Hollywood v problémech: filmy táhnou jen krátce, zavedené postupy nefungují

Kapitán Amerika

Kapitán Amerika Zdroj: Falcon

Letošek je v amerických kinech zdánlivě skvělý. Celkové tržby přesáhly již šest miliard, což se v pololetí povedlo jen v roce 2010. Detailní pohled do statistik však naznačuje, že Hollywoodu dochází dech a osvědčené modely přestávají fungovat. Projevuje se to především v letní sezoně, která je za svou polovinou a je nejhorší za posledních deset let.

Hollywoodská studia letos v plné míře dostihla sázka na jednu kartu, kterou jim odborníci vyčítali řadu let. Očekávané hity nasazované během letní sezony přestávají v USA vydělávat tolik, co dříve. Podle dat serveru Boxofficemojo.com je letošní letní sezona nejhorší za posledních deset let a s tržbami 2,3 miliardy dolarů za období od 1. května do druhého červencového víkendu zaostává za rekordním rokem 2013 o téměř miliardu dolarů.

Letošnímu létu nechybějí hity. Animovaný snímek Hledá se Dory s tržbami 423 milionů dolarů se stal nejúspěšnějším letošním filmem amerických kin. Hranici 400 milionů dolarů se povedlo porazit i komiksovému snímku Captain America: Občanská válka.

Skutečným problémem je ale neschopnost filmů vydělávat déle než pár dní po premiéře. Propad návštěvnosti mezi premiérovým a druhým víkendem je samostatným statistickým ukazatelem. Letošní průměrný pokles u všech letních hitů činí více než 55 procent. To je nejhorší výsledek od roku 1982, tedy za celou dobu, kdy hollywoodští statistici tato data sledují.

Tento faktor znamená jediné – diváci jsou přesyceni stereotypními filmy, které studia během léta chrlí. Letos to postihlo hned několik očekávaných hitů. Největším propadákem amerických kin se stal Warcraft, který stál 160 milionů dolarů a v USA utržil pouze 46,5 milionu dolarů.

Holywoodské tržbyHolywoodské tržby|E15

Jeho tržby mezi prvním a druhým víkendem navíc propadly o 70 procent, což je jeden z nejhorších výsledků historie. Podobný osud mělo také letošní pokračování komiksové ságy X-Men (propad o 65,3 procenta) či nový Captain America (59,5 procenta). Naopak relativně solidní výsledek zaznamenala nová Kniha džunglí (pokles o 40,7 procenta) či Hledá se Dory (46procentní propad tržeb).

Další hrozba: televize

Osvědčené recepty přestaly fungovat a studia si s tím neumějí poradit. Navíc jim i v letních měsících začíná růst další konkurence. Takzvaná „velká šestka“ (tedy velká americká studia) příliš sázela na jednu poučku, kterou lze popsat následujícím cyklem: léto v květnu otevři akční komedií, pokračuj komiksovkou, pak dej animák pro menší diváky (a jejich doprovod) a v červenci znič celý svět v nějakém pořádném katastrofickém spektáklu.

Studio od studia se formulka mírně obměňovala a málokdy se proti sobě postavily dvě komiksové adaptace, ale základ zůstal stejný. Problémem jsou poměrně omezené časové možnosti – premiérových víkendů ve skutečně silné letní sezoně je zhruba 15 a během nich musí šest až sedm studií uvést své největší hity. Tím vzniká extrémní konkurenční tlak, který studia neukočírovala.

Snaha změnit osvědčené postupy se stala zakázanou a jedinou konkurenční výhodou zůstal rozpočet – letní filmy se tak v posledních letech předháněly právě výší rozpočtu. Ale jinak si jsou většinou podobné jako vejce vejci a nic na tom nezměnily ani případné hvězdy, které se v jednotlivých filmech objevily. Propadáky jako byl Osamělý jezdec (studio Walt Disney za něj odepsalo téměř 200 milionů dolarů), tuto politiku neomezených rozpočtů odbouraly.

Premiérových víkendů je ve skutečně silné letní sezoně zhruba 15 a během nich musí šest až sedm studií uvést své největší hity.

Dalším důsledkem hollywoodské nevýbojnosti jsou velké série. Seznamům deseti (i dvaceti) nejúspěšnějších filmů roku v posledních letech vévodila pokračování silných sérií. A to letos v létě stejně tak. Mezi deseti největšími hity jich najdeme hned sedm.

A pouze dva snímky jsou skutečně originální (tedy nevycházejí z již známého fikčního světa). I tím se letos diváci přesytili. Co je však zajímavější, razantně odmítají rovnocenně pokračování i zcela původní tituly. Výrazný propad tržeb se nevyhnul dalším dílům hitů, jako byly snímky Hledá se Dory či Captain America: Občanská válka, ani pokusům o originální vyprávění.

Warcraft se stal propadákem roku, hodně milionů dolarů propálil také Steven Spielberg se svou novinkou Obr Dobr. Výrazným faktorem ovlivňujícím vliv na návštěvnost kin se stává televize a internetové streamovací služby. Ty podobně jako Hollywood před dvaceti lety nyní objevují letní měsíce. Pro televizní stanice tradičně představovaly období repríz a slabších nových seriálů.

To se však nyní proměňuje a během prázdnin se stanice předhánějí v nasazování velmi dobrých novinek (ačkoli kvalit a věhlasu seriálů z podzimně-jarního cyklu nedosahují). Velká studia tak v budoucnu budou muset stále více řešit konkurenci nejen mezi sebou, ale také ze strany stále významnější televizní obrazovky a internetu.

Fenomén prvního víkendu
Hollywoodská ekonomika posledních let je do velké míry založena na fenoménu prvního víkendu. Na něj cílí marketingové kampaně, film musí během něj utržit co nejvíce, ideálně pokořit nějaký rekord. Pak má šanci uspět i v dalších týdnech. Dříve se filmy na špici žebříčku držely několik týdnů, rekordmanem je E. T. – Mimozemšťan s 15 víkendy. V současnosti však je konkurence natolik výrazná, že například loňská sedmá epizoda Star Wars (komerčně nejúspěšnější film všech dob amerických kin) vydržela v čele žebříčku pouhé čtyři víkendy.
Čína zachránce
Velké filmy již nemají jen americká kina. V posledních letech se začal měnit poměr mezi tržbami na domácím (tedy americkém) trhu a ve zbytku světa. Podstatnou roli v této změně sehrála Čína, z níž se stal druhý největší filmový trh. Komunistická země se stala významným odbytištěm hollywoodských produktů a pro mnoho z nich představuje důležitou záchranu. Letošní propadák amerických kin Warcraft sice doma utržil méně než třetinu ze 160milionového rozpočtu, v čínských kinech se ale jeho tržby vyšplhaly k 220 milionům dolarů.
Premiérový víkend v českém podání
Statistika nejúspěšnějších premiér českých kin není příliš sledovaná. Systém návštěvnosti je v Česku jiný, už kvůli regionálním kinům, kam se snímky dostávají později než do větších měst. Nejúspěšnější premiéry u nás zaznamenaly snímky Padesát odstínů šedi (nejvíce diváků) a loňské Hvězdné války (nejvyšší premiérové tržby). Víkendový úspěch přitom pro tyto snímky nepředstavoval vyšší než 40procentní podíl na celkových tržbách. Nejúspěšnější premiérou tuzemského filmu se stalo uvedení prvních Babovřesk (z hlediska diváků i tržeb).