Zapomeňte na Coca-Colu, největšího světového nápojáře je třeba hledat jinde

Lahev Moutai Kweichow vyjde v přepočtu na jednotky tisíc korun.

Lahev Moutai Kweichow vyjde v přepočtu na jednotky tisíc korun. Zdroj: Profimedia

Sortiment pálenek Moutai Kweichow je pestrý. Výrazně se liší i cenově.
Ředitel společnosti Moutai Kweichow Li Ťing-žen na prezentaci značky v polovině roku 2020.
Město Maotai, kde společnost sídlí.
Výroba pálenky z převážně obilných surovin.
Výroba pálenky z převážně obilných surovin.
10 Fotogalerie

Pandemie nepandemie, hlad po luxusu v Číně se nezastavil. Půllitrová láhev za v přepočtu téměř pět tisíc korun jde na dračku a spolu s tím i akcie výrobce Kweichow Moutai. O co, nebo koho jde?

Firma Kweichow Moutai byla založena v roce 1999. Jde o polostátní koncern s pestrým výrobním portfoliem. Hlavním produktem jsou ale nápoje, zejména lihoviny a mezi nimi také jeden přezdívaný „žiletka“.

Před třemi lety Kweichow Moutai co do tržní kapitalizace přerostla tehdejšího lídra alkoholového trhu, britskou skupinu Diageo. Loni přeskočila i premianta v segmentu nealka, americkou Coca-Colu.

Akcie Kweichow Moutai obchodované na burze v Šanghaji v minulém roce posílily o 70 procent. Firma se tak stala vůbec jednou z nejhodnotnějších čínských společností. Větší tržní kapitalizaci mají pouze technologické giganty Tencent a Alibaba. A Kweichow se v této statistice s kapitalizací přes 400 miliard dolarů může chlubit přeskočením globálně známých ikonických značek jako Toyota, Nike či Disney. 

Produkty Kweichow Moutai se staly módou. „Kdykoliv jsou její výrobky na trhu k mání, je po nich obrovská poptávka,“ komentuje pro CNN fenomén kolem Kweichow Moutai Ben Cavender, analytik společnosti China Market Research Group. 

S posvěcením šéfů

Především nápoj s anglickým pojmenováním Moutai Flying Fairy (létající víla) - velmi ostrý (53 % alkoholu), druhu Paj-ťiou (čirá kořalka z obilí nebo rýže podobná evropské vodce) - je považován za čínský národní likér. Byl zpopularizován jako nápoj diplomatů, oblíbil si ho také zakladatel dnešní čínské komunistické strany Mao Ce-tunga. 

Odkaz Moutai jde ale ještě dál, čínští vojáci se s tímto nápojem měli dezinfikovat v období dřívějších válek v počátku 20. století. Název je pak odvozený od městečka Maotai na jihozápadě Číny, kde měl také pomáhat proti nemocem.

Exkurze do historie Moutai

Zatím jde o ryze čínskou věc, domácí trh konzumuje 97 procent produkce. První pokusy dostat značku dál do světa tu sice byly - včetně například sponzoringu italského fotbalového klubu Inter Milán - další expanzivní ambice ovšem přibrzdila pandemie COVID-19.

Flaška jako investice

I tak se ale firma nedávno stala číslem 1 ve svém oboru na světě a dál posiluje. S expanzivními politikami světových centrálních bank a díky snaze investorů najít zajímavá alternativní reálná aktiva, se objevila i móda investic do Moutai. Některé lahve z různých limitovaných edicí se ve světových aukčních síních nabízejí poslední dobou za ceny v řádu desítek tisíc dolarů, podobně jako je tomu třeba u lahví skotské whisky. 

„Lidé přestali cestovat, investují do pití,“ poznamenává Cavender s tím, že se to ale samozřejmě týká spíše a pouze bohatší části čínské populace. Vůči ní je zacílen také marketing včetně covidového apelu a kampaně „Zůstaňte doma s Moutai“.

Bude z Moutai někdy globální standard jako je zmíněná skotská whisky, řecké ouzo, francouzské šampaňské nebo karibský rum? Kdo ví. Nakročeno ale je.

Ostatně, tržní kapitalizace Coca-Coly je k datu vydání tohoto textu, 19. lednu 2021, okolo 210 miliard dolarů. To představuje asi polovinu velikosti Kweichow Moutai. A Diageo? 91 miliard dolarů.