Zelená pro Smíchovské nádraží. Správa železnic získala stavební povolení pro rekonstrukci
Správa železnic má v rukou pravomocné stavební povolení pro rekonstrukci nádraží na pražském Smíchově a v následujících dnech by měla vybrat zhotovitele první části stavby. Smíchovské nádraží, jehož nynější budova stanice byla postavena v padesátých letech minulého století, tak nyní čeká zcela zásadní proměna. Odhadované náklady na celou stavbu jsou 4,1 miliardy korun. V budoucnu by se nádraží mělo stát součástí dopravního terminálu, který plánuje hlavní město.
Rekonstrukce bude zahrnovat snesení části kolejiště a demontáž lávky, která umožňuje přístup do Radlické ulice. Letos na podzim je pak v plánu odstranění ocelové lávky. Do doby otevření nové spojnice bude posílena hromadná doprava. „Z pohledu cestování se snesení části kolejiště ve stanici odrazí v prodloužení jízdy vlaků ve směru na Žvahov. K dalšímu omezení pro cestující během této etapy prací nedojde,“ uvedla správa.
Stavbaři dále podle správy demontují trakční vedení, přeloží kabely napájecího vedení z trafostanice a upraví veřejné osvětlení. V místě přerušené staniční koleje číslo šest pak vznikne provizorní nástupiště. Odstraněna bude také dopravní kancelář v místě pod stávající lávkou pro pěší.
VIDEO: Nejkrásnější železniční tratě Česka: Nejkrásnější výhledy i přejezdy přes skály
Hlavní objem rekonstrukce správa chystá do navazující etapy. Tendr na ni chce organizace vyhlásit v příštím měsíci.
Smíchovské nádraží by mělo být v budoucnu součástí nového dopravního terminálu, který by měl být zprovozněn v roce 2026. Vedle železniční stanice bude zahrnovat také stanice metra a tramvají, stanice městských, příměstských i dálkových autobusů, trolejbusů a elektrobusových linek. Vznikne také velkokapacitní záchytné parkoviště P+R.
Mění se také „Masaryčka“
Kromě získaného stavebního povolení pro rekonstrukci nádraží na Smíchově získala na začátku roku Správa železnic také pravomocné stavební povolení na modernizaci Masarykova nádraží v Praze. Na jaře plánuje vypsat výběrové řízení na stavitele, stavební práce pak chce zahájit ještě letos. Přestavba nádraží má být hotová v roce 2026, odhad nákladů dosahuje dvou a půl miliardy korun.
V rámci přestavby se zvýší počet kolejí ze sedmi na devět, proběhne rekonstrukce stávajících nástupišť a nad kolejištěm vznikne nová lávka pro pěší, která usnadní přístup na nástupiště a také pro chodce propojí okolí Florence a Hlavního nádraží. Z nástupišť také bude možný přímý přestup na metro.
Přestavba nádraží je součástí modernizace železnice z Prahy do Kladna a zároveň i přípravou na budoucí vlakové spojení na pražské letiště. Loni se už začal upravovat úsek trati mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí novou zastávkou Praha-Výstaviště a také část trati u Kladna.
Budoucí Smíchov City protne třída Madeleine Albrightové
Kromě Smíchovského nádraží je živo také opodál, směrem k pražskému Andělu. Zde na místě někdejšího nákladového nádraží vzniká nová pražská čtvrť Smíchov City, kde má odhadem pracovat a bydlet přes dvanáct tisíc lidí. Celkové náklady projektu developer vyčíslil na více než 20 miliard korun. Smíchov City tvoří dvě části, a to severní a jižní. Obě propojí bulvár Madeleine Albrightové.
„Smíchov City je největší urbanizací v centrální Praze od doby výstavby Vinohrad. Na jeho podobě se podílí více než třicet tuzemských i zahraničních architektů. Od počátku jsme kladli důraz na veřejný prostor. Zároveň si přejeme, aby každá z našich čtvrtí, které v Praze budujeme, byla výrazem určité symboliky a identity. Ve Smíchov City chceme připomenout významné ženy, které spojuje celoživotní úsilí o svobodu, demokracii a boj proti totalitě,“ vysvětluje Luděk Sekyra, zakladatel Sekyra Group a Sekyra Foundation.
Zachované zůstane komunitní centrum Radlická kulturní sportovna, vytvořené z opuštěného nádražního skladu. V jižní části téměř kilometrového pěšího bulváru pak vyroste kancelářský komplex zahrnující kampus České spořitelny.