Výprodej u nejstarší cestovky světa. Část byznysu Thomas Cook chtějí Lufthansa a další

Letadlo aerolinek Thomas Cook

Letadlo aerolinek Thomas Cook Zdroj: Reuters

Thomas Cook, nejstarší cestovní kancelář na světě
Cestovní kancelář Thomas Cook
letadlo cestovky Thomas Cook Airlines patřící pod Thomas Cook Group
Airbus A321 aerolinek Condor
5 Fotogalerie
Štěpán Bruner

Prodej aerolinek zadlužené britské cestovní kanceláře Thomas Cook je na spadnutí. Zájemci o aktiva musí svůj zájem vyjádřit do 7. května, uvádějí zdroje agentury Reuters. Mezi pravděpodobnými uchazeči jsou velká jména z oboru letecké dopravy i nadnárodní investiční společnosti.

Thomas Cook Group oznámila záměr na prodej svého ziskového leteckého byznysu v únoru poté, co vydala varování před ziskem za rok 2018. Leteckou dopravu provozují pod značkou Thomas Cook ze základen ve Velké Británii, Skandinávii a Španělsku, do skupiny patří také německé aerolinky Condor.

Na prodej mohou být buď všechny aerolinky, nebo jen jejich část. Thomas Cook by tak získal nezbytnou hotovost na splacení dluhů, investice do své hotelové sítě a on-line prodeje.

Podle zdrojů Reuters jsou nejvážnějšími zájemci investiční společnost Indigo Partners a německé aerolinky Lufthansa. Ta ústy svého šéfa Carstena Spohra připouští, že chce být během očekávané konsolidace mezi evropskými aerolinkami aktivním hráčem. Konkrétnější ale Spohr být nechtěl. „Spekulace týkající se fúzí a akvizic nekomentujeme,“ řekl agentuře Reuters.

Podle analýzy brokerské společnosti Goodbody je ale právě dohoda Thomas Cook s Lufthansou nejpravděpodobnějším výstupem z prvního kola jednání se zájemci. Německý národní dopravce by mohl získat tu část aerolinek Condor, která provozuje dálkové lety.

Situace na trhu není pro Condor v poslední době příliš příznivá. Ve snaze zatraktivnit svou nabídku letů společnost v únoru podepsala dohodu o partnerství s novými rakouskými aerolinkami Laudamotion. Jejich majitel, slavný automobilový závodník Nikki Lauda se ale krátce nato dohodl na prodeji firmy irskému nízkonákladovému dopravci Ryanair. Condor proto partnerskou smlouvu ke konci dubna vypověděl. Dopravce kvůli tomu nyní musí zajistit náhradní dopravu pro své zákazníky, kteří si prostřednictvím Condoru rezervovali lety s Laudamotion, což pro něj znamená dodatečné náklady.

Také Indigo Patrners mají zřejmě motivaci nakupovat. Investiční firma loni na podzim uzavřela předběžnou dohodu o koupi islandských aerolinek Wow Air, v březnu ale Indigo svou nabídku stáhla. Je tedy pravděpodobné, že má nyní volné prostředky pro další akvizice. Indigo Partners již ovládají americké Frontier Airlines a chilskou nízkonákladovou společnost Jetsmart. Drží také podíly v maďarském Wizz Airu a mexických aerolinkách Volaris.

Do jednání se podle jednoho ze zdrojů Reuters zapojil i britský nízkonákladový dopravce Easyjet, ale jeho zájem zřejmě není tak velký. Další ze zdrojů zmiňuje investiční společnosti KKR a Apollo.