Cestovky hrají vabank. O přežití stovek z nich rozhodnou příští týdny

Na rozdíl od minulých let mají cestovky na prodání zájezdů minimum času.

Na rozdíl od minulých let mají cestovky na prodání zájezdů minimum času. Zdroj: Invia.cz

O úspěchu či neúspěchu budou rozhodovat necelé dva měsíce mezi koncem května a polovinou července.
K nejpoptávanějším destinacím patří Spojené arabské emiráty.
Hlavním dopravcem tuzemsksých cestovek je Smartwings.
4
Fotogalerie

Jen málokterá z předešlých letních sezon byla pro tuzemské cestovní kanceláře natolik důležitá jako ta letošní. Po klopýtání uplynulým rokem těžkých finančních ztrát doufají v zásadní finanční injekci. Dopřát jim ji má cestovatelsky vyhladovělá klientela. Zatímco v předešlých letech se většina letních zájezdů prodala už mezi prosincem a koncem dubna, letos mají cestovky na přesvědčení Čechů jen velmi málo času. Necelé dva měsíce mezi koncem května a polovinou července. Pro stovky kanceláří může případný neúspěch v tomto období znamenat definitivní konec.

„Letošní sezona se velmi výrazně liší od všech předešlých v tom, že většinu zájezdů musejí cestovky prodat v enormně krátkém čase, to bude zcela klíčové,“ uvádí místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. V ohrožení jsou podle asociace dvě stovky kanceláří. Ve srovnání s rokem 2019 zatím kanceláře prodaly zhruba třetinu zájezdů.

Největší odbyt očekávají v červnu. „Jedním z klíčových faktorů bude, zda cestovky přesvědčí klienty, kteří stále drží vouchery, aby je uplatnili a neměnili za hotovost,“ dodává Papež. V poukazech klienti stále drží asi 1,2 miliardy korun. Sumu, která může spoluzapříčinit pád nejednoho hráče na tuzemském trhu, pokud by většina klientů upřednostnila vrácení hotovosti.

Jak mají postupovat firmy, které mají na prodání produktu jen omezený čas, radí Denisa Hejlová z katedry marketingové komunikace a PR Karlovy univerzity. „Nejlépe lze zacílit reklamu v on-line prostředí. Tento typ je vhodný pro oslovování nových, spíše mladších klientů a lze ho navíc vyrobit v porovnání s jinými druhy reklam nejrychleji,“ říká Hejlová.

„Důraz by měly firmy klást ale i na oslovení loajálních klientů, na ně funguje přímá komunikace. U starších lidí to jsou v případě CK například klasické tištěné katalogy, jakákoliv písemná komunikace nebo i telefonáty,“ dodává Hejlová.

Rok po vypuknutí pandemie přerušila nebo ukončila činnost čtvrtina cestovek, tedy 204. Dnes ministerstvo pro místní rozvoj eviduje 641 „aktivních“ CK. Ty největší očekávají, že v hlavní letní sezoně prodají zhruba šedesát až sedmdesát procent objemu zájezdů z rekordního roku 2019. Obdržené vouchery zatím ovšem uplatnila menšina klientů.

„Cenově nás čeká velmi specifický last minute. Ceny jsou momentálně nastavené velmi nízko, protože se hoteliéři snaží nalákat klienty a co nejdřív mít jistotu, že hotely naplní. Hotely se ale rychle plní i z toho důvodu, že nemohou využít sto procent své kapacity. Během července a srpna tak může být kvůli omezené kapacitě cena zájezdů až o patnáct procent vyšší,“ tvrdí mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.

U cestovní agentury Invia stojí letní zájezdy v průměru čtrnáct tisíc korun. „Někde se nám průměrná cena mírně zvedla, není to však ani tak zdražováním, Češi si chtějí na své dovolené víc dopřát, kupují si lepší hotely, lépe situované s kvalitnějšími službami,“ vysvětluje mluvčí Invie Andrea Řezníčková.

„S tím souvisí i nárůst průměrné ceny prodaných zájezdů zhruba o pět až 12 procent dle destinace,“ potvrzuje mluvčí CK Alexandria Petr Šatný. „Letos se opět vracejí do popředí zájmu zákazníků i letní poznávací zájezdy, a to jak prodloužené víkendy v evropských metropolích, tak delší okruhy s leteckou, autokarovou nebo s vlakovou dopravou,“ uvádí mluvčí CK Čedok Eva Němečková. 

Klienti nejčastěji volí osmidenní zájezdy do čtyř- až pětihvězdičkových hotelů. „Na léto se nejvíce aktuálně prodává Egypt, Řecko, Tunisko a Turecko,“ uzavírá mluvčí CK Exim Tours Petr Kostka. Mezi nejpoptávanější destinace tradičně patří i Bulharsko nebo Spojené arabské emiráty.

Naprostá většina dovolenkářů cestuje s pojištěním zohledňujícím rizika spojená s COVID-19. Například CK Blue Style nabízí toto pojištění v základní verzi zdarma. „Cestování bude jednodušší díky covidovým pasům. Věříme, že budou do budoucna uznávány nejen v EU, ale i v ostatních atraktivních destinacích,“ podotýká provozní ředitel CK Blue Style Ondřej Rušikvas.