Zákazníci chtějí vrátit miliardy za letenky od českých prodejců. Ti peníze nemají | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Zákazníci chtějí vrátit miliardy za letenky od českých prodejců. Ti peníze nemají

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Čeští prodejci letenek evidují požadavky zákazníků na vrácení peněz za zrušené lety v celkové hodnotě jednotek miliard korun. Většina žadatelů se svých peněz zatím nedočkala. Prodejci tvrdí, že jsou na vině aerolinky, jež peníze nevracejí.

Brněnský vyhledávač a prodejce letenek Kiwi.com řešil v největší špičce desítky tisíc aerolinkami zrušených letů denně. „Klientům máme celkem vrátit nižší stovky miliony eur, tedy miliardy korun. Zatím se podařilo vrátit jen velmi malou menšinu této sumy,“ uvádí spolumajitel firmy Oliver Dlouhý. Na peníze dál čekají stovky tisíc klientů. „Přesto jsme jim dosud vrátili o miliony eur víc, než nám vrátily aerolinky,“ tvrdí Dlouhý.

Obdobně nevesele jsou na tom ti, kteří nakoupili přes Student Agency. „Storen přibývá. Jejich celková výše dle mého odhadu přesáhne sto milionů korun,“ říká ředitelka letenkového oddělení firmy Věra Janičinová. „Za březen a duben bylo zákazníkům vráceno asi dvacet milionů,“ dodává. Konkurenční portál Letuška na dotazy deníku E15 do vydání článku neodpověděl.

České dráhy chystají obří nákup až devadesáti nových lokomotiv. Padnou na to miliardy

Prodejci varují, že se čekání na vrácení peněz může táhnout ještě dlouhé měsíce. Část klientů se jich nedočká vůbec. „Zákazníkům říkáme, to může trvat měsíce, pokud vůbec aerolinka peníze vrátí. Pokud zkrachuje, tak peníze zmizejí i s ní a zákazníci je už neuvidí,“ vysvětluje Dlouhý. Krachem je přitom podle odborníků ohrožena každá druhá evropská aerolinka, napsal deník E15 dříve. „Dopravci jsou bez příjmů, musejí platit fixní náklady na leasingy letadel, zaměstnance či nájmy. Někteří oznámili, že budou schvalovat vracení peněz až po obnovení provozu,“ doplňuje Janičinová.

Někteří dopravci nabízejí místo vrácení hotovosti například vouchery na jiné lety, například EasyJet nebo Smartwings. Vouchery obvykle platí rok a aerolinkám umožňují držet hotovost nutnou k přežití. „Mnoho zákazníků je ale po právu nechce,“ říká Dlouhý. Kiwi.com, kterému se tržby propadly na minimum, proto v současnosti zvažuje i právní kroky vůči dopravcům.

Vysoké školy mohou kvůli zavřeným hranicím přijít o miliardu od cizinců

„Zákazníkům s odletem v červnu a později doporučujeme počkat, jak se vyvine situace v květnu, které lety budou ponechány a které zredukovány,“ uzavírá Janičinová.

Část dopravců začala obnovovat první lety, někteří avizovali, že budou létat s prázdným sedadlem v řadě dvou či tří, aby byly mezi cestujícími větší odstupy z bezpečnostních důvodů. Aerolinka Emirates začala cestující před letem testovat, zda nejsou virem nakaženi. Prodejci letenek i odborníci uvádějí, že je pravděpodobné zdražení letenek až v řádu desítek procent. Od toho se odvíjejí i dražší zájezdy.

„Mohou zdražit až o polovinu, budou-li trvat tvrdá opatření,“ řekl dříve deníku E15 zakladatel cestovní kanceláře Exim Tours Ferid Nasr.

Filozof Sokol: K vládnutí stačí vůle k moci a drzé čelo

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!