Karosa NO 80: Zvláštní projekt slavného českého výrobce, který neuspěl | E15.cz

Karosa NO 80: Zvláštní projekt slavného českého výrobce, který neuspěl

Tomáš Dusil - auto.cz

Výrobce autobusů Karosa přišel na začátku 60. let se zajímavým konceptem. Jednalo se o návěs, jenž by plnil roli autobusu a tahače zároveň. Nakonec však zůstalo pouze u jednoho exempláře. 

Návěs přepravující osoby, tažený tahačem návěsů, se dodnes používá. Samozřejmě v mnohem modernější podobě než na začátku 60. let, kdy vznikl popisovaný NO 80. Zpravidla se však využívá pouze v určitých případech. Toto dokazuje například německé město Mnichov, které si v roce 2013 objednalo hned několik osobních návěsů, které může v případě potřeby použít. Běžně je však v bavorské metropoli nepotkáte.

Označení NO 80 je zkratka „Návěs osobní“ a číslice „osmdesát“ udávala počet osob, které dokázal návěs najednou přepravit. Osobní návěs RO 80 byl součástí, dalo by se říci komplexnějšího silničního přepravního systému. Vývoj vozidla začal v roce 1958 ve vysokomýtské Karose, hotový vůz určený pro homologační zkoušky dokončili v roce 1961.

OBRAZEM: Comeback po více než půl století. Na silnice se vrátí legendární Lamborghini

Celý vtip spočíval v tom, že namísto dvou motorových vozidel stačilo pouze jedno. A sice tahač návěsů, v tomto případě Škoda 706 RT TS. Myšlenkou bylo použít NO 80 primárně na stavbách. Návěs NO 80 tak měl být vlastně kombinovaný s klasickým návěsem přepravujícím běžný náklad. Pokud bychom zůstali u zmíněné stavby, tak ráno by tahač přivezl v návěsu NO 80 pracující. Následně by se návěs NO 80 vyměnil za nákladní, s nímž by tahač celý den přepravoval vše potřebné a večer, po skončení pracovní doby, by k němu připojili opět NO 80, v němž by ten stejný tahač odvezl pracující lid zase domů.

Cílem tedy bylo hlavně zlepšit efektivitu a tím i ekonomiku dopravy. To ostatně uváděl už dobový článek uveřejněný ve Světě motorů, z něhož citujeme: „Tahače, které osobní návěs přivezou například na stavbu, mohou během pracovní směny pracovat jako tahače pro návěsy nákladní. Po skončení směny odvezou pracující zpět domů.“ Jak celý systém vypadal, dokládá přiložené dobové propagační video.

Jak uvádí dobový materiál, s NO 80 se ale původně počítalo také v linkové přepravě osob v rámci ČSAD (Československá Automobilová Doprava).


Celý článek si můžete přečíst na webu auto.cz >>>


Automobilka Tatra – česká legenda i moderní výroba nákladních vozidel
Vyššímu dojezdu elektromobilů mají pomoci i díly z 3D tiskárny, General Motors inovuje výrobu
Polská odpověď západním automobilkám. Ogar ze sedmdesátých let působil dojmem sporťáku

Autor: Tomáš Dusil - auto.cz
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!