Klíčové jednání o gigafactory proběhne až po volbách. Babiš může tušit debakl, míní politolog

Babišova vláda má mezi prioritami přilákání obří investice od Volkswagenu

Babišova vláda má mezi prioritami přilákání obří investice od Volkswagenu Zdroj: Profimedia.cz

Jednání se ale posunulo z předvolebního období na pondělí po volbách
Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess má Babiše potkat 11. října.
Šéf VW Diess
4
Fotogalerie

Zda Česko získá jednu z největších investic posledních dekád, má napovědět schůzka premiéra Andreje Babiše (ANO) se šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem. Jednání mocných mužů o možné výstavbě továrny na baterie do elektromobilů v Česku se však oproti původním plánům neuskuteční 1. října – tedy týden před sněmovními volbami – ale v pondělí 11. října, dva dny po volbách.

„Mám s ním (s Diessem) schůzku 1. října, kdy sem přijede. Lobbujeme, aby gigafactory na výrobu elektrobaterií vznikla v Prunéřově,“ řekl Babiš novinářům v Ústí nad Labem, kde začátkem září jeho hnutí ANO představilo volební program. V něm jako jediné politické uskupení zmiňuje i plánovanou stavbu gigafactory, o kterou se formou investičních pobídek vláda přetahuje především s Polskem a se Slovenskem.

Ke klíčovému setkání ale nedojde. Tedy ne před volbami, jak premiér na severu Čech avizoval. „Schůzka má proběhnout 11. října v jedenáct hodin v Hrzánském paláci,“ řekl na dotaz deníku E15 mluvčí vlády Vladimír Vořechovský. „Těžko se v předvolební době hledal termín, kdy mohou obě strany,“ dodal Vořechovský na dotaz, z jakého důvodu se termín změnil.

Volební lídři 2021: Andrej Babiš (ANO)

Video placeholde
Volební lídři 2021: Andrej Babiš (ANO) • Videohub

Podle politologa Lukáše Jelínka může přesun termínu naznačovat snahu odkládat debakl ve vyjednávání. „Pokud by byla na spadnutí tak úžasná zpráva, že se postaví fabrika a vzniknou tisíce pracovních míst, tak by se pan premiér i celý sekretariát mohli přetrhnout, aby se schůzka uskutečnila před volbami. Pokud se schůzka posunula na popud české vlády, zavání to průšvihem ve vyjednávání,“ domnívá se Jelínek. „Samozřejmě je možné, že i po volbách oznámí přilákání investora, pak by pan Babiš přišel o předvolební trumf,“ dodává Jelínek.

Zástupci vlády v čele s Babišem a vicepremiérem Karlem Havlíčkem (za ANO) dosud hovořili o továrně jako o „své největší investici“. Takzvaná gigafactory pojmenovaná po vzoru továren Tesly Elona Muska by podle Havlíčka znamenala celkovou investici všech zúčastněných investorů převyšující padesát miliard korun a vznik téměř tří tisíc pracovních míst. Hnutí ANO jako jediné zmiňuje továrnu ve svém předvolebním programu. Uvádí, že „vytvoří podmínky pro výstavbu gigafactory na baterie pro elektromobily“.

Bez ohledu na termín to nebude zdaleka první Diessova návštěva, do Česka jezdil poměrně často jako někdejší předseda dozorčí rady mladoboleslavské Škody Auto. „Jeho návštěva bude mít byznysově-politickou hodnotu, zejména pokud jde o lokalizaci gigafactory, ale i o další rozvoj e-mobility, zaměstnanost, produkty či o dodavatelský průmysl,“ uvedl dříve odborový předák ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.

V konkurenčním boji se Slovenskem a s Polskem má Česko výhodu v geografické poloze, jelikož je blíže západní Evropě, kam by část produkce zřejmě směřovala. Jinak jsou ale vyjednávací pozice všech tří zemí srovnatelné a rozhodne výhodnost investičních pobídek, uvedl dříve hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek. Česko láká německý koncern na přímé i nepřímé pobídky včetně daňových úlev a investic do hmotných aktiv.