Trh cestovek se konsoliduje. Lídři posílí | e15.cz

Trh cestovních kanceláří se konsoliduje. Lídři posílí

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Uzavírání hranic států před covidem-19, povinné testy cestujících, obavy z nákazy nejen v letadlech. Dvacátá léta 21. století cestovnímu ruchu nepřejí, což ostatně dokumentují četné „exity“ z trhu cestovních kanceláří (CK). Těch v republice před příchodem pandemie aktivně působilo 856, v přepočtu na obyvatele tak Česko patřilo k evropským zemím s vůbec nejvyšším množstvím CK. S pokračujícím řáděním pandemie se ale v loňském roce trh obchodníků se zájezdy dál značně konsolidoval.

Zmizela z něj další stovka cestovek, kterých ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) evidovalo v poslední den roku 2021 na 605. Osm desítek jich přerušilo činnost, třináct živnost ukončilo, úpadek vyhlásilo čtrnáct firem, meziročně o čtyři více. Našla se ale i trojice odvážných, která šla proti trendu a na těžce konkurenční trh bičovaný pandemií vstoupila.

Výrazněji než do statistik MMR se propisují těžké časy cestování do excelových tabulek osobních oddělení cestovek. Zatímco před pandemií CK zaměstnávaly asi 14 400 osob, loni na podzim už jen asi pět tisíc, uvedla Asociace CK. Další konsolidaci trhu, kterou vytěží nejsilnější obchodníci, lze čekat i letos.

Aplikace třetí dávky očkování proti covidu – vše, co potřebujete vědět

Video se připravuje ...

„Silnější hráči jsou lépe kapitálově vybavení, mají větší prostředky, aby ustáli krizi, a kapitál na to, aby přebrali klienty či celé konkurenční firmy. K tomu bude v cestovním ruchu v následujícím období docházet, konečně jsme to mohli vidět i v předchozích krizích,“ míní hlavní ekonom analytické společnosti Deloitte David Marek.

Jiného zprostředkovatele dovolené si hledají například klienti Pantour, jež skončila loni v listopadu. Naposledy zveřejnila hospodaření za rok 2019, kdy utržila přes šest set milionů korun. V konkurzu pak skončila Firo-tour, která se před příchodem pandemie blížila 1,5miliardovému obratu.

Růst a posílit o klienty zaniklých či pozastavených cestovek chtějí například společnosti Fischer a Exim Tours ze skupiny DER Touristik Eastern Europe, která je cestovní a turistickou divizí německé skupiny Rewe. „Současná doba konsolidaci na trhu cestovního ruchu nahrává. Větší CK mohou získat větší podíl, než měly v době před covidem,“ potvrzuje za skupinu Jan Bezděk. Dodává však, že společnosti, které skončily, nevytvářely z hlediska celého trhu zásadní objem obratu, což růst největších hráčů omezuje.

Nalákat nové klienty z řad „odumřelých“ CK chtějí Fischer a Exim na širokou nabídku zájezdů. „V roce 2022 budeme spoléhat na všechny naše prověřené destinace. U exotiky je to určitě oblast Perského zálivu a země jako Spojené arabské emiráty, Omán nebo Katar, ale také bližší Egypt nebo Kanárské ostrovy. Celoročně jsou oblíbené Kapverdské ostrovy,“ dodal Bezděk. K nejpoptávanějším letním zájezdům patří Turecko, Řecko, Egypt, Španělsko nebo Tunisko.

Konsolidace trhu prospívá. „Snížení konkurence na trhu a silná koupěschopnost zákazníků umožňují zvyšovat kvalitu služeb a prodávat služby s vyšší cenovou hladinou,“ popisuje výkonná ředitelka Asociace českých CK a agentur Kateřina Chaloupková. Cestovkám zaměřujícím se na výjezdový cestovní ruch se v prvním roce pandemie propadaly prodeje i o více než sedmdesát procent, loni dosahovaly polovičního výkonu ve srovnání s předpandemickým obdobím, shodují se zástupci trhu.

„Protože mnoho zákazníků v posledních dvou letech neuskutečnilo žádnou dovolenou v zahraničí, počítáme se zvýšeným zájmem o zahraniční dovolené letos. Každý měsíc dochází k postupnému zvyšování poptávky po letních zájezdech. Kvůli navyšování nákladů na dopravu a rostoucí inflaci však nelze vyloučit zvyšování cen letních zájezdů,“ pokračuje Chaloupková.

Stát podporuje CK mimo jiné i zárukou, která jim usnadňuje získání povinného pojištění proti úpadku. Do konce loňského roku poskytl 134 záruk o objemu 121 milionů korun. V letošním prvním pololetí mohou CK žádat o záruku u Národní rozvojové banky. „Očekáváme, že budou žádat ve vyšší míře, než tomu bylo v případě skončeného programu, a to především proto, že velké části CK skončilo pojistné období k 31. 12. 2021,“ uvedl mluvčí MMR Vilém Frček.

Od nové vlády by však firmy měly čekat spíše tlak na úspory, a to nejen CK, uzavírá ekonom Marek: „Odhlédneme-li od plošné pomoci typu Antivirus, nabízí se, aby existovaly covid programy pro oblast cestovního ruchu. Je ale otázka, zda má stát finanční prostředky na to, aby dělal více. Nová vláda se bude muset zaobírat fiskální konsolidací, tudíž prostor pro rozšíření či udržení pomocných programů ve stávající podobě je minimální.“

Obnovu příjezdového cestovního ruchu chtějí podpořit agentura CzechTourism ve spolupráci s Letištěm Praha. Soustředit se budou na tradičně silné trhy, turisty z Velké Británie, Francie či Itálie. „Stejně tak usilují o zámořské zdrojové trhy, jako jsou USA, Izrael či Jižní Korea. S našimi partnery se budeme snažit, aby se příjezdový cestovní ruch obnovil v co největší míře, nicméně i Světová organizace cestovního ruchu předpokládá, že obnova mezinárodního cestovního ruchu může trvat dalších několik let, poslední výhled hovořil o roku 2024,“ dodal Frček.

Struktura poptávky po cestovním ruchu se během pandemie značně proměnila. Nemalá část tuzemských cestovatelů upřednostňuje pobyty v Česku před těmi v zahraničí. Ze změny tak profitují některé hotely, penziony, restaurace či cestovní agentury.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery