Češi si libují ve slevách, za akční ceny nakupují stále častěji

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Ilustrační foto
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Ppotřeba tuzemských spotřebitelů nakupovat se slevou soustavně roste. Češi loni pořídili v rámci nějaké akční nabídky necelých 48 procent rychloobrátkového zboží, tedy potravin, nápojů či některého drogistického zboží.

„V této kategorii nastal největší nárůst u čerstvých potravin,“ řekl Ladislav Csengeri, který se v agentuře GfK Czech zabývá spotřebitelskými průzkumy. Čerstvých potravin lidé koupili loni ve slevě téměř 44 procent, což je meziroční nárůst o 2,5 procentního bodu.

Tahounem této kategorie jsou však nápoje. „U nich vidíme, že podíl nákupů se slevou přesahuje šedesát procent, loni stoupl na 63 procent,“ doplnil Csengeri. Následují cukrovinky a snacky s 53 procenty nákupů ve slevě. Třetí příčku obsazují produkty pro osobní péči a péči o domácnost, kterých se ve slevě prodala polovina.

Ještě více než slevy na zboží rychlé spotřeby lákaly zákazníky slevy na oděvy a obuv. V akci se uskutečnilo 58 procent prodejů tohoto sortimentu. „Ve slevách dominují sezonní výprodeje, pak akce z reklamních letáků nebo slevy vázané na věrnostní programy,“ doplnil jednatel GfK Czech Tomáš Drtina.

„S oblečením je to stejné jako s jídlem, zájezdy, auty nebo čímkoli jiným. Češi potřebují slevu, aby koupili,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Svaz mluví o potřebě vymezit pojem sleva v legislativě na ochranu spotřebitele, což by situaci mohlo podle Prouzy zlepšit. Ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD) zase loni zvažoval přímo regulaci slevových akcí.