Škodovku vyměnil za čínský vůz, rozdíl je dle Rusa obří. „Skřípe“ hlavně plynulost jízdy

Geely Geometry C

Geely Geometry C Zdroj: Grand Automotive CE

Geely Geometry C
Geely Geometry C
Geely Geometry C
Škoda Auto - podobně jako další západní výrobci - opouští ruský trh, takto v minulosti vyráběla vozy v Kaluze
5
Fotogalerie

Exodu západních automobilek z Ruska, na které Západ uvalil sankce kvůli vpádu na Ukrajinu, naplno využívají čínské značky. Postupně zaplňují vzniklou „díru na trhu“ a pokouší se zlomit odpor části ruských zákazníků, kteří nechtějí přijmout čínské značky nebo snášet vyšší ceny. Obyvatelům Ruska, kteří touží po novém vozu, se ale zásadně zúžily možnosti výběru. Podíl Číňanů na ruském trhu tak rychle stoupá, upozornila agentura Reuters.

„V roce 2022 jsem si koupil vůz Škoda. Chcete-li znát můj upřímný názor, rozdíl (oproti čínským vozům) je obří,“ řekl agentuře v moskevském dealerství aut 28letý Štěpán. Srovnání má bohaté, coby častý uživatel carsharingu – služeb na sdílení aut – vyzkoušel automobily z čínských dílen. Kritiku směřuje mimo jiné k plynulosti jejich jízdy.

Čínské značky jako Haval, Chery nebo Geely nyní drží 37procentní podíl na prodeji nových vozů v Rusku. Přitom ještě loni v lednu a únoru ovládaly méně než deset procent. Podíl evropských, japonských a korejských značek ve stejném období naopak spadl ze sedmdesáti na téměř 23 procent, vyplývá z dat analytické společnosti Autostat a konzultační PPK. Číňané tak vyplňují pusto a prázdno, které nastalo po odchodu gigantů typu jako Renault, Nissan nebo Mercedes.

Čínské značky si však ukrajují podíl na trhu, který se propadá a kvůli západním sankcím je značně nestabilní. Například prodej nových aut v Rusku loni klesl o závratných 59 procent, naopak vzrostl obchod s ojetinami.

Důvodem slabé poptávky po nových vozech je mimo jiné vysoká cena čínských modelů. Zatímco domácí bestseller Lada Granta vyjde zájemce na zhruba 680 tisíc rublů (194 tisíc korun), Moskvič 3, který je převážně vyráběn v Číně a v Rusku pouze finalizován, stojí zhruba dva miliony rublů.

„Věřím, že se časem spolehlivost čínských aut zlepší,“ cituje Reuters 74letého Alexandra. Ten si pořídil SUV Tugella od čínské značky Geely, a to z toho důvodu, že má pod kapotou motor od švédského Volva. Geely akvírovala Volvo od amerického Fordu v roce 2010. Patří jí také značky Polestar, Lynk & Co, Proton či Lotus.

„Celý život jsme se zaměřovali na evropské, japonské a americké značky a čínský trh příliš nebrali v potaz. Mezitím se rozvinul neuvěřitelnou rychlostí,“ konstatuje ředitel vladivostockého dealerství Altair-Auto Vladimir Šestak. Podnik se specializuje na vozy Mercedes-Benz a Geely.

Reuters připomíná, že i když většina zahraničních společností Rusko opustila nebo opouští, vozy některých značek jsou stále k dispozici. Důvodem může být „paralelní dovoz“ do Ruska nebo přetrvávající výprodej aut na skladě.

VIDEO: Geely Galaxy Light koncept 2023

Video placeholde
• Geely Galaxy/Weibo