Lidé opustili hotovost, nakupují kartou a on-line. Výběry z bankomatu se propadly o téměř polovinu

Bankomat

Bankomat Zdroj: profimedia.cz

on-line nakupování, ilustrační foto
on-line nakupování, ilustrační foto
Bankomat
4
Fotogalerie

Období karantény zásadně proměnilo chování tuzemských spotřebitelů. Banky hlásí razantní propady počtu a objemu výběrů hotovosti z bankomatu, a naopak nárůst plateb přes internet.

Podle dubnových dat ČSOB klesl týdenní počet výběrů z bankomatu v porovnání s obdobím před stavem nouze o více než 47 procent. Neklesal přitom jen počet výběrů, ale i objem vybraných peněz. Například u České spořitelny lidé vybrali o 44 procent méně. Zatímco během týdne před stavem nouze její bankomaty vydaly 6,3 miliardy korun, v prvním dubnovém týdnu to bylo už jen 3,5 miliardy.

Banky však jedním dechem dodávají, že lidé začali mnohem více platit elektronicky. „Od data vyhlášení stavu nouze, a s tím souvisejícím omezením provozu kamenných prodejen, o 14 procent vzrostly objemy plateb kartou na internetu,“ říká mluvčí Komerční banky Michal Teubner.

ČSOB v březnu dokonce zaznamenala historicky nejvyšší návštěvnost svých elektronických kanálů. „Čísla jasně ukazují, jakým směrem se vydávají naši klienti. Období pandemie trend elektronických kanálů ještě více urychlilo,“ říká Jan Sadil, člen představenstva ČSOB zodpovědný za oblast Retail.

Trend z období koronaviru potvrzuje i Marcel Gajdoš, regionální manažer platební společnosti Visa pro Česko a Slovensko. „Vezmeme-li objem všech bezhotovostních plateb u obchodníka, vyšplhal se podíl těch vykonaných přes internet na dvojnásobek. Změna poměru je ovšem daná spíše poklesem plateb kartou v kamenných obchodech,“ řekl deníku E15 Gajdoš s tím, že konkrétní čísla zatím sdělit nemůže.

Zda tento poměr vydrží i po uvolnění bezpečnostních opatření, lze jen těžko odhadovat, říká tajemník Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán. „Banky, které měly resty v digitalizaci, je teď v rychlosti dohánějí. Vidí totiž, že když to jinak nejde, lidé se přizpůsobí a na platby přes internet či aplikaci si zvyknou,“ říká Kotlán.

Podle něho se nyní k mladé generaci, která je na digitální platby zvyklá, pomalu přidává i část té střední, jež byla dosud spíše konzervativní. „Hotovost jako taková tu ale bude ještě dlouho. Navíc dnešní čísla může pokřivit i fakt, že některé obchody hotovost výslovně nechtějí přijímat kvůli hygienickým podmínkám,“ připomíná Kotlán.