Stírací losy jdou na dračku. Češi totiž mají víc peněz

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Důvodem zvýšeného zájmu o stírací losy je růst příjmů českých domácností. Z losů se také stal oblíbený dárek.

Na tuzemském trhu se loni prodalo přes čtyřicet milionů stíracích losů, za které lidé utratili miliardy korun. „Trh mírně roste, jeho hodnotu odhadujeme na necelé tři miliardy korun,“ říká šéf oddělení komunikace skupiny Tipsport Václav Sochor.

Největší kus trhu ovládá Sazka, která loni prodala 34,5 milionu losů za 2,18 miliardy korun, meziročně o čtvrtinu více.

Do výsledku se promítlo i převzetí konkurenční firmy Fortuna sázky. „Zatímco loterie stagnují, v oblasti stíracích losů je růst více než dvouciferný. Je to celosvětový trend,“ dodává ředitel komunikace Sazky Václav Friedmann.

Tipsport hlásí prodej zhruba deseti milionů losů, z nichž utržil téměř půl miliardy korun. Jen dva dominantní hráči tak loni prodali losy za téměř 2,7 miliardy.

Povolení k provozování okamžitých loterií neboli stíracích losů má však podle ministerstva financí sedm provozovatelů. Z toho po dvou společnostech patří do skupin Sazka a Tipsport.

Další losy vydaly společnosti Českomoravská loterijní, Playgames a Victoria-Tip, což výsledky trhu opět zvýší.

Tržby z prodeje losů předloni podle posledních údajů ministerstva financí dosáhly 2,59 miliardy korun, přičemž ještě před šesti lety se prodaly losy „jen“ za 441 milionů.

Dlouhodobý růst zájmu o losy je dán několika faktory. Hráči zjistí, zda vyhráli či prohráli okamžitě po setření losu.

„Daří se ekonomice a rostou příjmy domácností,“ uvádí další příčinu Sochor. Losy také mají vyšší šance na výhru.

„U Sportky se vyplácí polovina vsazené částky, u losů je to okolo 65 procent,“ srovnává Friedmann. Podle Sochora přitom platí, že u nejdražších losů je pravděpodobnost výhry nejvyšší a naopak.

Stírací losy se často dávají jako dárek pod stromeček nebo k narozeninám. „Los jako dárek je čím dál populárnější,“ upozorňuje Friedmann. Losy jsou proto velmi sezonní záležitostí.

„Bezkonkurenčně nejvíce losů prodáme před Vánoci,“ říká Sochor. V prosinci se prodá výrazně více losů než v jiných měsících. Stejně se vyjádřila Sazka.

Vývoj trhu se stíracími losy (v miliardách korun):

Také u stíracích losů dosahují výhry milionových částek. Nejvyšší výhra u losů Sazky je patnáct milionů korun, u Tipsportu je to třináct milionů. Cena losů tomu ovšem odpovídá, když začíná na 200 korunách.

Nejdražší losy ale nepatří mezi nejprodávanější. Těmi jsou podle Sochora losy v cenách padesát a sto korun. „Dlouhodobě se daří losům, které oslovují ženy, jako jsou například Černá perla nebo Zlatá rybka,“ dodává Friedmann.