Automobilka Tatra – česká legenda i moderní výroba nákladních vozidel | E15.cz

Automobilka Tatra – česká legenda i moderní výroba nákladních vozidel

Komerční prezentace

Tradiční česká automobilka Tatra Trucks se právem řadí k rodinnému stříbru českého průmyslu. V letošním roce si připomíná 120 let od vyrobení prvního nákladního automobilu v Kopřivnici.  Historie automobilky Tatra sahá ještě před vznik jejího prvního automobilu Präsident, a to až do roku 1850. Tatra Trucks je tedy v současnosti firma s nejdelší a nejstarší tradicí výroby dopravních prostředků na světě.

Dlouhá historie firmy Tatra Trucks

V roce 1850 začala firma podnikatele Ignáce Šustaly v českém městě Kopřivnice vyrábět kočáry a bryčky, v 80. letech k nim přibyla navíc ještě výroba železničních vagonů. V roce 1897 ve firmě odstartovala výroba osobních motorových vozidel, první model dostal označení Präsident. O rok později z bran kopřivnické továrny vyjel i její první nákladní vůz. Letos tedy Tatra Trucks slaví 120 let trvání výroby nákladních vozů, což z ní dělá druhého nejstaršího výrobce motorových nákladních vozidel na světě.

Po vzniku Československa v roce 1918 začala kopřivnická společnost na svých vozech používat značku Tatra místo původního označení NW. Jedním z důležitých milníků historie firmy Tatra je rok 1923. Konstruktér Hans Ledvinka tehdy navrhl světově unikátní systém podvozku dnes známého jako „tatrovácká koncepce“, který je tvořen centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, který je pro vozy Tatra typický dodnes.

Ve třicátých letech začala Tatra jako první na světě sériově vyrábět a prodávat osobní vozy s aerodynamickými karosériemi. Tatra vyráběla i vozidla pro železniční dopravu, příkladem je jedinečná motorová osobní souprava T 68 Slovenská strela, která se dochovala dodnes, či elegantní sportovní letadla jako T 101/201.

Po druhé světové válce se Tatra stala hlavním výrobcem těžkých nákladních automobilů pro civilní i vojenské použití v Československu a dodávala desetitisíce automobilů do zemí téměř všech kontinentů. Vedle toho pokračovala i výroba luxusních limuzín s výjimečným technickým řešením i originálními karosériemi. V roce 1998 byla ukončena výroba osobních vozidel a firma se od té doby orientuje výhradně na nákladní a speciální vozidla pro civilní trh a armádu. Se svými závodními speciály se Tatra od 80. let 20. století pravidelně a úspěšně zúčastňuje i prestižních dálkových soutěží, jako jsou Rally Dakar, Silk Way Rally nebo Africa Eco Race.

Současnost Tatra Trucks a výrobní portfolio

Klíčový pro současnou existenci automobilky byl rok 2013, kdy podnik získali čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera, kteří firmu restrukturalizovali a vrátili k prosperitě. V roce 2017 byl 65% podíl Jaroslava Strnada ve společnosti Tatra Trucks konsolidován do průmyslového holdingu Czechoslovak Group, jenž se v duchu svého hesla „Tradice je budoucnost“ zaměřuje na rozvoj tradičních českých, slovenských ale i zahraničních průmyslových podniků. V roce 2015 Tatra Trucks začala vyrábět a prodávat současnou vlajkovou loď pro civilní segment – modelovou řadu Tatra Phoenix Euro 6. Ve stejném roce firma představila i obrněné vozidlo TITUS, které vzniklo ve spolupráci s francouzskou korporací Nexter. V minulém roce při příležitosti oslav 120 let trvání výroby motorových vozidel kopřivnická automobilka představila limitovanou edice Tatra Phoenix Präsident a také dodala jubilejní tisící kus modelové řady Phoenix, jejíž nejnovější modelové provedení pro rok 2018 představila automobilka minulý měsíc.

Tatra Trucks se soustřeďuje především na rozvoj unikátní koncepce tatrováckého podvozku s centrální nosnou rourou, výkyvnými polonápravami a pohonem všech kol. Konstrukce a charakteristiky podvozku dávají vozům Tatra výjimečné schopnosti při jízdě jak v těžkém terénu, tak i na silnicích. Průchodivost těžkým terénem je u vozů Tatra legendární, což je vedle ekonomiky provozu a spolehlivosti vozů velkou přidanou hodnotou.

Pro Tatru je vedle sériové produkce standardních řad stejně důležitá i vysoce speciální výroba, včetně kusové, pro specifické zákazníky. Tatra je schopna dodat vozy i zákazníkům, kteří potřebují výkonná a odolná vozidla přesně přizpůsobená požadovaným specifikacím pro provoz v těžkém terénu i ve smíšených podmínkách a na silnicích, jejichž nároky nejsou jiní výrobci schopni splnit. Stále více se vozy Tatra prosazují i v oblasti podvozků pro složité a technologicky náročné nástavby a aplikace, a to včetně trhů západní Evropy či jiných vyspělých teritorií.

V současnosti automobilka Tatra Trucks vyrábí čtyři standardní modelové řady na třech podvozkových platformách, a spolupracuje s holdingem Czechoslovak Group na speciálních vojenských vozidlech na podvozcích Tatra. Tatra Phoenix (T 158) je od roku 2011 stěžejním prvkem civilního výrobního programu těžkých nákladních vozidel společnosti. Využívá kombinaci originálního podvozku tzv. tatrovácké koncepce a konstrukčních skupin renomovaných světových výrobců jako například DAF, PACCAR či ZF a Allison. Tatra Force (T 815-7) je určena především pro ozbrojené síly, hasiče a záchranáře. Vozy Force se uplatňují ale i v těžebním a stavebním průmyslu. Základem řady Force je originální tatrovácký podvozek, který je osazen tatrováckým vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem a převodovkou Tatra. V nabídce jsou však i motory a převodovky renomovaných zahraničních výrobců.

Obchodní řadu Tatra Tactic (T 810) představují středně těžké nákladní automobily s žebřinovým rámem s tuhými portálovými nápravami Tatra Rigid a motory Renault. Vozidla Tactic 6x6 a 4x4 jsou určeny především pro vojenské účely, tomu odpovídá i označení vycházející z vojenské terminologie. Obchodní řada civilních těžkých nákladních vozidel Tatra Terrno1 navazuje na původní model Tatra T 815. Základem je opět originální tatrovácký podvozek s výkyvnými polonápravami opatřený modernizovanou kabinou vycházející z T 815 a vzduchem chlazenými motory Tatra i tatrováckými převodovkami. Vozidla Terrno1 jsou určena především pro hasiče a stavební průmysl, v blízké době jej ve výrobním portfoliu nahradí řada Tatra Terra. Tatra Trucks si v minulém roce připomínala 120 let od vzniku prvního automobilu se spalovacím motorem v Kopřivnici i ve střední Evropě. Při této příležitosti v Tatře připravili limitovanou edici vozů Tatra Phoenix Euro 6 Präsident.

Export, investice a plány do budoucnosti

Až tři čtvrtiny produkce automobilky jsou určeny k exportu, což dokazují i velké kontrakty a pozitivní reference ze všech koutů světa. Vedle domácího Česka patří k pěti největším trhům Indie, Slovensko, Saúdská Arábie, Rusko a Egypt. Na těchto pět zemí připadá přes 40 procent z celkového objemu prodeje kopřivnické firmy a jejich složení ukazuje na pozitivní diverzifikaci zákaznického portfolia Tatry i na její schopnost obchodně působit v celosvětovém měřítku. Mezi zajímavé a perspektivní trhy patří dále například Německo, Pol­sko, Maďarsko, Norsko, Nizozemí, Rakousko ale i Srbsko a další země. Nejexotičtějšími te­ritorii, kam byly vozy Tatra v posledních letech vyvezeny, jsou tichomořská Nová Kaledonie nebo africký Mauricius.

V roce 2014 vznikly v Saúdské Arábii výrobní kapacity na výrobu vozidel Tatra, vedle toho Tatra Trucks také na konci minulého roku uzavřela dohodu s firmou Ganja Automobile Plant na výrobu vozů Tatra v Ázerbájdžánu, která by se měla rozjet v tomto roce. Tatra hledá možnosti expanze i na trhy v jihovýchodní Evropě. V současné době se zkoumají různé varianty, včetně možnosti částečné lokalizace výroby v Srbsku.

Už v letech 1997 a 1998 společnost Tatra Trucks dodala armádě Spojených arabských emirátů přes tisíc vozidel řady T-815/816, které tvoří stěžejní část jejího logistického vybavení. Tatra provádí opravy těchto vozidel a plánují se dodávky dalších. Vedle zmiňovaných ozbrojených sil a české i slovenské armády tvoří vozidla Tatra významnou část výzbroje izraelské armády, která je v minulých letech získala v rámci americké vojenské zahraniční pomoci. Podvozky Tatra tvoří rovněž základ speciálních vozidel zahraničních výrobců. Tatra například dodala podvozky do Jordánska a Egypta v počtech desítek a stovek kusů. Také brazilská společnost Avibras vyrábí obrněná vozidla a bojové systémy na podvozcích Tatra. Izraelské společnosti vyvinuly na unikátním podvozku Tatra obrněnce Wildcat a Karkadan či dělostřelecký systém ATMOS, tatrovácký podvozek využívá i nejnovější verze francouzského dělostřeleckého systému CAESAR dodávaného pro dánskou armádu.

Více o voze Tatra 603 na stránkách Autorevue.cz >>>

Tatra v současné době významně investuje do výrobních technologií i výrobního areálu. Je to především nová technologie robotického svažování pro výrobu nosných rour podvozku vozidel, které jsou typickým a stěžejním prvkem vozů Tatra. V roce 2017 firma investovala stovky milionů korun do obráběcích strojů, především v oblasti obrábění ozubených kol pohonného systému, která jsou pro tatrovácký podvozek zcela klíčová. Výsledkem investic je nejen vyšší produktivita výroby, ale především kvalita a přesnost obrábění. Za posledních pět let bylo rovněž proinvestováno několik desítek milionů korun do vývojového zázemí firmy. Tatra také připravuje několikaletý projekt kompletní obnovy výrobních budov firmy a všech klíčových inženýrských rozvodů, tedy zásadní modernizaci výrobních prostor. V Tatře také spouštějí nový moderní ERP software, na konci minulého roku dokončili implementaci pokročilého systému plánování, aby byly zajištěny včasné dodávky zákazníkům. V tomto roce přecházejí konstrukční a vývojová oddělení na moderní 3D CAD a PLM systémy.

Autor: Komerční prezentace
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!