Čína začíná řešit, odkdy zakáže auta se spalovacími motory

Rozvoji elektromobility brání nedostatek dobíjecích míst. Čínská vláda to ví, proto jich chce v zemi na pět milionů

Rozvoji elektromobility brání nedostatek dobíjecích míst. Čínská vláda to ví, proto jich chce v zemi na pět milionů Zdroj: Profimedia

Ekologicky. Na autosalonu zaměřenémna nové technologie se mimo jinéprezentuje také prototyp prvníhoryzího elektromobilu značkyŠkoda postaveného na báziOctavie.
Elektromobil Tesla, model X P 90D
Ford Focus Electric
Ford Focus Electric
Alza zahájila prodej elektromobilů Tesla
12
Fotogalerie

Odkdy zakázat výrobu a prodej aut s tradičním spalovacím motorem? Touto otázkou se začala zabývat i Čína. Uvedla to tisková agentura Nová Čína s odvoláním na vyjádření náměstka ministra průmysl Sin Kuo-pina. Země je největším automobilovým trhem světa.

Sin zatím neposkytl žádné detaily o tom, kdy by měl být takový zákaz zaveden. Británie a Francie již oznámily, že zakážou nové vozy na benzin a naftu od roku 2040. Čína zatím stanovila pouze systém kvót, jak velký podíl musí mít elektrické a hybridní vozy na celkové výrobě automobilek v zemi.

"Některé země si stanovily časový harmonogram, kdy ukončit výrobu a prodej tradičních aut se spalovacím motorem," řekl Sin na automobilovém fóru. "Ministerstvo také zahájilo příslušný průzkum a učiní takový časový plán s příslušnými odděleními. Tato opatření určitě přinesou výrazné změny v rozvoji našeho automobilového průmyslu," dodal.

Zákaz prodeje vozů s naftovým a benzinovým motorem by také měla výrazný dopad na poptávku po ropě v Číně, která je druhým největším konzumentem této suroviny na světě. Minulý měsíc státní ropná firma China National Petroleum Corp. (CNPC) uvedla, že poptávka po energii v Číně dosáhne svého vrcholu v roce 2040, o pět let později než se doposud čekalo, protože roste poptávka po pohonných hmotách.

Čína loni překonala Spojené státy a stala se největším trhem s elektrickými auty na světě. Prodej elektrických vozů nebo hybridních vozů s elektrickým a benzinovým pohonem proti roku 2015 stoupl o 50 procent na 336 tisíc vozů a na celosvětovém prodeji měla Čína podíl 40 procent. V USA se prodalo 159 620 elektrických a hybridních vozů.

Peking podporuje vývoj elektrických vozů dotacemi na výzkum a pobídkami pro kupce v objemu miliard dolarů. Rozhodl se však přejít na systém kvót, který přenáší finanční náklady na automobilky.

Podívejte se, jak vypadá jízda v elektromobilu Tesla Model X:

Video placeholde

Elektromobil Tesla, model X P 90D • Jiří Liebreich

Podle navrhovaných kvót musí příští rok elektrické a hybridní vozy činit nejméně osm procent celkové výroby každé automobilky. V dalším roce se tento podíl má zvýšit na deset procent a v roce 2020 na 12 procent. Automobilky, kterým se nepodaří splnit tento cíl, si budou moci koupit kredity od konkurentů, kteří budou mít přebytek. Do roku 2025 pak mají mít elektrické a dobíjecí hybridní vozy na výrobě automobilek v Číně až pětinový podíl.

Peking také nařídil státním energetickým firmám, aby urychlily instalaci dobíjecích stanic, a zvýšily tak přitažlivost elektrických vozů, napsaly agentury AP a Reuters.