Prodeje šampaňského padají. Bez oslav Vánoc a Nového roku bude ještě hůř

Všechno závisí na konci roku, zda lidé budou zase konzumovat, tvrdí výrobci šampaňského.

Všechno závisí na konci roku, zda lidé budou zase konzumovat, tvrdí výrobci šampaňského. Zdroj: profimedia.cz

Velkoobchodní prodej šampaňského od ledna do července klesl meziročně o 23 procent.
Na vinici to začíná.
Plakát vyzývá k návštěvě sklepa s degustací. Jenže není koho zvát.
Prodej šampaňského je už dlouho jakýmsi barometrem globálních krizí.
Jen v dubnu klesl odbyt podle syndikátu producentů šampaňského o 68 procent.
6
Fotogalerie

Degustační sál vinařství Boizel zeje prázdnotou. Turisté, kterých je jindy na slavné Avenue de Champagne v severofrancouzském městě Epernay plno, kvůli pandemii tuto historickou metropoli šampaňského opustili. Spotřebu šampaňského tvrdě zasáhla korona krize. Pěstitelé ale doufají, že se jim letošní rok podaří zachránit – pokud ovšem vláda kvůli druhé vlně pandemie nezakáže oslavy Vánoc a Nového roku.

Velkoobchodní prodej šampaňského od ledna do července klesl meziročně o 23 procent. Způsobila to karanténa a uzavření restaurací všude ve světě. Jen v dubnu klesl odbyt podle syndikátu producentů šampaňského o 68 procent. Na celý rok předpovídá tento sektor pokles prodeje o dvacet až třicet procent. Je to „obrovský ekonomický šok, jaký nemá obdoby od druhé světové války“, uvedl syndikát.

Prodej šampaňského je už dlouho jakýmsi barometrem globálních krizí: válka v Perském zálivu, finanční krize či koronakrize způsobily okamžitý pokles spotřeby bublinek.

„Pokud je zasažena mezinárodní klientela, zbývají zákazníci z Francie,“ utěšuje se jeden z obchodníků. Tentokrát ale krize udeřila všude a ve stejné době.

Na své vinici v Dizy ležící proti obci Hautvillers, kde mnich Perignon vynalezl šampaňské, využívá Antoine Chiquet volného času, který teď má kvůli obchodní krizi. Udržuje své pozemky a snaží se být optimistou.

„Teď nám prodej nevyhnutelně klesne. Všechno závisí na konci roku, zda lidé budou zase konzumovat. Nepochybuji o Francouzích, bez šampaňského se při oslavách na konci roku neobejdou. Podobně je to s našimi anglickými přáteli i s Itálií. Otázkou zůstává, v jaké míře,“ říká.

Ve snaze zmírnit pokles konzumace ve Francii, který začal ještě před koronakrizí, se výrobci šampaňského pokusili změnit návyky a podnítit Francouze, aby šampaňské pili běžně, ne jako luxusní produkt. Ti ale zřejmě soudí, že teď není co slavit, a tedy ani není proč popíjet.

Florent Roques-Boizel, generální ředitel vinařství Boizel, jednoho z nejstarších v Epernay, si mne ruce, pokud jde o návštěvnost během léta. „Belgičané, Skandinávci, Britové, přijíždělo hodně lidí,“ řekl agentuře AFP.

Přesto globální zásoby šampaňského výrazně vzrostly. Před sklizní dosahovaly úctyhodných 1,2 miliardy lahví. Finanční ztráty způsobené koronavirem se v té době odhadovaly na 1,7 miliardy eur, přes 45 miliard korun.

„Když má producent zásobu lahví vína, banky mu půjčí peníze, protože víno slouží jako záruka. V obchodě je ale zásoba pasivem,“ vysvětluje Chiquet, který spolu s bratrem Nicolasem patří k osmé generaci domu Gaston Chiquet.

V oblasti Champagne, kde hektar zemědělské půdy stojí spolu stejně jako v Burgundsku nejvíce, klesly ceny příliš. Na láhev v supermarketu za deset eur se kysele tváří vinaři stejně jako obchodníci. Platí totiž, že druhá fermentace v lahvi, slavná šampaňská metoda, vyžaduje mnohem více péče než prosecco.