Léto stráví na lodi jen vyvolení. Výrobci nestíhají montovat a zdražili

Lodě na Vltavě, ilustrační foto

Lodě na Vltavě, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Lodě na Vltavě, ilustrační foto
Obchodníci s plavidly nestíhají uspokojit poptávku.
Podražila jak plavidla, tak materiály na výrobu.
Dodací lhůty plavidel se prodloužily, zákazníci si počkají rok i více.
Asociace očekává, že bude letos na Orlíku i dalších oblíbených místech velice rušno.
6
Fotogalerie

Hladiny českých vod čeká letní nájezd plavidel v masivním měřítku. Poptávka po člunech, skútrech, plachetnicích či malých loďkách pro chataře či rybáře roste více než kdy dříve. Obchodníci trend zdůvodňují poklesem hlavně leteckého cestování, lidé proto více investují do zábavy, kterou si mohou dopřát za kormidlem na domácích tocích.

„Poptávka po lodích, které se v Česku vyrábějí nebo se sem dovážejí, vzrostla jen letos o dvacet procent. Obchodníci jich prodávají v řádu jednotek tisíc ročně. Obrovská vlna poptávky zalila celou Evropu. Když zákazník dostane požadovanou loď z nejexponovanějších kategorií už za jediný rok, mluvíme o zázraku,“ uvádí předseda Asociace lodního průmyslu Jan Wolf. Zmiňuje například motorové čluny či menší loďky pro běžné uživatele.

Zájemci si ale připlatí. V reakci na nárůst poptávky zdražily především sportovní lodě s cenovkou v řádu milionů korun. „Tato plavidla od začátku pandemie zdražila v průměru asi o dvacet procent,“ dodává Wolf.

Současné trendy nahrávají i firmě Marine, jež ročně vyrábí a prodá kolem tisícovky hliníkových lodí pro rybáře a chataře. Většinu vyváží do zemí Evropské unie. Zatímco první měsíce po vypuknutí pandemie nevěstily pro Marine nic dobrého, neměla žádné zakázky, následující a stále aktuální vlna objednávek převýšila výrobní kapacity firmy.

„Zakázek máme o třetinu více, tedy o několik set lodí,“ říká Novotný. Zákazníci si na plavidla ale počkají déle než dříve. Stejně jako další výrobci se firma potýká s nedostatkem materiálů na výrobu lodí, jenž snížil roční objem produkce asi o desetinu. „Sehnat hliníkové plechy je martyrium, už na ně nečekáme ne dva, ale osm měsíců. Materiály navíc za posledních šest měsíců zdražily v průměru o dvacet procent. To je strašné tempo,“ dodává Novotný.

Okamžité přeměně českých vod v tekuté dálnice brání akutní nedostatek nových plavidel i komponentů na trhu. Na objednané lodní motory, nafukovací čluny, laminátové rekreační lodě a další produkty čekají obchodníci kvůli vysoké poptávce místo dvou měsíců tři čtvrtě roku.

„Dříve jsme ročně prodávali až pět set motorů ročně, letos čekáme pokles o třetinu. Poptávka by byla, ale motory není kde koupit, nejsou,“ vysvětluje Novotný. Za poslední rok dovážená plavidla či motory podle Novotného podražily asi o 15 procent.

Nových držitelů průkazů způsobilosti vůdce malých a rekreačních plavidel v posledních letech rychle přibývalo, obvykle si tento „řidičák“ obstaralo 3,5 tisíce osob ročně. Podle Státní plavební správy se úspěšnost zájemců při zkouškách pohybuje kolem 75 procent. Nově registrovaná plavidla se v posledních letech rozmnožila o necelou tisícovku ročně. Celkem Správa registruje zhruba dvě desítky tisíc plavidel.