Ojetiny zdražují. Zájem o ně roste

Ojeté vozy zdražují.

Ojeté vozy zdražují. Zdroj: profimedia.cz

Mezi důvody je jejich úbytek na trhu v kombinaci s větší poptávkou.
V některých případech se tak může stát, že se dříve nakoupená ojetina dnes prodá i za vyšší cenu.
Trendu přispívá i odliv lidí z hromadné dopravy.
4
Fotogalerie

Za nákup použitého automobilu si Češi připlatí. Ceny ojetin rostou v důsledku koronakrize, přesněji úbytkem vozů z druhé ruky na trhu i s rostoucí poptávkou po automobilové dopravě na úkor té hromadné. Shodují se na tom prodejci i analytici.

Dynamický vývoj průměrné prodejní ceny ojetin zaznamenává síť autobazarů AAA Auto. Zatímco v dubnu cena klesla na 224 tisíc korun, do září vystoupala na 239 tisíc, přičemž v červnu a červenci se ojeté vozy prodávaly ještě o dva tisíce dráže. Téměř celý loňský rok se přitom cena stabilně držela pod 230 tisíci korun.

„Do konce roku by se ceny mohly zvednout o dalších až deset procent,“ předpokládá provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček. K důvodům podle něho patří jarní odstávka výroby i prodeje nových vozů, čímž se snížila i nabídka ojetých aut. Zároveň významně klesl jejich dovoz do Česka.

„Faktorem je i předchozí zdražování nových vozů kvůli emisním normám a investicím do elektromobility. Vyšší ceny nových vozů se vždy s určitým zpožděním promítnou i do cen ojetin,“ dodává Vaněček.

O růstu cen svědčí také data českého start-upu Carvago, jenž on-line prodává kolem jednoho milionu ojetin z celé Evropy. „Hodnota prodaných vozů je meziročně vyšší o tři až pět procent. Před koronakrizí bylo například na portálu Sauto.cz v nabídce devadesát tisíc vozů, dnes jich je kolem 78 tisíc. Asi pětinový pokles pozorujeme i v Německu na portálu Mobil.de,“ připomíná výkonný ředitel Carvaga Jakub Šulta. Start-up už dříve uvedl, že tuzemský trh s ojetinami se podle jeho dat v prvním pololetí propadl téměř o polovinu, tedy o 27 miliard korun. Prodalo se jen 120 tisíc vozů.

Zdražování ojetin má více důvodů. „Trend si vysvětluji i nedostatečnou nabídkou zánovních ojetin. Firmy jsou totiž opatrné při pořizování nových vozů a také nastávají komplikace v dodávkách těchto aut, přesněji v dlouhých dodacích termínech. Zároveň roste poptávka po individuální mobilitě,“ míní automobilový odborník Petr Knap, partner EY. Postupný přesun lidí z hromadné do individuální dopravy vysvětluje obavami z možné nákazy ve veřejné dopravě.

Podobný vývoj se netýká zdaleka jen Česka. „Průměrný nový vůz ztratí do tří let čtyřicet procent původní ceny. Naopak hodnota tři roky používaných vozidel narostla za poslední půlrok o 3,2 procenta,“ napsala agentura Reuters s odkazem na data o trhu v USA, jež prezentoval start-up CarEdge.com.

Obdobný vývoj nastává v některých případech i v Česku. Kdysi běžné modely Škoda 120 nebo Favorit, které se před pár lety předávaly „za odvoz“, se dnes prodávají i za více než sto tisíc, připomíná Vaněček. Obvykle se ale nárůst cen, a to až v řádu statisíců, týká výjimečných vozů či sběratelských kousků: například Mercedesu G či Suzuki Jimny.

„Naše společnost například před pěti lety pořídila novou Teslu Model S za 2,9 milionu, která se po zhruba dvou letech prodala o tři sta tisíc dráže,“ tvrdí Vaněček.