Obchodní válka? Pro Nike žádný problém, akcie firmy jsou na maximu

Nike Factory Store

Nike Factory Store Zdroj: profimedia

Sportovní boty
Výroba tenisek Nike ve Vietnamu
Nike
Nike
5
Fotogalerie

Společnost Nike představila v průběhu týdne data o prodejích za první kvartál svého fiskálního roku. Akcie firmy v reakci na to stouply o téměř šest procent a dosáhly historicky vůbec nejvyšší hodnoty, přes 92 dolarů za kus. Dál posilovaly i v rámci pátečního obchodování. Od začátku roku vzrostly už o čtvrtinu. 

Nike ve zprávě investorům uvádí, že v období od června do srpna meziročně vzrostly tržby firmy o sedm procent na 10,7 miliardy dolarů (235 miliard korun). Úspěch má podle zprávy celosvětově, nejvíce se ale Nike daří v Číně. 

Přitom nejistota kolem budoucnosti vzájemného obchodu mezi Čínou a USA a eskalace jejich celní války měly podle analytiků situaci Nike a dalších značek, které v Číně jednak prodávají, ale také tam vyrábějí značnou část své produkce, komplikovat.

„Spíše to ale vypadá, jako by se Nike obchodní válka příliš netýkala,“ napsala k tomu agentura Bloomberg. 

Kromě Číny je pro Nike podstatný také domácí trh. Zde firma přidala v tržbách meziročně čtyři procenta a daří se jí odolávat ambiciózní konkurenci v podobě tradičních značek, jako je Adidas nebo mladších brandů typu Under Armour či Lululemon. 

Investoři na Nike a jeho číslech aktuálně oceňují zejména hrubou marži, která se blíží padesáti procentům. 

„Vyrovnaná globální síla prvního kvartálu je důkazem silné strategie a nových úspěšných iniciativ, které povedou k dalšímu zlepšení,“ řekl pro Bloomberg Jim Duffy, analytik banky Stifel. “Budoucnost naší značky je perspektivnější než kdykoliv dřív,” uvedl při prezentaci výsledků šéf Nike Mark Parker. 

Silným tahounem dobrých výsledků Nike je sázka značky na on-line prodej. Ty firmě v prvním čtvrtletí jejího fiskálního roku vzrostly meziročně o 42 procent. Velký podíl na tom má prodejní aplikace SNKRS.

„Aplikace Niku je nejrychleji rostoucí platforma, která navíc funguje. Na čínský trh ji chce uvést ke konci druhého kvartálu,“ uvedl John Kernan, analytik banky Cowen pro Bloomberg s tím, že právě na tomto kroku by mohla společnost postavit svůj další růst v Číně, respektive v celé Asii. 

Nike má také silnou pozici v oblasti prodeje sportovního oblečení pro ženy. Na mistrovství světa ve fotbale žen, které se odehrálo na konci léta ve Francii, dresy s logem v podobě známé fajfky oblékla polovinu z 24 týmů včetně vítěze šampionátu, hráček USA. I to přispělo ke čtyřnásobně vyššímu prodeji fotbalových dresů Niku ve Spojených státech, oproti turnaji z roku 2015. „Díky podpoře sportovkyň máme dvouciferný nárůst v tomto segmentu,“ poznamenal Parker.

Z pohledu marketingu a zviditelnění brandu by měl být pro firmu zajímavý i příští rok. Hraje se fotbalové mistrovství Evropy mužů a v japonském Tokiu se budou konat letní olympijské hry.