Čeští vymahači kompenzací za problémové lety dlouho rostli, teď jim byznys sráží koronavirus

Pražské letiště

Pražské letiště Zdroj: Tomeš Michael / E15

Pražské letiště
Pražské letiště
Pražské letiště
Pražské letiště
5
Fotogalerie

Na vlně rychlého růstu letecké dopravy se v posledních letech svezly i služby, které za provizi vymáhají cestujícím finanční kompenzace.  Jejich provozovatelé ale očekávají prudký propad tržeb kvůli šířícímu se koronaviru a útlumu turismu.

Například tuzemská služba Click2claim loni zastupovala přes jedenáct tisíc cestujících a vymohla jim zruba 60 milionů korun. Ze získané kompenzace, které se pohybují od 250 do 600 eur, službě připadá asi čtvrtinová provize.

„Pokles počtu řešených případů za letošní první pololetí odhadujeme až na jednu třetinu,“ uvádí manažer prodeje Click2claim Lukáš Rozumný. S poklesem počítá i konkurenční služba Vaše nároky. „Jeho rozsah si zatím netroufáme odhadovat,“ říká mluvčí projektu Eva Jurčíková.

„Dramatický propad poptávky po cestování je srovnatelný s prvními roky finanční krize,“ míní expert na letecký průmysl z poradenské společnosti EY Petr Kováč.

Vaše nároky.cz loni zastupovaly klienty ve více než třinácti tisících případech zpožděných či zrušených letů. Cestujících, kteří se na službu obracejí, přibývá podobným tempem jako u Click2claim – oproti roku 2016 se jejich počet loni zhruba ztrojnásobil.

Z loni započatých řízení s aerolinkami dosud Vaše nároky ukončily necelé dva tisíce a cestujícím vymohly patnáct milionů korun. Průměrná kompenzace tak činila asi 8,5 tisíce korun před odečtením asi čtvrtinové provize. Společnost vznikla koncem roku 2012, výši tržeb zveřejnila naposledy v roce 2015 v hodnotě 2,2 milionu korun.

Ztráty plynoucí z velmi dramatického propadu letecké dopravy vyčíslilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu. Uvedlo, že aerolinky provozující osobní leteckou přepravu by kvůli epidemii koronaviru celkem mohly přijít v přepočtu až o 2,6 bilionu korun.

V posledních letech se firmy vymáhající finanční kompenzace od aerolinek vezly na vlně rostoucí dopravy a přibývání zpožděných či zrušených letů. „Dlouhé roky si cestující vymáhali kompenzace sami, aerolinky jim to rozhodně neusnadňovaly, stále to není triviální proces. Firmy vymáhající kompenzace se legislativu naučily a dnes jejich byznys začíná být efektivní,“ míní Kováč.

K nejčastějším důvodům kompenzací patří případy, kdy dopravce nemá k dispozici posádku letadla, zruší let z ekonomických důvodů nebo kdy zjistí závadu na letadle.