Makro se soustředí na malé prodejny, říká šéf franšíz Miroslav Pácl | E15.cz

Inovované prodejny Můj obchod nám pomohou zvýšit tržby i marži, říká šéf franšízové sítě Makra Pácl

Martina Patočková

Velkoobchodní řetězec Makro trpí kvůli pandemii nového koronaviru úbytkem zákazníků z gastra a hotelů. I proto se nyní více soustředí na malé prodejny. Prodejcům své franšízové sítě Můj obchod pomůže s investicemi do obchodu a za to budou muset navýšit podíl zboží odebíraného od Makra, říká šéf franšízové sítě Makra Miroslav Pácl.

Jak letošní situace v souvislosti s koronavirem dopadla na Makro?

Omezení gastro sektoru, což je naše nejvýznamnější zákaznická skupina, nás zasáhlo. Ani letní sezona nepřinesla oživení v Praze, kde máme tři prodejny. Navíc šedesát procent všech turistů, kteří navštíví ročně Česko, směřuje do Prahy.

V ostatních regionech se dařilo, lidé více využívali tuzemsko jako prázdninovou destinaci. Konec prázdnin je ve znamení horších čísel, jelikož stále chybí zahraniční turisté a tuzemští se vrátili do práce a do škol. A vzhledem k současné epidemiologické situaci v Čechách neoplývá výhled optimismem.

Proč jste přišli s novým konceptem vaší franšízové sítě Můj obchod?

Obchodní síť Můj obchod provozujeme od roku 2012 a je v ní sdruženo více jak 500 nezávislých maloobchodních provozoven. Nyní prodejcům nabízíme vyšší úroveň spolupráce.

Důvodem vzniku nového konceptu je postupující vytlačování nezávislých maloobchodníků velkými řetězci a reakce na změny trhu v souvislosti s COVID-19. Chceme našim partnerům zajistit podporu, jakou mají i obchody velkých řetězců, tedy dodavatelský systém, podporu prodeje, e-commerce, efektivitu provozu.

Budou muset obchodníci v novém systému dodržovat striktnější pravidla?

Bude nám záležet více na kvalitě, aby byla obdobná provozní doba jednotlivých filiálek, nabízely se podobné nebo stejné služby, sortiment. Budeme pracovat i s uspořádáním obchodu, což dnes vůbec neděláme.

Franšízantům budeme nabízet a zajišťovat částečné vybavení obchodu, například modul pokladního pultu, kávy s sebou, rozpek. Zároveň chceme zvýšit podíl námi dodávaného zboží na čtyřicet procent. Nyní máme podíl nákupního košíku u partnerů někde na šestnácti procentech.

Do nových obchodů budete investovat vy i daný obchodník, mluvíte o 400 tisících korunách na jeden obchod, vrátí se vám to?

Když zvýšíme náš podíl na nákupním košíku partnera zhruba na dvojnásobek, dojde k navýšení obratu a samozřejmě marže. Také očekáváme, že pokud by se nám podařilo navýšit hodnotu objednávek od prodejců, kam už dneska jezdíme, tak dosáhneme lepší efektivity.

Tím pádem si můžeme dovolit nějak část ušetřených peněz investovat zpátky, ať už do lepších nákupních podmínek pro partnery, tak i do poskytovaného vybavení a podpory jejich e-commerce aktivit.

Jak chcete v rámci franšízové sítě rozvíjet online?

Chceme rozvíjet náš už spuštěný obchod Click & Collect, chtěli bychom rozjet i samotnou rozvážku a v budoucnu aplikaci umožňující snadnější vytvoření nákupního seznamu pomocí mobilního telefonu.

Jednáme také s Liftago, abychom vylepšili stávající koncept Click & Collect tak, že budeme schopni i rozvážet. Dnes služba funguje na jednadvaceti filiálkách. Hodně jich s tím začalo na jaře za koronaviru, pak to polevilo. Ale očekáváme, že v okamžiku, kdy rozjedeme i rozvoz, tak bude počet objednávek zase růst.

Když nakupuju na e-shopu Můj obchod, tak se dostanu jenom ke zboží na dané prodejně, nebo i na širší sortiment z Makra?

V tuto chvíli jde pouze o zboží na pobočce. Dalším krokem bude propojení e-shopu i s vybraným sortimentem a skladovou zásobou Makra, zákazník objedná, Makro ho doveze následující den ráno partnerovi v alianci na filiálku a partner dodá koncovému zákazníkovi, nebo si jej zákazník vyzvedne v obchodě.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!