Automobilka GM se z bankrotu v roce 2009 zotavila. Vyrábí osm milionů vozů ročně

V roce 2009 se automobilka GM dostala do vážných finančních problémů

V roce 2009 se automobilka GM dostala do vážných finančních problémů Zdroj: ČTK

Hospodářská krize následně zasáhla celé město
Lidé se začali stěhovat do bezpečnějších městeček na předměstí.
V roce 2013 zveřejnil server realtor.com seznam 47 budov, které lze v Detroitu koupit pod 500 dolarů. Pět nemovitostí bylo k prodeji za dolar a několik za částku mezi 50 a 80 dolary.
V ten samý rok byl vyhlášen bankrot města. "Je to těžký krok, ale jediná schůdná cesta, jak vyřešit problém, který nás trápil šedesát let," konstatoval guvernér Michiganu Rick Snyder.
Předpokládaný dluh města v době bankrotu byl 18,5 miliard dolarů.
12
Fotogalerie

Americká automobilka General Motors byla několik desítek let světovou jedničkou a se svými vozy Cadillac, Chevrolet nebo například Pontiac byla i jedním ze symbolů Spojených států. Před deseti lety, 1. června 2009, ale požádala soud o bankrotovou ochranu před věřiteli. Vyhlášen byl tak čtvrtý největší bankrot v historii Spojených států a největší bankrot ve zpracovatelském sektoru USA.

Vláda následně automobilce pomohla finanční injekcí ve výši téměř 50 miliard dolarů a výměnou za pomoc v GM získala podíl 60,8 procenta, který pak postupně prodala. Automobilka bankrotový režim opustila po pouhých 39 dnech a díky reorganizaci financované vládou se vrátila k zisku a s jejími akciemi se začalo znovu obchodovat na burze.

Automobilka se s potížemi potýkala již dlouho před vyhlášením bankrotu. Situaci vyhrotila hospodářská krize z roku 2008, vysoké ceny ropy a nedostupnost úvěrů. V listopadu 2008 nejprve akcie GM spadly v důsledku hospodářské krize na 66leté minimum. Důvodem byl zejména rostoucí politický odpor vůči navrhované pomoci automobilovému průmyslu v USA. V roce 2008 také japonská automobilka Toyota Motor poprvé v globálním prodeji automobilů předstihla GM, která vládla světovému automobilovému trhu od roku 1931. Světovou jedničkou tak byla GM 76 let.

Během roku 2009 se ukazovalo, že situace automobilky je ještě horší, než se čekalo. V únoru bylo oznámeno, že GM v roce 2008 hospodařil se ztrátou 30,9 miliardy dolarů a vedení následně vyjádřilo „vážné pochybnosti“, zda bude firma za současné situace schopna přežít.

Po ukončení bankrotového režimu se zeštíhlená automobilka zaměřila na čtyři hlavní značky - Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac, zůstal jí i australský Holden. GM Korea, ve které americký koncern drží 77 procent akcií, vznikl na základech bývalé automobilky Daewoo. V rámci společného podniku SAIC-GM-Wuling vyrábí se svými partnery v Číně také například vozy pro místní levnou značku Baojun.

Automobilka v rámci restrukturalizace snížila počet zaměstnanců, uzavřela některé továrny a zbavila se nebo ukončila výrobu některých neziskových značek jako Hummer, Pontiac, Saab a Saturn. V roce 2017 GMnakonec prodala francouzské PSA Group za 2,2 miliardy eur (zhruba 57,4 miliardy korun) i svou evropskou divizi, kam patřil německý Opel a britská značka Vauxhall.

GM, která sídlí v Detroitu, je v současnosti největší automobilkou ve Spojených státech, na žebříčku největších světových výrobců automobilů GM patří čtvrté místo po Toyotě, Volkswagenu a automobilce Hyundai/Kia. Firma loni dosáhla čistého zisku kolem osmi miliard dolarů po téměř čtyřmiliardové ztrátě v předchozím roce. Ke konci loňského roku společnost zaměstnávala 173 tisíc lidí. Produkce loni činila přes osm milionů vozů.

Společnost General Motors oficiálně vznikla v září 1908 jako General Motors Company ve městě Flint ve státě Michigan na základech automobilky Buick založené v roce 1903 v Detroitu. Jejím zakladatelem byl William Durant (1861-1947). K Buickovi postupně přibyly Oldsmobile, Oakland (Pontiac) a Cadillac. Durant stál také společně s Louisem Chevroletem v roce 1911 za vznikem automobilky Chevrolet, kterou GM pohltil v roce 1917. To již Durant ale ve firmě nefiguroval, se společností se rozešel ve zlém.