Dospělí kupují hračky čím dál častěji pro sebe. Hračkářský průmysl tak drží nad vodou

Výrobci hraček zažili obrovský rozkvět během pandemie a nejlépe na tom byla právě společnost Lego Group.

Výrobci hraček zažili obrovský rozkvět během pandemie a nejlépe na tom byla právě společnost Lego Group. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Sbírka Michala Šnobra
Sbírka Michala Šnobra
„Už to v zásadě není koníček, už je to skutečná investice, která se pohybuje v deseti až dvaceti milionech korun,“ uvedl již dříve Šnobr.
z investorů do hraček je analytik pracující pro J&T Michal Šnobr.
5 Fotogalerie
Anna Kanta

Hračky už dávno nejsou jen pro děti. Takzvaní kidults neboli dospívající lidé nad dvanáct let, kteří si kupují hračky pro sebe, se stávají největším zdrojem růstu hračkářského odvětví. Ročně se podílejí na čtvrtině všech prodejů, což spolu s inflací drží segment hračkářství nad vodou. Největší zálibu mají ve stavebnicích Lego, Star Wars a sběratelských předmětech, které jim připomínají dětství. Informuje o tom zpravodajský server CNBC.

Když dospělý kupuje dítěti hračku, často to bývá takzvaný vlastňák čili dárek, který potěší obě strany. Čím dál častěji se však hračkářský průmysl setkává s dospělými zákazníky, kteří si hračky kupují výhradně pro sebe. Podle výzkumné firmy NPD Group se dospělí podílejí celou čtvrtinou na celosvětových prodejích hraček v hodnotě devíti miliard dolarů ročně, což odpovídá zhruba 205 miliardám korun. NPD Group tak tuto skupinu zákazníků označila za nejsilnější hnací motor celého odvětví.

V posledních letech výrobci hraček, jako je například Mattel, vytvořili speciální řady právě pro tyto spotřebitele. „Definice dospělosti se značně rozšířila,“ uvedl ředitel hračkářské společnosti Jazwares Jeremy Padawer. „Být dospělým dříve znamenalo být čestným a váženým členem společnosti. „To se dnes mění a dospělí jsou mnohem svobodnější. Mohou být bez ostychu fanoušky různých superhrdinů či stavebnic, a přitom být součástí dospělé společnosti,“ dodal Padawer.

Kromě toho, že si dospělí kupují hračky pro zábavu, existují i tací, kteří hračky vnímají jako druh investice. Takovým investorem je například analytik pracující pro J&T Michal Šnobr, který do svých milovaných Lego kostiček investoval desítky milionů korun. „Už to v zásadě není koníček, ale skutečná investice, která se pohybuje v deseti až dvaceti milionech korun,“ uvedl již dříve Šnobr.

Výrobci hraček zažili obrovský rozkvět během pandemie a nejlépe na tom byla právě skupina Lego, které v prvním pololetí loňského roku vzrostly celosvětové tržby téměř o polovinu. Na nárůstu prodejů se už tehdy zdaleka nepodílely pouze děti, ale i dospívající a výdělečně činní lidé, kteří si v době pandemie začali více hrát.

Kupříkladu v Británii už loni tvořili takzvaní kidults (složenina kid, tedy dítě, a adult čili dospělý – pozn. red.) téměř třetinu kupní síly na trhu s hračkami, oceněného na 3,3 miliardy liber, zhruba 92 miliard korun. Nejvýznamnější skupinu v rámci kidults tvoří podle firmy NPD Group lidé ve věku 20 až 35 let. Dvě třetiny útrat v této kategorii připadají na muže.

Hračkářské společnosti nyní pro tuto skupinu spotřebitelů dokonce začaly vytvářet televizní a filmový obsah, aby podpořily speciální řady a přilákaly další dospělé milovníky hraček. Například Mattel spustil vlastní filmovou společnost a v červenci příštího roku se chystá vydat film Barbie. Výrobce hraček Hasbro koupil televizní kanál eOne a v březnu uvede do kin film Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves. 

Tento trend se objevuje především v posledních deseti letech. Mezi dnešními kidults jsou totiž lidé ve věku 30 až 40 let, kteří zažili například počátky Star Wars. „V roce 1977 odstartovala éra Star Wars a někteří tomu doslova propadli. Dodnes zůstali fanoušky, což se projevuje především na prodejích sběratelských předmětů, ale i klasických hraček,“ vysvětluje Padawer.