Evropa kvůli pandemii přichází na chuť zestátňování aerolinek | E15.cz

Vpravdě národní dopravci. Evropa přichází na chuť zestátňování aerolinek

Štěpán Bruner

Aerolinky po celém světě živoří a mnohé z nich se ocitají přímo v existenčním ohrožení. Na vině je světový boj proti pandemii koronaviru, v rámci nějž státy výrazně omezují či přímo zakazují leteckou dopravu. Mnohé evropské vlády nechtějí nechat domácí aerolinky padnout. Ve hře je majetkový vstup států do odvětví, ze kterého se erární peníze v uplynulých desítkách let postupně vytrácely.

Letecká doprava zažívá strmý pád. Už na začátku února začal strmě klesat počet pohybů na letištích v pevninské Číně i Hongkongu, postupně se přidávaly další asijské země, následně se omezení pro leteckou dopravu přelila do Evropy i USA. Na tento týden je globálně naplánováno meziročně o 48 procent méně pravidelných letů, vyplývá z údajů analytické společnosti OAG.

Zvláště silně je zasažena Evropa, kde aerolinky provozují jen minimum vnitrostátních spojů. V Itálii se tento týden uskuteční o 83 procent méně letů než ve stejném týdnu minulého roku. Prakticky stejně pusto je i na letištích v Německu, Španělsku nebo Francii. OAG sice nenabízí data pro Česko, situace zde ale není odlišná – například ve středu nezaznamenalo pražské letiště ani jeden přílet nebo odlet. I plánované osobní lety na další dny lze spočítat na prstech jedné ruky.

Podle Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) je současná krize silnější než ta, která odvětví zasáhla po teroristických útocích v USA z 11. září 2001. „Toto je největší krize, které naše odvětví kdy čelilo,“ prohlásil generální ředitel IATA Alexandre de Juniac. „Aerolinky nemohou dělat nic jiného než škrtat náklady a přijímat nouzová opatření, aby za těchto mimořádných okolností měly šanci přežít,“ dodal. Podle odhadů IATA mohou světové aerolinky letos přijít o tržby ve výši 252 miliard dolarů.

Koronavirová krize si tam mezi aerolinkami začíná vybírat první oběti. Zkrachovala například britská společnost Flybe. Řada států proto plánuje pro své dopravce pomoc, a to včetně kapitálového vstupu. V příštích letech by se tak na scéně mohla objevit řada skutečně národních dopravců.

Nikoliv překvapivě je mezi prvními zeměmi, jejichž úvahy se tímto směrem ubírají, Itálie. Aerolinky Alitalia jsou již téměř tři roky v platební neschopnosti a nad vodou je drží jen série státních půjček. Když nyní kvůli pandemii selhal už několikátý pokus najít letecké společnosti partnera v soukromé sféře, nezbylo italské vládě mnoho možností, jak s Alitalií naložit. Aktuální vládní plán počítá s vytvořením nové společnosti vlastněné většinově nebo zcela státem, která Alitalii ovládne.

Podobný plán se rodí i v Německu. Podle informací agentury Reuters je Berlín připraven převzít aerolinky Condor. Společnost, která patřila do rodiny zkrachovalé cestovní kanceláře Thomas Cook, měl převzít polský dopravce LOT. V lednu se obě strany dohodly na ceně 300 milionů eur, LOT ale později začal dokončení transakce podmiňovat finančními zárukami ze strany německé vlády, které kabinet považuje za nepřijatelné. „LOT má jisté potíže s financováním,“ uvedl jeden ze zdrojů Reuters. Německá vláda podle agentury každopádně nepočítá s dlouhodobým vlastnictvím Condoru, hodlá jej opět prodat, jakmile se situace na trhu zlepší.

Německá vláda ale řeší ještě jeden, mnohem větší problém. Aerolinky Lufthansa jsou podle agentury DPA v pokročilé fázi jednání o státní finančí injekci, rozhovory o určité formě státní podpory potvrdila i samotná Lufthansa. Podle analýzy Citibank potřebuje Lufthansa kolem 4,5 miliardy eur. Finančníci z Landesbank Baden-Württemberg vypočítali, že pokud bude stávající krize trvat déle než do června, sáhne Lufthansa do posledních rezerv. Pak bude hrozit insolvence.

Záchranu národního leteckého dopravce zvažuje i Belgie. Podle zdroje televizní stanice LN24 již společnost Brussels Airlines „prakticky zbankrotovala“. A deník L’Echo napsal, že vláda vytvořila expertní skupinu, která má nalézt nejlepší způsob záchrany aerolinek. Ve hře je prý i částečné nebo úplné znárodnění, pravděpodobně s pomocí státem vlastněné Belfius Bank. Od mateřské Lufthansy belgické aerolinky pomoc očekávat nemohou. 

Balíček státní pomoci připravuje pro domácí aerolinky rovněž Velká Británie. Vláda podle listu The Times sestavuje krizový plán, jehož součástí je v krajním případě i částečné zestátnění národního dopravce British Airways i aerolinek Virgin Atlantic nebo EasyJet.

Další evropské aerolinky se snaží potřebnou hotovost získat u bank, i tentokrát ale mají státy sehrát svou roli. Například skupina Air France-KLM jedná s bankami o půjčce až šest miliard eur, za níž by měly ručit francouzská a nizozemská vláda. Je ale otázkou, zda by aerolinky později nepotřebovaly pomoc států se splácením vysoké půjčky. Znárodnění Air France je tak „jednou z možností, které nevylučujeme“, prohlásil v minulém týdnu francouzský ministr dopravy Jean-Baptiste Djebbari.

S myšlenkami na znárodňování aerolinek si nepohrává jen Evropa. USA v rámci nedávno schváleného balíku státní pomoci ekonomice vyčlenily pro letecký byznys státní půjčky v hodnotě 29 miliard dolarů a přímé granty v hodnotě 32 miliard dolarů. Kongres ale zároveň umožnil americké vládě, aby v zachraňovaných aerolinkách nabývala vlastnické podíly.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!