Škoda Auto hlídá výrobu octavií a enyaqů magickým okem. Touží po něm i Porsche

Na hlavní výrobní linku Škody Auto v Mladé Boleslavi dohlíží technologie Magic Eye.

Na hlavní výrobní linku Škody Auto v Mladé Boleslavi dohlíží technologie Magic Eye. Zdroj: Škoda Auto

Porovnáváním vysoce přesných snímků dokáže odhalit nestandardní odchylky teplot, poloh či vibrací částí linky a včas vyslat údržbářům varování.
Pracovník se rozhodne, zda je třeba okamžitý zásah, nebo naplánování rozsáhlých oprav.
Technologii Škoda rozšiřuje i na další linky.
Technologii testuje v takzvané implementační aréně.
3D tisk ve Škodě Auto
8
Fotogalerie

Zhruba jeden vůz za minutu, model Octavia či elektrický Enyaq, sjíždí z hlavní výrobní linky Škody Auto v Mladé Boleslavi. Technická porucha, která by linku byť jen na několik minut zpomalila či zastavila, by tak znamenala hrozbu významných finančních ztrát v řádu statisíců korun a výše. Škoda proto ve svém hlavním závodě po pandemickém útlumu naplno rozjíždí technologii Magic Eye, která odhaluje poruchy předem. Škodovácké „magické oko“ by mohlo zamířit jak do závodů Porsche, jehož zástupci se na technologii přijeli koncem loňského roku do Boleslavi podívat, tak do továren dalších značek koncernu Volkswagen.

Nacházíme se v jedné z nejstarších částí mladoboleslavského závodu. Zakladatelé automobilky Václavové Laurin a Klement zde před stoletím začali stavět první kola značky Slavia, později i automobily. Dnes zde sídlí FabLab. Tým expertů, který testuje nové technologie a jejich využití nejen v Boleslavi, Kvasinách či ve Vrchlabí. Zaměřuje se hlavně na prediktivní údržbu strojů a robotů, které vyrábějí nové škodovky. Testování Magic Eye začalo před třemi roky, kvůli častému přerušování výroby způsobenému pandemií a pozastavení investic se ale technologie naplno rozjíždějí až nyní.

„Vzhledem k pozitivní zkušenosti z výroby octavií a enyaqů pracujeme na nasazení Magic Eye na další výrobní linky v Boleslavi i Kvasinách. Jednáme také s kolegy z koncernových závodů v Poznani či Hannoveru, koncem roku se k nám přijeli podívat i kolegové z Porsche, které technologie zajímá. Chceme se dostat do fáze, kdy budou komponenty Magic Eye univerzální a jednoduše namontovatelné kdekoli,“ vysvětluje Milan Dědek, projektový koordinátor umělé inteligence prediktivní údržby.

Magic Eye je soustava kamer, které porovnávají vysoce přesné snímky výrobních strojů s tisíci uloženými záznamy z minulosti, a to v řádu sekund. Umělá inteligence tak odhalí sebemenší odchylku od optimálního stavu teploty, polohy či vibrací dopravníků závěsných hliníkových drah na téměř kilometr dlouhé výrobní lince.

„Přechod na výrobu elektrických enyaqů byl v tomto výzvou, neboť tyto vozy jsou hmotnější než spalovací a představují větší zátěž hlavně pro výtahy na lince, respektive pro šíny na výtahových spojích. Kamery nově dokážou včas odhalit hrozící poruchu. V takovém případě systém vyšle notifikaci údržbáři přímo do telefonu. On rozhodne, zda je třeba naplánovat rozsáhlejší opravu, nebo zasáhnout ihned,“ popisuje Dědek s tím, že technologie umožňuje roční úspory v řádu desítek milionů korun.

Přenos velkého množství v reálném čase sbíraných dat napříč závodem by mohla v blízké budoucnosti usnadnit privátní 5G SA (Stand Alone) síť, kterou Škoda v Boleslavi testuje. Byť podle expertů FabLabu patří veřejné 5G NSA (Non Stand Alone) sítě k přeceňovaným technologiím, i zde by mohly navýšit kapacitu a rychlost přenosu dat.

Stávající boleslavská Wi-Fi síť je navíc již nyní z hlediska výrobních technologií často přetížená. „Zkoumáme, kdy a kde by bylo nasazení investičně velmi náročné technologie výhodné. Zda ve výrobě, logistice či jinde. Máme to vyzkoušené a umíme technologii nasadit. Jiná věc je, aby provoz dával ekonomicky smysl. Tím případem může být právě spojení s Magic Eye,“ uvádí specialista FabLabu Lukáš Procházka.

Upozorňuje ale, že momentální stav struktury výroby a výrobních zařízení není připraven pro masové využití 5G sítí ani přesto, že má Škoda na rozdíl od většiny firemních uživatelů v Česku svou vlastní privátní 5G síť.

Byznysový potenciál aktuálně hledá škodovácká „laboratoř“ také pro využití práškových technologií plastového 3D tisku. Za pomyslný cíl považují pořízení jedné z nejdražších 3D tiskáren HP Multi Jet Fusion za miliony korun. Těch běžných typu Průša Research již využívá zhruba stovku. Bezpečnostní regulace zatím prakticky znemožňují použití takto vytištěných dílů v automobilech, 3D tisk ale dodává jednodušší díly do výroby ve formě přípravků a nástrojů.

„Během výroby vozu například potřebujete nechat pootevřenou kapotu nebo dveře pod určitým úhlem. K tomu se takové díly hodí a používají. Tisk z plastu je mnohem jednodušší a levnější, díly jsou na druhou stranu nedokonalé, pokaždé trochu jiné,“ říká Vladislav Andronov z FabLabu.

FabLab proto nyní testuje možnosti, za jakých by bylo využití výkonnějších „práškových“ tiskáren, které generují homogenní a „spolehlivější“ díly, výhodné, ať už ve výrobě, údržbě, či v logistice.

FabLab ve spolupráci s Nářaďovnou Škoda Auto tiskne i z kovu, a to například nástroje pro tlakové lití. „Největším benefitem je konformní chlazení, jež například přispívá ke zvýšení životnosti nástroje. Tiskneme také prototypy typu testovací skříně převodovky MQ100. Pomáháme ostatním útvarům využívat 3D tištěné díly včetně know-how. Kolegové si například potřebovali zjistit, jak si 3D tisk stojí proti konvenčním technologiím,“ dodává Andronov.

VIDEO: Výroba baterií do elektromobilů v mladoboleslavském závodě Škody Auto

Video placeholde
• Škoda Auto