Děti mohou pod vedením poradců ze společnosti KPMG a dalších lidí z úspěšných byznysových projektů projít se svým podnikatelským nápadem stejnou cestu, jakou musí absolvovat každá začínající firma.
Porozumět financím a umět s nimi správně zacházet, to je klíč k úspěchu každého podnikatelského plánu. Na českých základních školách se to však děti ještě moc nenaučí. S myšlenkou, že by si takové znalosti měli osvojovat už školáci od deseti let, přichází projekt iKid, který patří do Školy odpovědného podnikání společnosti KPMG. Ta vede žáky základních škol k uskutečnění vlastního nápadu na start-up.
„Je potřeba dávat studentům možnost vyzkoušet si věci prakticky a nejen ve formě teorie, kterou získají ve škole. Vtáhnout je do reálného světa podnikání,“ vysvětluje předseda a zakladatel Nadačního fondu vzdělávání a podnikání David Friedl, který na projektu spolupracuje.
Letos v červnu skončil už třetí ročník soutěže iKid, v jehož rámci 65 dětí rozdělených do týmů vytvořilo deset funkčních prototypů svého produktu. Porota složená ze zástupců KPMG, České spořitelny, McCann Prague a Microsoftu vyhodnotila jako nejlepší projekt Pocket Shares zabývající se virtuálním obchodováním s akciemi od týmu žáků z EKO gymnázia v Brně. Jde o webové rozhraní, které hravou formou umožňuje nakupovat a prodávat akcie.
Projekt se uchází o titul TOP Odpovědná firma. Hlasujte zde:
„V průběhu hry se tak mladí investoři seznámí i s faktory, které mohou ovlivňovat vývoj cen, a tím získat i reálnou představu, jak funguje burza, a prohlubovat si finanční gramotnost hravou formou,“ přibližuje princip projektu Anna Vaníčková, která se stará o společenskou odpovědnost ve společnosti KPMG. Odměnou bude vítěznému týmu návštěva dublinské centrály Googlu a Facebooku. Zástupcům těchto firem děti svůj projekt představí.
Do iKid hlásí týmy dětí ve věku od deseti do čtrnácti let v průběhu září a října učitelé. Už v přihlášce děti představí svůj nápad v krátkém videu. „Nevadí, když děti ještě nemají finální nápad, důležitá je motivace, proč se chtějí zapojit,“ uvádí Vaníčková.
Vybrané týmy jsou pak propojené s mentory, se kterými se děti setkávají nejméně jednou měsíčně. Jsou mezi nimi lidé z byznysu – podnikatelé, startupisté i zástupci velkých firem, jako je KPMG nebo IBM. Učitelům zůstává spíše organizační role.
Sám projekt startuje v lednu seznamovacím workshopem. V průběhu následujících šesti měsíců absolvují týmy pod vedením mentora průzkum trhu, vytvářejí marketingovou strategii, finanční strategii, sestavují prototyp svého produktu a připravují se na závěrečnou prezentaci před porotou. Na tu je připraví další workshop, na kterém je zástupci z KPMG seznámí s komunikačními a prezentačními dovednostmi.
Mentoři vedou týmy i k takzvanému udržitelnému a odpovědnému podnikání. „Pokud člověk uvažuje tímto směrem, může se mu dařit i v dlouhodobějším časovém horizontu. Většina podnikatelských záměrů, které takto neuvažují, velmi rychle vyčerpá svůj potenciál,“ říká David Friedl.
Do projektu Škola odpovědného podnikání patří kromě programu iKid pro děti od deseti do čtrnácti let také program Soutěž a podnikej pro střední školy, na kterých spolupracuje společnost KPMG Česká republika s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání. KPMG připravuje i program pro studenty vysokých škol. |
KPMG do projektu investuje ročně kolem 500 až 700 tisíc korun a k tomu čas svých zaměstnanců, kteří vedou workshopy nebo dětem pomáhají s projekty jako mentoři. |
S myšlenkou vzniku soutěže iKid přišel řídící partner KPMG Slovensko Kenneth Ryan, který po přestěhování z Irska postrádal tento směr výuky ve slovenském vzdělávacím systému pro své děti. Poté se projekt rozšířil také do Česka. |
KPMG vedle řady pro bono iniciativ a svého dlouhodobého soustředění na profesionalizaci neziskových organizací cílí i na teenagery a spolu s učiteli a lidmi z byznysu podněcuje jejich startupové nápady – jejich projekt iKid uspěl v loňském ročníku TOP Odpovědná firma v kategorii Společensky prospěšný projekt. |