EET startuje, prázdných hospod skokově přibývá

Registrační pokladna

Registrační pokladna Zdroj: ctk

pokladna
Protesty proti zavedení EET v tuzemských restauracích
Protesty proti zavedení EET v tuzemských restauracích
Pokladna
Registrační pokladna
11
Fotogalerie

Podle odhadů skončí po zavedení elektronické evidence tržeb až třetina restaurací a venkovských výčepů. Nalézt nové provozovatele bude kvůli vysokým nájmům obtížné, soudí realitní makléři.

Realitní kanceláře hlásí výrazné zvýšení počtu prázdných restaurací a malých vesnických hospod určených k pronájmu a prodeji. I když je provozovatelé opouštěli i dříve, s ostrým startem elektronické evidence tržeb nabídky skokově vzrostly.

Například realitní síť Re/Max měla loni v databázi 38 restaurací k pronájmu a 25 k prodeji. Ke konci listopadu se její nabídka zvýšila o čtyřiaosmdesát, respektive sto procent. „Jen za poslední dny nás oslovilo pět zájemců, kteří se rozhodli podnikání ukončit. Častěji jsou to ti, kteří jsou v pronájmu,“ uvedl českobudějovický makléř Miroslav Hodina.

Hlavně na venkově se přitom uvolněné prostory zaplní těžko. „Poptávka po hospodách je slabá. Důvodem jsou vysoké nájmy,“ sdělil realitní odborník Pavel Hassman.

Miroslav Procházka, šéf Asociace hotelů a restaurací ve Zlínském kraji, odhaduje, že po zavedení EET skončí 20 až 30 procent provozoven. „Nestane se to hned, ale třeba až za kvartál,“ řekl.

Řada podnikatelů měla už teď dost problémů a další s EET neunese. „Kdyby nekrátili odvody, na provoz ani na sebe by si nevydělali,“ míní Simona Závěsická, která před měsícem zavřela restauraci v Dolním Benešově na Opavsku.

Argumenty pro a proti EET

PRO

Ministerstvo financí odhaduje, že na DPH a dalších daních vybere po plném náběhu systému, tedy po spuštění čtvrté fáze, až 18 miliard korun ročně navíc.

Omezí se daňové úniky ve stravovacích a ubytovacích službách, v maloobchodu a u řemeslníků.

Nastaví se férové podmínky pro všechny podnikatele, nepoctiví ztratí náskok před poctivým.

Sníží se četnost finančních kontrol, místo nahodilých budou zacílené na neplatiče daní; v Chorvatsku se údajně efektivita kontrol zvýšila pětinásobně.

Maximální sankce má být půl milionu korun, v Chorvatsku je téměř čtyřnásobně vyšší.

Stát poskytovatelům stravovacích služeb sníží sazby DPH z 21 na 15 procent, část podnikatelů dostane jednorázovou daňovou slevu až pět tisíc korun na nákup pokladního zařízení.

PROTI

Místo dalšího zpřísnění, které vyvolá ještě větší obcházení zákonů, by měl stát daňový systém zjednodušit a daně snížit.

Podle NKÚ je jen sedm procent výpadku DPH zaviněno malými podnikateli a živnostníky, více kontrolovány by tedy měly být velké společnost.

Obchodním řetězcům a potravinářským koncernům, jako je Agrofert, pomůže systém likvidovat konkurenci; v Chorvatsku skončilo 50 tisíc podnikatelů.

Ministerstvo financí získá přístup k citlivým informacím, například o nákupních a prodejních cenách nejrůznějších komodit a zboží.

Ve srovnání s Chorvatskem bude český model vyžadovat trojnásobně vyšší kapacitu a výkon; má zvládnout desítky milionů transakcí denně.

Zatímco v Česku je podíl šedé ekonomiky na HDP 15 procent, v Chorvatsku 28.

Mnohé ztížily investice do elektronických pokladen s tiskárnami. Na 18 tisíc korun za ně zaplatil provozovatel hlučínské Hospody 56 Jaroslav Zdařil. „Jeden systém už testujeme a druhý mobilní, s nímž číšnice mohou chodit k hostům, jsem ještě dokoupil,“ uvedl s tím, že náklady jsou mnohem vyšší než pětitisícová částka, již si bude moci jednorázově odečíst z daní. Platit musí i měsíční paušály.

Zdařil zvýší ceny asi o deset procent. „Co vím, zdražovat budou všechny hospody a restaurace v okolí,“ dodal.

Na pomalý systém a tisk účtenek si stěžuje Kateřina Ptáčková z Pilsner Urquell Original Restaurant Slezska v Ostravě. „Vydání jedné účtenky trvá minutu. Navíc už nemůžeme vytisknout jen jednu a pak ji hostům rozpočítat,“ řekla. I ona už část jídel zdražila, další sortiment to čeká. „Jídla na jídelním lístku podražila o deset korun, meníčka o polovinu,“ upřesnila.

Ministerstvo financí oznámilo, že za měsíc testovacího provozu zpracovala centrální databáze na devět milionů účtenek. Nyní jich bude muset zvládnout násobně více za jeden den.

Babišova loterie má začít příští rok

Ministerstvo financí plánuje, že využívat účtenky jako výherní tikety budou moci lidé od března příštího roku. Firmy chystanou loterii kritizují. Míní, že podnítí k udavačství a bude návratem do doby před listopadem 1989.

Podle úřadu Andreje Babiše je cílem to, aby zákazníci vyžadovali doklad o zaplacení a pomohli tak v kontrole podnikatelů, zda dodržují daňové povinnosti. Za to získají možnost vyhrát. Kolik přesně, však zatím není stanoveno. Pravomoc pořádat slosování bude mít ministerstvo financí, výhry budou hrazeny ze státního rozpočtu. „O podrobnostech budeme s dostatečným předstihem informovat. Myslím, že to může mít úspěch,“ uvedl Babiš.

Například Slovensko má podobnou loterii od podzimu 2013. I když je hlavní výhra obvykle deset tisíc eur, v přepočtu zhruba 270 tisíc korun, zájem Slováků o slosování postupně opadl. Slovinci posílají úřadům kódy z pokladních dokladů prostřednictvím mobilní aplikace od letošního roku.

Sankce jsou tvrdé. Úředníci slibují, že budou mírní

Podnikatelé mohou podle zákona o elektronické evidenci tržeb dostat pokutu až půl milionu korun za to, že Finanční správě neodešlou požadovaná data včas nebo nevytisknou zákazníkovi účtenku. To se může stát například při rozbití pokladní- ho zařízení a nezajištění jeho včasné opravy.

Půlmilionovou sankci zaplatí i „nepodnikatelé“, tedy fyzické osoby, když závažným způsobem úmyslně ztíží či zmaří on-line sledování tržeb. Pokuta do 50 tisíc pak hrozí za neumístění informačního oznámení nebo za to, že firma nezabrání zneužití autentizačních údajů či certifikace pro EET. Zvlášť živnostníci se postihů obávají, mohou pro ně být likvidační.

A nejde jen o pokuty. V případě porušení paragrafů provedou finanční nebo celní orgány kontrolu, která může skončit i uzavřením provozovny či pozastavením výkonu činnosti. „Stejně jako u jiných daňových, respektive veřejnoprávních povinností je za jejich splnění odpovědný podnikatel,“ uvedla mluvčí ministerstva financí Gabriela Štěpanyová.

Rezort financí i prodejci pokladních systémů spoléhají na to, že problémy s přenosem dat a tiskem účtenek kvůli kolapsu zařízení, výpadku mobilního signálu nebo Wi-Fi se podaří vyřešit v následujících 48 hodinách. To je lhůta, kterou bude mít podnikatel na to, aby údaje státu dodal, aniž by byl popotahován.

"Samozřejmě mohou nastat nepředvídatelné okolnosti, jako je porucha pokladního zařízení, jeho neúmyslné poškození při provozu a podobně. V takovém případě ale musí podnikatel prokázat správci daně, že se o takovéto okolnosti jednalo a že učinil vše, co bylo možné po něm požadovat, aby porušení povinnosti zabránil. Pak bude uplatněn institut takzvané liberace a podnikateli nebude uložena sankce,“ dodala Štěpanyová.

Podle nedávného průzkumu Hospodářské komory firmy nejvíce kritizují oprávnění státu dočasně nebo i trvale uzavřít provozovnu. „Jde o šikanózní až likvidační opatření, jímž si stát bude moci vyřídit účty s daným podnikatelem,“ stojí v šetření. Ani dočasné uzavření provozovny přitom nemění nic na tvrdosti takového kroku, protože opětovný vstup na trh se nemusí firmě podařit ani po vynaložení vysokých nákladů.