Start-upy se snaží vytlačit autosalony a bazary, nákupy chtějí přenést na internet

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Aha! – Karel Kopáč, reprofoto sauto.cz, mobile.de

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
6
Fotogalerie

Trh s novými i ojetými automobily byl po dlouhá léta hřištěm pro tradiční velké autosalony a bazary. S rozvojem internetu a mobilních technologií se však i prodej automobil stal cílem startupů, které chtějí odlišným obchodním modelem získat svůj podíl na trhu. 

„Automobilový trh je jeden z posledních segmentů, který nepronikl do e-commerce, propojení je teprve na začátku,“ vysvětluje svou motivaci k založení start-upu Carismo podnikatel Marek Moravec. Snahou Carisma je přesunutí procesu prodeje nového auta do prostředí internetu. Zákazník si na webu nakonfiguruje vůz, startup za něj pak poptá automobilové dealery, kteří zákazníkovi zpětně pošlou vlastní nabídku.

Měsíčně startup zprostředkuje asi stovku prodejů a spolupracuje celkem s 200 obchodníky. Snahou do budoucna je, aby zájemce o vůz vůbec nemusel vstát při jeho nákupu od počítače. To podle Moravce ocení především firemní zákazníci, pro které je nákup auta spíše racionální volbou.

„Prodej osobních aut delší dobu prochází významnými změnami. V důsledku rozvoje nových technologií se mění role prodejců aut,“ potvrzuje nový trend Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. „Online prodej umožňuje snížit náklady, což se příznivě odrazí v ceně,“ vysvětluje Linhart, podle kterého však neodpadá osobní vyřizování formalit u prodejce.

Nápad Carisma však není novinkou. Na podobném principu postavila podnikání britská společnost Carwow, která v loňském roce překročila milion uživatelů. Výhodami online prodeje se startupy snaží získat také zájemce o ojetý vůz, v posledních letech vstoupily na trh například Fair Play Auto nebo Caara.

„Služba je postavena tak, aby co nejméně zatěžovala klienta a poskytla mu maximální pohodlí,“ vysvětluje výhody internetového nákupu ojetiny Jan Veselý z Caary. Potenciál vidí v prodeji vyšších desítek aut měsíčně.

„Ojetý vůz je specifické zboží, pro které neplatí postupy běžné u prodeje nového zboží v e-shopech,“ oponuje inovacím v prodeji ojetých aut provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček. „Možnost přesednout během hodiny do pěti různých aut, nebo předvedení vozu na zvedáku či na diagnostice, mohou zmiňované startupy těžko nahradit,“ vysvětluje Vaněček.

Tento způsob prodeje nevylučuje naopak u zánovních aut. Ty AAA Auto prodává pod značkou Mototechna, která podle Vaněčka příležitost v on-line prodeji aut v blízké budoucnosti vidí.

Sdílení aut

Do osobní automobilové dopravy však začínají pomalu pronikat také principy sdílené ekonomiky. To dokazuje vzrůstající obliba služeb jako je SmileCar nebo Car4Way. Zatímco první jmenovaná se soustředí na půjčování soukromých aut ve chvíli, kdy je vlastník nepotřebuje, druhá službě využívá vlastní flotilu.

„Nejvíce službu využívají lidé mezi 25 a 40 lety,“ říká Hynek Homola z Car4Way. Oproti běžným půjčovnám vidí výhodu například v tom, že jsou vozy nonstop umístěné v různých lokalitách po městech. „Do budoucna vidím trend v postupné integraci sdílení, ať už půjde o sdílená kola, sdílené vozíky, sdílené různé dopravní prostředky,“ doplňuje Homola.

„Model fungování těchto platforem je podobný, jako třeba u sdíleného ubytování Airbnb. Potenciál je v této oblasti velký, stejně tak ale platí, že úspěšná bude pouze ta platforma, které se podaří nastavit funkční a transparentní schéma vazeb mezi majiteli a uživateli,“ vysvětluje Jan Linhart z KPMG.