Česká Orsay zamířila do amerických rukou. Byznys může pokračovat

Prodejna Orsay v německém Düsseldorfu

Prodejna Orsay v německém Düsseldorfu Zdroj: ČTK

Český byznys Orsay zamířil k americkému majiteli a na rozdíl od německého osudu má značka šanci pokračovat v činnosti.
2
Fotogalerie

Tuzemské obchody Orsay změnily vlastníka. Podle informací několika na sobě nezávislých zdrojů je v červnu koupila investiční společnost Gordon Brothers z Bostonu. Američtí specialisté na padlé firmy mají v Česku ponechat obchodní značku a dále podnikat. Významným milníkem transakce byla polovina června, kdy německá mateřská společnost zmizela z obchodního rejstříku jako vlastník českého byznysu.

„Orsay má nového amerického investora Gordon Brothers,“ sdělila deníku E15 jedna ze zaměstnankyň Orsay, která si nepřála být jmenována. Přechod vlastnictví se nemá prakticky viditelně projevit. „Obchod bude standardně  pokračovat, jen momentálně nevydáváme dárkové kartičky kvůli přechodu na nové systémy,“ uvedla další ze zaměstnankyň Orsay z prodejny v centru Prahy, která si rovněž přála zůstat v anonymitě.

Jak vyplývá z obchodního rejstříku, v polovině června byla dosavadní německá mateřská společnost Orsay vymazána jako vlastník společnosti Ordiczech, která český byznys Orsay přímo provozuje.

Společnost Gordon Brothers má být investorem v transakci, formálně ale v tuto chvíli českou Orsay nevlastní. Jako nový vlastník figuruje firma Emea acquisitions, kterou podle dostupných informací vlastní Miroslav Kolář. Ten podle rejstříku vystupuje ve vedení několika firem působících na trhu s módou. Jeho „stopa“ vede i za Atlantik. 

Je mimo jiné členem představenstva skupiny CS Apparel Group, která na českém trhu zastupuje americké značky Gap či Under Armour. Americké matce American Apparel v minulých letech zároveň Gordon Brothers poskytovala poradenské služby. Samotný fond Gordon Brothers, stejně jako česká Orsay, na otázky deníku E15 nereagovaly. 

Pozice Orsay na domácím trhu je podle odborníků solidní a zavírat v tuzemsku krám by nedávalo smysl. „Podařilo se to jiným značkám a společnostem, tudíž i Orsay může mít šanci. Jednou z důležitých věcí je zefektivnit fungování značky a společnosti na trhu a přizpůsobit je komunikaci se zákazníky digitálního věku,“ uvádí expert společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.

„Pokud jde o poptávku, umím si představit, že značku Orsay český trh podrží, zákazníky má,“ doplňuje Kotrbáček s tím, že klíčové pro Orsay bude vychovat si novou generaci zákazníků. „Stávající už trochu odrostli, ale stále zůstávají věrní,“ dodává analytik.

Někdejší francouzský majitel, rodina Mulliez, prodala značku a některá aktiva Orsay skupině Gordon Brothers podle německého portálu Fashion Network s odvoláním na mluvčí francouzského holdingu Association Familiale Mulliez už v dubnu. Americká investiční společnost se specializuje na restrukturalizace firem a módní značka pro ni není novinkou.

V roce 2020 například převzala britskou značku Laura Ashley, když se v důsledku pandemie dostala do platební neschopnosti. Příběh značky Orsay je přitom prakticky totožný. Jak koncem května uváděl Fashion Network, zatímco dvě stovky německých prodejen měly být do konce června uzavřeny, osud některých východoevropských poboček zůstával byznysově otevřený.

Společnost Ordiczech vlastnící českou Orsay skončila předloni kvůli pandemii a nucenému uzavření obchodů ve ztrátě zhruba 117 milionů korun. Vykázala přitom tržby zhruba 720 milionů korun, jak vyplývá z poslední zveřejněné výroční zprávy.

Trh s módou je v Česku poměrně napjatý. Prodejny v tuzemsku loni uzavřela například francouzská oděvní síť Promod a předloni skončila francouzská značka Camaïeu. Tu pod sebe získala skupina Digital People a prostřednictvím e-shopů Zoot a Bibloo její oblečení prodává ve dvanácti evropských zemích. 

Společnost Orsay vznikla v roce 1975, zaměřovala se na mainstreamovou módu a byla významnou značkou primárně v Německu, ale i ve střední a východní Evropě. V devadesátých letech se pokusila prosadit ve Francii, avšak v roce 2006 se stáhla.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video placeholde
• Videohub