Pařížská má vyprodáno. Na hodinky Rolex či Patek Philippe se čeká i roky
Na rychlý nákup některých modelů přepychových hodinek teď mohou zákazníci zapomenout. Rolex či Patek Philippe a další luxusní hodinářské značky nestíhají vyrábět a některé modely ze základních řad jsou zcela vyprodány. Milovníci drahých hodinek si zřejmě počkají i několik let kvůli mimořádně vysoké poptávce.
Jedním z překvapivých důsledků pandemie je, že renomované hodinářské domy nestíhají zvýšením výroby uspokojit abnormálně vysokou poptávku po svých luxusních produktech. Může za to jednak hlad zákazníků po luxusu poté, co jim pandemie znepřístupnila kamenné prodejny, jednak ztížené podmínky pro výrobu kvůli protipandemickým opatřením.
Reklama na hodinky Rolex

„Situace je složitá, během pandemie byly omezeny výrobní kapacity a tento výpadek stále cítíme. Doufáme, že zlepšení situace na trhu nastane ke konci roku 2024,“ uvádí Tamara Kotvalová, majitelka společnosti Carollinum, pod kterou spadají značky Breitling, Panerai, Patek Philippe či Rolex.
Na extrémní poptávce se do určité míry podílejí i překupníci, kteří hodinky kupují za standardní ceny a následně je prodávají za ceny mnohonásobně vyšší, čímž pokřivují trh. „Byl jsem naprosto konsternován, když jsem přišel k prodejci s hodinkami z druhé ruky, kde nejlevnější typ hodinek Rolex, který běžně stojí přibližně 130 tisíc korun, stál asi 600 tisíc. To je naprosto šílené,“ říká výrobce českých pálenek Martin Žufánek, který je vášnivým sběratelem luxusních hodinek již dvacet let.
„Oficiální prodejci jsou pak naštvaní především kvůli zákazníkům, kteří na hodinky čekají, chtějí je nosit, ale kvůli překupníkům si je nemohou koupit buď vůbec, anebo za trojnásobek původní ceny, čímž by navíc překupníky podporovali,“ objasňuje Žufánek.
Kotvalová potvrzuje, že překupníci představují značnou překážku na zdravě fungujícím trhu. „Náš hlavní zájem je vyvarovat se těchto klientů. Sledujeme různé prodejní portály, a pokud na takovou činnost nějakého našeho klienta narazíme, okamžitě ho kontaktujeme,“ dodává Kotvalová.
Manažer české hodinářské prodejny Bohematic Matěj Poncar ale upozorňuje, že se s překupníky nebojuje právě snadno. „Pro luxusní značky hodinek je současná situace obdobím vrcholu. Pokud se poptávka z nějakého důvodu nezmění, zůstane situace stejná, a to znamená, že i překupníci budou bohužel součástí tohoto procesu,“ uvádí Poncar a dodává, že značky se s tím samozřejmě snaží bojovat, ale mají omezené možnosti.
Luxusní značky hodinek si podle Poncara drží kvalitu zpracování, takže není možné výrazně zvyšovat výrobu. Z toho však vyplývá, že zákazníci úměrně rostoucímu zájmu musejí čekat déle. „Dodání je různé podle modelu, některé jsou dostupnější a dodáváme je v rámci měsíců, na některé se čeká i několik let,“ vysvětluje Kotvalová.
Několikaleté čekání potvrzuje Žufánek, který se nedávno vydal rychle zapsat na čekací listinu společnosti Patek Philippe, jež vydala nový model Calatrava. „Byl jsem pátý v pořadí, ale oni letos dostanou pouze jedny. To znamená, že přijdu na řadu snad za pět let,“ uvádí Žufánek a vzpomíná, jak to fungovalo dříve.
„Pamatuji si, jak jsem ještě před pár lety přišel do Pařížské, tam vytáhli vozík plný hodinek a já si mohl rovnou jedny odnést. Dokonce vám některé hodinky i vřele doporučovali a nutili. Dnes bych si na ty samé musel počkat třeba osm let,“ dodává.
Na dlouhou čekací listinu lze však pohlížet různě. Šéfka firmy Elton hodinářská Renata Červenák Nývltová situaci na trhu nevnímá úplně negativně. „Pokud je zákazník s delší časovou lhůtou předem seznámen a je ochoten si na hodinky počkat, není to podle mne ani podle zákazníků nijak zásadní problém. Na výjimečné věci se zkrátka vyplatí si počkat,“ tvrdí.
Zdroj deníku E15, který si nepřál být jmenován, navštívil v červenci prodejny Rolex i Carollinum v pražské Pařížské ulici kvůli nákupu hodinek Rolex ze základní řady Oyster Perpetual. Odešel však s vizitkou a s tím, že se může přijít zeptat v lednu, ale že se situace pravděpodobně nezmění.
„Řekli mi, že objednávky na tuto řadu jsou už dva roky uzavřené kvůli enormně vysoké poptávce a že mi dodací dobu dnes nikdo nedokáže upřesnit, natož zaručit,“ dodává.
Kotvalová pohlíží na situaci v zásadě obdobně, nicméně dvouleté uzavření takzvaných poptávkových listů přímo nepotvrzuje, ani nevyvrací. „Vzhledem k tomu, že pracujeme s roční kvantitou na jednotlivé modelové řady Rolex, některé typy hodinek už jsou nyní na konci července zákazníkům vydodány. Jedná se o modelové řady hodinek, kterých dostáváme celkově méně, a proto může dojít k tomu, že již nemůžeme přijímat další poptávky,“ říká.
Společnost Rolex nezveřejňuje počty vyrobených hodinek, ale existují kvalifikované odhady. „Konkrétní čísla sice nejsou nikde uvedena, nicméně se odhaduje, že společnost v běžném roce vyrobí přibližně milion hodinek. Ne všechny však patří do seznamu jejich žádaných modelů,“ uvádí Jan Zachoval. Je zakladatelem největší instagramové stránky v Česku a na Slovensku s názvem Rolex Czech Club, která se zabývá veškerými novinkami a podrobnostmi ze světa hodinek Rolex. Žufánek odhaduje, že Rolex vyrábí milion a půl hodinek ročně.
Zákazníci by si nepomohli ani návštěvou zámořských prodejen. Web The New York Times upozorňuje na stejnou situaci na americkém trhu. Někteří analytici uvádějí, že luxusní značky jsou chytré a vědí, že čeho je málo, to bude vždy nejžádanější, a tak si udržují poptávkové listy.
„Být zahlcen poptávkou je znamení, že je značka velmi žádoucí,“ tvrdí analytik luxusního zboží Luca Solca z výzkumné agentury Sanford C. Bernstein. „Všechny dobré společnosti dbají, aby jejich nejznámější produkty nebyly snadno k mání. Mohlo by to ubrat na jejich unikátnosti a celkově by je to degradovalo,“ dodává.
Většina odborníků a prodejců ve světě luxusních hodinek se shoduje, že čekací a poptávkové listy nikdy nezmizejí. Julien Torner z hodinářské společnosti Zenith však upozorňuje, že všechno má své meze.„Po určité době čekání mohou klienti pociťovat z naší strany jakousi aroganci, takže jako průmysl musíme být velmi opatrní,“ uvádí.
Připomíná také, že globální poptávka více než trojnásobně přesahuje výrobní možnosti značky. „Rozvíjíme výrobu a v každém z nadcházejících roků bychom měli být schopni růst o patnáct až dvacet procent. Naše produkce by se tak měla vyšplhat meziročně téměř o dvacet procent,“ předpokládá Torner. Dodává, že by klientovi nikdy neřekl, že si nemůže koupit jejich hodinky.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!