Automobilové a strojírenské firmy chystají na Slovensku investice za téměř 190 milionů

Unikátní nanášení základního nátěru – ve vaně s barvou karoserie dělá kotrmelec

Unikátní nanášení základního nátěru – ve vaně s barvou karoserie dělá kotrmelec Zdroj: Milan Vondráček a Kia Motors Slovakia

Slovenská dálnice D1
výroba aut
výroba aut na Slovensku (ilustrační foto)
K růstu zisku Daimleru přispěly hlavně prodeje automobilky Mercedes-Benz. Na snímku výroba dodávky Vito v továrně Vitoria
Důkladná kontrola karoserie po svařování
12
Fotogalerie

Dvě firmy z automobilového a strojírenského průmyslu plánují na Slovensku investovat více než sedm milionů eur (189 milionů korun) do rozšíření výroby a do výzkumu. Slovenské ministerstvo hospodářství navrhlo investorům udělit státní pobídky.

Společnost Slovakia Automotive Interior Systems z čínské skupiny Yanfeng Global Automotive Interior Systems hodlá za 3,86 milionu eur (104 milionů korun) rozšířit nynější technologické centrum v Trenčíně na západním Slovensku. Firma se tam zaměřuje na výzkum a vývoj interiérových komponentů do automobilů, hlavně přístrojových desek, palubních systémů a jiných komponentů.

Do roku 2018 plánuje podnik vytvořit díky projektu 44 nových pracovních míst. Firma požádala stát o pobídky odpovídající pětině hodnoty investice. Podnik není jediným svého druhu na Slovensku, kde má hned několik konkurentů. Odvětví automobilového průmyslu je hlavním tahounem ekonomiky Slovenska, které je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě.

Rozšíření stávajícího závodu plánuje také slovenská divize rakouské společnosti Künz Holding, která má na východním Slovensku továrnu na výrobu komponentů do jeřábů a pro vodní elektrárny. Hodnota nového projektu činí 3,71 milionu eur (100 milionů korun) a díky záměru má vzniknout 40 pracovních míst.

Více než čtvrtinu hodnoty investice by podniku mohl stát kompenzovat formou pobídek, které firma získala již na dřívější investici na Slovensku.

Nezaměstnanost na Slovensku se pohybuje na dlouhodobých minimech kolem devíti procent, dlouhodobě je ale vyšší než průměr za celou Evropskou unii. Navzdory tomu si zaměstnavatelé v zemi pod Tatrami stěžují na nedostatek vhodné pracovní síly a zaměstnávají stále více cizinců.