EET dopadla i na čajovny. Náklady minimální, přínosy žádné a práce navíc, zní z provozoven

EET1

EET1 Zdroj: PR

„Je to problém navíc, když to řeknu slušně,“ prozradila pro E15 obsluha pražské čajovny Dharmasala v Karlíně. Ve stejném duchu o elektronické evidenci tržeb (EET) přitom hovoří i kolegové z čajoven na Žižkově a na Karlově náměstí.

Video placeholde
Jak se vypořádaly pražské čajovny s EET. • Jiří Liebreich

„Z EET pro nás neplynou vůbec žádné výhody, je to práce navíc,“ uvedla servírka z čajovny Dharmasala v Karlíně s tím, že majitel čajovny musel věnovat velké množství času přípravám na správné fungování provozovny v rámci legislativy EET.

„Za celý týden, co EET běží, ještě žádný zákazník účtenku nechtěl,“ dodala. Dnes prý čajovnu EET zásadně neomezuje, žádné výhody z ní ale neplynou.

„Majitel si musel nastavená pravidla hodně dlouho studovat, strávil s tím mnoho času. Zkoušeli jsme dělat menší projekt, že bychom měli aplikaci domluvenou přímo u vývojářů. Mohli bychom díky tomu mít aplikaci vylepšenou přímo pro nás, pro naše potřeby. Nakonec se majitel rozhodl pro jinou aplikaci, která byla zdarma, nebo stála minimum peněz,“ uvedla servírka z Dharmasaly s tím, že některé aplikace nabízí například evidenci skladových zásob zboží. Dražší systémy prý stojí mezi šesti a osmi tisíci korun.

Podobně na projekt lídra hnutí ANO Andreje Babiše pohlíží i v čajovně Peklo Nebe Ráj na Žižkově. „Používáme přístroj Elzab K10, to je dotykové zařízení speciálně určené pro elektronickou evidenci tržeb. Náklady se pohybovaly v řádu tisíců, přístroj nemáme napojený ani na kasu, ani na terminál platebních karet. Máme to vyloženě jenom na posílání účtenek,“ popisuje obsluhující jedné z největších místních čajoven.

„V globálu vidím EET jako obtíž, dřív byl určitý systém gastronomie, který fungoval. Chápu, že budou některé restaurace zavírat. Beru to spíš jako obtíž, je ale možné, že v horizontu několika let zjistím, že jsem se mýlil,“ připouští provozovatel s tím, že jde o „nezvyk“, který ovšem v budoucnu skutečně může usnadnit provoz.

„Můžeme mít případně lepší přehled o výsledných součtech tržeb za den a podobně,“ řekl a naznačil, že EET může být „ve své podstatě i přínosem“. „Analýzu získaných dat jsme ale zatím nezkoušeli, i takové funkce ale aplikace má,“ uzavřel provozovatel.

Číšnice z Andělské čajovny poblíž Karlova náměstí uvedla, že změny v provozu byly prakticky minimální. Účtují podobně jako dřív, nyní však pomocí speciální aplikace pro EET, kterou obsluhují přes stolní počítač. „Drtivá většina zákazníků vytisknutou účtenku nechce,“ řekla číšnice. „Žádné funkce aplikace nevyužívám, jen jako kasu,“ dodala.