Spory s pojišťovnami: Kdy nechtějí pojišťovny plnit?

Pokud vás vytopil soused, který není pojištěný, připravte se na bitvu o odškodnění

Pokud vás vytopil soused, který není pojištěný, připravte se na bitvu o odškodnění Zdroj: scom

Autonehoda
2
Fotogalerie

Ani v loňském roce se klienti nevyhnuli sporům se svými pojišťovnami. Kdy nejčastěji nechtěly pojišťovny plnit? Nejvíce šlo o případy se zamítnutím či krácením pojistného plnění u pojištění vozidel. Druhou příčku obsadilo úrazové pojištění a dále pojištění majetku. 

„Přibližně polovina všech případů, kdy pojištění občané nebyli spokojeni s jednáním pojišťovny, se týkala zamítnutí nároku na pojistné plnění, druhá polovina pak krácení pojistného plnění. U pojištění vozidel se nejčastěji spor mezi klientem a pojišťovnou vedl kvůli nesouhlasu ohledně totální škody,“ informovala nás o tom Eva Jurčíková ze společnosti Vaše nároky.cz.

Podle údajů této společnosti, na kterou se v roce 2017 obrátilo 755 nespokojených klientů pojišťoven, 43 procent poškozených řešilo nevyplacení či krácení pojistného plnění u pojištění vozidla. Na ostatní druhy pojištění připadlo 52 procent případů.

Pojištění vozidel

U pojištění vozidel byl častější problém s plněním u povinného ručení, u havarijního pojištění to tak časté nebylo. „V rámci krácení či zamítnutí pojistného plnění jsou tak paradoxně nejvíce postihováni řidiči, kteří nehodu nezpůsobili,“ komentuje situaci právník Petr Novák.

Totální škody na vozidle – pojišťovna nebude chtít platit

Celých 22 procent řidičů nebylo spokojeno s krácením pojistného plnění při totální škodě. U totální škody jde o to, že pojišťovna usoudí, že cena vozidla už je tak nízká, že by se jej nevyplatilo opravovat. Pojišťovna vám pak proplatí cenu, jakou podle jejího soudu mělo vaše vozidlo před nehodou. Pokud se vám to nezdá, na tento postup nepřistupujte.

„V takovém případě je možné buď rozporovat cenu, kterou vozidlo mělo v době škodné události nebo požadovat uvedení vozidla do původního stavu, resp. náhradu nákladů, které poškozený vynaložil na uvedení do původního stavu. Nový občanský zákoník upřednostňuje uvedení do původního stavu před náhradou škody v penězích, ke které má dojít buď na žádost poškozeného, nebo není-li uvedení do původního stavu dobře možné. Pojišťovny však často těmto požadavkům nevyhoví a musí rozhodnout soud, který posuzuje každý případ individuálně,“ vysvětluje právník Novák.

Poškození čelního skla – opět se bude pojišťovna kroutit

Téměř 17 procent poškozených mělo problémy při proplacení škodní události v případě poškození čelního skla cizím předmětem. Naprosto běžná situace. Při jízdě může od okolo jedoucího automobilu odlétnout kamínek a poškodit vám čelní sklo. Dost těžko si v tu chvíli stihnete poznamenat jeho poznávací značku. Pojišťovna se ale může vymlouvat, že nemáte pádný důkaz, že k poškození došlo tímto způsobem.

„V těchto případech je největší problém v prokázání, že předmět, který poškodil čelní sklo, skutečně odletěl od vozidla škůdce. Bohužel jako důkaz většinou nepostačuje ani prohlášení řidiče vozidla, od kterého předmět odletěl, ani spolujezdce a jediným spolehlivým důkazem bývá kamerový záznam,“ objasňuje advokát.

Bourání na parkovišti

Pojišťovna může odmítnout plnění v případě, že auto je nabouráno při stání na parkovišti (v 10 procentech případů). Nutno říct, že jí to dost často vyjde. „Nejčastějším problémem za těchto okolností bývá, že škůdce je neznámý, a tedy není po kom škodu vymáhat. Pokud škůdce od nehody ujede a nepodaří se jej vypátrat, musí si poškozený škodu uhradit sám. Případně pokud má poškozený sjednané havarijní pojištění, může škodu uplatnit touto cestou,“ radí Novák.

Další druhy pojištění

Dalším problémovým je úrazové pojištění (39 procent). Nejčastěji šlo o úraz v práci, odškodnění za pád a zranění při sportování. „U úrazového pojištění jsme se v roce 2017 také často setkávali s argumentací pojišťovny, že nebyla naplněna definice úrazu či úrazového děje, proto byla výplata plnění zamítnuta. Často se však jednalo o výmluvu pojišťovny, kterou vyvrátily lékařské zprávy či znalecký posudek,“ říká právník.

V 8 procentech se pojišťovna zdráhala platit u pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti. Nejčastěji šlo o živelné pohromy a vytopení bytu. V pár případech pojišťovna odmítla plnit po vykradení bytu či sklepa.

Které pojišťovny zlobí nejvíce?

Nejspíš si nevybereme. „Nejvíce případů řešíme s největšími pojišťovnami, které na českém trhu působí. Což však může být způsobeno právě tím, že tyto pojišťovny mají nejvíce klientů. Na druhou stranu totiž mohu potvrdit i to, že v řešení máme téměř všechny pojišťovny, které na českém trhu působí,“ uzavírá Eva Jurčíková.