Firma na výstavbu firem Creative Dock hlásí silný akviziční rok. Do dvou let vyhlíží investora

Společnost Creative Dock od počátku letošního roku získala čtyři firmy.

Společnost Creative Dock od počátku letošního roku získala čtyři firmy. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Provozní ředitelka Creative docku Gabriela Teissing a šéf IdeaSense Rudolf Čihák
„Podstatné je pro nás i to, že se díky Creative Docku dostaneme mnohem rychleji na další trhy a dokážeme klientům nabídnout další možnosti, které bychom bez této akvizice nejspíše neměli,“ objasňuje Čihák.
Creative Dock dosáhl v roce 2021 ročního konsolidovaného obratu 21 milionů eur, zhruba 520 milionů korun. Do tří let plánuje pokořit hranici sto milionů eur.
4
Fotogalerie

Tuzemská společnost Creative Dock Group utratila loni za čtyři firmy celkově bezmála 1,5 miliardy korun. Poslední akvizicí je česká inovační firma IdeaSense, kterou Creative Dock považuje za stěžejní. Společnost plánuje do tří let dosáhnout ročního obratu sto milionů eur, zhruba 2,4 miliardy korun, a během následujících dvou let do firmy poprvé pustit investora.

Společnost Creative Dock od počátku letošního roku získala čtyři firmy. Dvě jsou německé FoundersLane a Rohrbeck Heger, jedna švýcarská, a to Spark Works, a v září skončila akvizice české inovační firmy IdeaSense, která ve svém oboru patří mezi tři nejlepší tuzemské podniky. 

Důvodů, proč se šéf IdeaSense Rudolf Čihák rozhodl pro spojení s Creative Dockem, je několik. Mezi oběma společnostmi podle něj funguje „chemie“ spočívající v tom, že si jsou názorově a povahově velmi blízké.

„Podstatné je pro nás i to, že se díky Creative Docku dostaneme mnohem rychleji na další trhy a dokážeme klientům nabídnout další možnosti, které bychom bez této akvizice nejspíše neměli,“ objasňuje Čihák.

Jak se počítá inflace a co najdete ve spotřebním koši

Video placeholde
Jak se počítá inflace a co najdete ve spotřebním koši • Videohub

Provozní ředitelku a spolumajitelku společnosti Creative Dock Gabrielu Teissing nákup čtvrté společnosti IdeaSense těší, ale přiznává, že tolik akvizic v jednom roce je velké sousto.

„Akviziční proces je opravdu náročný, a ačkoli díky tomu Creative Dock roste, s každou akvizicí vstupuje do firmy zcela nový element, se kterým se všichni musíme naučit žít a fungovat, což přirozeně nějakou dobu trvá,“ vysvětluje Teissing. Připomíná, že v procesu nákupu firem musí být společnost opatrná, aby vnitřními záležitostmi nezatěžovala zákazníky.

Společnost Creative Dock, která se zabývá budováním firem, za letošek zaznamenala padesátiprocentní růst. Odhady standardního růstu v příštích letech by bez akvizic dosahovaly třiceti procent, což se obecně považuje za zdravý růst. Firma však počítá s růstem 45 procent. 

Snahou o co možná nejrychlejší růst prosluly v minulosti například česká módní společnost Zoot nebo nedávno slovenský Dedoles. Ani jedna z firem svůj bleskový růst nezvládla a propadla se do finančních potíží. Takového osudu se Creative Dock neobává.

Od počátku postupuje podle jasných kriterií, která striktně dodržuje. Díky tomu se podle slov majitelů zatím všechny akvizice vydařily. Jedním z těch kritérií je, že společnost nakupuje výhradně firmy, které dělají totéž, co Creative Dock, nebo se věnují úzce souvisejícím činnostem.

Skutečnost, že Creative Dock letos prošel padesátiprocentním růstem a v příštím roce plánuje vzestup o něco nižší, vyplývá i z důsledků války na Ukrajině. Zákazníci v obavě z nejisté budoucnosti začali otálet s objednávkami. Creative Dock se proto rozhodl urychlit jednu z letošních akvizic, která mu pomohla rychleji proniknout na trhy Blízkého a Středního východu. 

A právě zahraniční trhy jsou pro Creative Dock stěžejní. „Nejvýznamnějším regionem je pro nás oblast střední a západní Evropy, která v současné době tvoří téměř sedmdesát procent našeho byznysu. Může to vypadat, že postupně český trh opouštíme, ale snažíme se o opak,“ tvrdí Teissing a dodává, že o stabilnější pozici na tuzemském trhu se postará právě Čihák z IdeaSense, který si vezme pod svá křídla veškeré prodeje firmy.

V současné době je pro Creative Dock nejvýznamnějším trhem Švýcarsko, kde jsou soustředěné finanční služby. Kromě toho má nově firma významného klienta v Saudské Arábii, a to třetí největší tamní banku. Mezi další významné klienty patří síť obchodů Albert nebo společnost Bekaert.

Také IdeaSense má v portfoliu několik významných klientů. Patří mezi ně ČEZ, Tesco, Visa nebo Česká spořitelna. Čihák upozornil zvláště na společnost Wienerberger, která je největším světovým výrobcem pálených cihel a leaderem trhu střešních tašek v Evropě. „Od roku 2017 spolupracujeme mimo jiné na robotické výstavbě domů. Projekt by měl být dokončen do roku 2024,“ říká Čihák.

Creative Dock dosáhl v roce 2021 ročního konsolidovaného obratu 21 milionů eur, zhruba 520 milionů korun. Do tří let plánuje pokořit hranici sto milionů eur. „Považuji tento odhad za velmi realistický. Naše ambice jsou ještě vyšší, ale při pohledu na současnou geopolitickou situaci si raději zachováváme střízlivější odhady,“ objasňuje Teissing.

Společnost se v následujících dvou letech chystá na vstup prvního vnějšího subjektu. „Investora jsme do firmy ještě nikdy nepustili. Ačkoli to teď máme v plánu, určitě mu chceme přenechat jen minoritní podíl a peníze využít na další expanze a celkový růst firmy,“ tvrdí Teissing.