od konkurenčních letišť nemá žádný plán pro budoucnost. Letiště zeje prázdnotou, jeho poplatková struktura odrazuje dopravce,“ pustil se do pražského letiště obchodní ředitel Ryanairu Jason McGuinness na setkání s novináři. Dopravce, jenž je druhým největším na Letišti Praha po Smartwings, prý platí letišti výrazně vyšší poplatky oproti údajnému průměru, jenž má činit sedm eur na pasažéra.
Není to zdaleka poprvé, kdy Ryanair vytváří tlak na cenovou politiku letišť. Stejné námitky nedávno vznesli zástupci dopravce vůči hlavnímu vídeňskému letišti. Své poplatky, které tvoří nezanedbatelnou část nákladů dopravců, zvyšovalo Letiště Václava Havla naposledy v roce 2021.
Jednání o jejich možném zvýšení, které je způsobené hlavně inflací, aktuálně probíhají. Podle informací e15 by se poplatek mohl zvýšit asi o pět procent ze současných 640 korun na jednoho cestujícího. Nový ceník, jenž je a bude stejný pro všechny letecké společnosti využívající pražské letiště, by mohl začít platit od konce března.
Letiště kritiku Ryanairu odmítá. „Provoz na letišti je na 76 procentech oproti době před vypuknutím pandemie. Potýkáme se s výpadkem letů Českých aerolinií, především ale pociťujeme dopad ztráty spojů s Ruskem a Ukrajinou. Jen tyto dva trhy pro nás znamenaly zdroj dvou milionů cestujících ročně. Bez ztráty těchto cestujících bychom dnes byli na více než 90 procentech předpandemického provozu,“ uvádí mluvčí Letiště Praha Michal Procházka.
Prioritou letiště je získání nových dálkových linek, dopravce však limituje omezené množství nových letadel, která dodávají hlavně výrobci Airbus a Boeing.
Za prvních šest měsíců letošního roku letiště odbavilo 5,8 milionu cestujících, meziročně asi o třetinu více. Stále tak zaostává za 7,8 milionu cestujících z prvního pololetí roku 2019, posledního, který neovlivnila pandemie.
Ostrá kritika Ryanairu vůči letišti je v přímém kontrastu s plány dopravce na tuto zimu. Nově bude létat do Katánie, East Midlands, Gdaňsku, Malagy, Sevilly a Tirany. V zimě tak bude v Praze provozovat 27 linek, od nichž si slibuje přepravení více než 2,4 milionu cestujících. Ryanair zároveň navýšil i počet frekvencí u dalších dvanácti spojů včetně těch do Barcelony, Budapešti, Dublinu, Madridu, Manchesteru, Paříže a do Říma.
V zimní sezoně také rozšíří pražskou základnu o jedno nové letadlo, podle svého vyjádření tedy investuje sto milionů dolarů. Před příchodem pandemie měl Ryanair pět bázovaných letadel, nyní čtyři. Vytvořit tak má přes třicet nových pracovních míst pro piloty, palubní průvodčí a inženýry.
Dopravce dle svých slov „oslaví“ start zimní sezony nabídnutím jednosměrných letenek do vybraných destinací s cenami od 739 korun. „Slevové akce typu 9,99 eur za letenku budete vídat méně často. I přes zdražení však stále nabízíme nejnižší ceny,“ tvrdí McGuinness. V mnoha případech skutečně velmi nízké ceny letenek Ryanairu na letech z Prahy a do Prahy mohou naznačovat, že poplatky letiště nebudou ve srovnání s podobnými letišti v regionu výrazně vyšší.
Ryanair je v Praze druhým největším dopravcem za Smartwings, jež zde mají 25 bázovaných letadel. V Česku Ryanair využívá také letiště v Brně, Ostravě a v Pardubicích.