GESTO ROKU: Mysli, plánuj, podnikej. I když je ti deset

Účastníci projektu Škola odpovědného podnikání

Účastníci projektu Škola odpovědného podnikání Zdroj: KPMG

Projekt Pocket Shares
Účastníci projektu Škola odpovědného podnikání
Účastníci projektu Škola odpovědného podnikání
Porota
5
Fotogalerie

Děti mohou pod vedením poradců ze společnosti KPMG a dalších lidí z úspěšných byznysových projektů projít se svým podnikatelským nápadem stejnou cestu, jakou musí absolvovat každá začínající firma. 

Porozumět financím a umět s nimi správně zacházet, to je klíč k úspěchu každého podnikatelského plánu. Na českých základních školách se to však děti ještě moc nenaučí. S myšlenkou, že by si takové znalosti měli osvojovat už školáci od deseti let, přichází projekt iKid, který patří do Školy odpovědného podnikání společnosti KPMG. Ta vede žáky základních škol k uskutečnění vlastního nápadu na start-up.

„Je potřeba dávat studentům možnost vyzkoušet si věci prakticky a nejen ve formě teorie, kterou získají ve škole. Vtáhnout je do reálného světa podnikání,“ vysvětluje předseda a zakladatel Nadačního fondu vzdělávání a podnikání David Friedl, který na projektu spolupracuje.

Letos v červnu skončil už třetí ročník soutěže iKid, v jehož rámci 65 dětí rozdělených do týmů vytvořilo deset funkčních prototypů svého produktu. Porota složená ze zástupců KPMG, České spořitelny, McCann Prague a Microsoftu vyhodnotila jako nejlepší projekt Pocket Shares zabývající se virtuálním obchodováním s akciemi od týmu žáků z EKO gymnázia v Brně. Jde o webové rozhraní, které hravou formou umožňuje nakupovat a prodávat akcie.

Projekt se uchází o titul TOP Odpovědná firma. Hlasujte zde:

„V průběhu hry se tak mladí investoři seznámí i s faktory, které mohou ovlivňovat vývoj cen, a tím získat i reálnou představu, jak funguje burza, a prohlubovat si finanční gramotnost hravou formou,“ přibližuje princip projektu Anna Vaníčková, která se stará o společenskou odpovědnost ve společnosti KPMG. Odměnou bude vítěznému týmu návštěva dublinské centrály Googlu a Facebooku. Zástupcům těchto firem děti svůj projekt představí.

Do iKid hlásí týmy dětí ve věku od deseti do čtrnácti let v průběhu září a října učitelé. Už v přihlášce děti představí svůj nápad v krátkém videu. „Nevadí, když děti ještě nemají finální nápad, důležitá je motivace, proč se chtějí zapojit,“ uvádí Vaníčková.

Vybrané týmy jsou pak propojené s mentory, se kterými se děti setkávají nejméně jednou měsíčně. Jsou mezi nimi lidé z byznysu – podnikatelé, startupisté i zástupci velkých firem, jako je KPMG nebo IBM. Učitelům zůstává spíše organizační role.

Sám projekt startuje v lednu seznamovacím workshopem. V průběhu následujících šesti měsíců absolvují týmy pod vedením mentora průzkum trhu, vytvářejí marketingovou strategii, finanční strategii, sestavují prototyp svého produktu a připravují se na závěrečnou prezentaci před porotou. Na tu je připraví další workshop, na kterém je zástupci z KPMG seznámí s komunikačními a prezentačními dovednostmi.

Mentoři vedou týmy i k takzvanému udržitelnému a odpovědnému podnikání. „Pokud člověk uvažuje tímto směrem, může se mu dařit i v dlouhodobějším časovém horizontu. Většina podnikatelských záměrů, které takto neuvažují, velmi rychle vyčerpá svůj potenciál,“ říká David Friedl.

Data a fakta
Do projektu Škola odpovědného podnikání patří kromě programu iKid pro děti od deseti do čtrnácti let také program Soutěž a podnikej pro střední školy, na kterých spolupracuje společnost KPMG Česká republika s Nadačním fondem vzdělávání a podnikání. KPMG připravuje i program pro studenty vysokých škol.
KPMG do projektu investuje ročně kolem 500 až 700 tisíc korun a k tomu čas svých zaměstnanců, kteří vedou workshopy nebo dětem pomáhají s projekty jako mentoři.
S myšlenkou vzniku soutěže iKid přišel řídící partner KPMG Slovensko Kenneth Ryan, který po přestěhování z Irska postrádal tento směr výuky ve slovenském vzdělávacím systému pro své děti. Poté se projekt rozšířil také do Česka.
KPMG vedle řady pro bono iniciativ a svého dlouhodobého soustředění na profesionalizaci neziskových organizací cílí i na teenagery a spolu s učiteli a lidmi z byznysu podněcuje jejich startupové nápady – jejich projekt iKid uspěl v loňském ročníku TOP Odpovědná firma v kategorii Společensky prospěšný projekt.