Povinné ručení už může jenom zdražovat, tvrdí pojišťovny

Cena povinného ručení dosáhla dna a klesat může pouze na úkor dalšího prohlubování ztrát pojišťoven. Od roku 2010 průměrné pojistné kleslo v dnešních cenách o 24 procent, zatímco průměrná škoda stoupla o 47 procent, vyplývá z analýzy České kanceláře pojistitelů (ČKP).

U pojištění osobních automobilů pojišťovny podle ČKP vyberou o 12 procent pojistného méně, než zaplatí na škodách. Skutečné roční pojistné u osobních automobilů činí 15,8 miliardy korun, zatímco celková výše škod a dalších nákladů je 17,65 miliardy korun. Průměrná cena povinného ručení se loni meziročně snížila o 0,6 procenta na 2 764 korun.

"Ještě negativnější situace vychází v segmentech nákladních automobilů včetně tahačů, kde celková nedostatečnost pojistného dosahuje dokonce 30 procent aktuální výše pojistného," uvedl hlavní pojistný matematik ČKP Petr Jedlička.

Pojistné pro nákladní automobily činí ročně 3,7 miliardy korun, zatímco škody 4,8 miliardy korun. Podobně je na tom podle něj také nejrizikovější skupina vozidel pojištěných leasingovou společností, kde ztráta dosahuje 27 procent.

"Ačkoliv si naši klienti mohou do značné míry své sazby ovlivňovat sami, protože jim je počítáme i podle ujetých kilometrů, nemůžeme ignorovat zvyšující se náklady na opravy vozidel i škody na zdraví, které tlačí ceny autopojištění vzhůru. Souhlasím s názorem České kanceláře pojistitelů, že ceny jak v povinném ručení, tak v havarijním pojištění dosáhly na tuzemském trhu svého dna," řekl předseda představenstva Allianz pojišťovny Jakub Strnad.

Mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková uvedla, že povinné ručení v současnosti skutečně míří ke ztrátě. "Můžeme tak očekávat stoupající tendenci cen tohoto produktu. A to z důvodu, aby mohly pojišťovny vzhledem k nárůstu výše plnění zejména u škod na zdraví dostát všem svým závazkům. Opomenout ale nelze ani další z efektů, které k růstu cen pojištění povedou, a tím je zvyšování cen náhradních dílů a práce v autoservisech," uvedla.

Do růstu škod se podle ČKP mimo jiné promítá příznivý ekonomický vývoj a rostoucí průměrné mzdy, které vycházejí ze zvyšující se ceny práce i z ceny oprav v servisech. Navíc se kvůli modernizaci vozového parku projevuje také vyšší cena náhradních dílů.

V Česku loni přibylo 236 tisíc vozidel se sjednaným povinným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla. Celkem tak má takzvané povinné ručení 7,833 milionu vozidel. Nepojištěných vozidel je podle odhadů ČKP zhruba 130 tisíc. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel přes 8,7 milionu, včetně dlouhodobě nepoužívaných.

ČKP hradí prostřednictvím garančního fondu, kam přispívají pojišťovny z vybraného pojistného na povinném ručení, částky, které se jí nepodaří získat od nepojištěných viníků nehod. Od 1. ledna 2018 se opět zavedl příspěvek nepojištěných, a tedy i financování nepojištěných škod nepojištěnými motoristy.

Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. V budoucnu půjde i o frekvenci a rozsah přestupků či vybavenost asistenčními systémy.